Tips på riktning av fläktarna, just nu H100i 240 radiator i front!

Permalänk
Medlem

Tips på riktning av fläktarna, just nu H100i 240 radiator i front!

Hej alla kära geeks på Sweclockers!

Jag har byggt en ny dator men vet inte hur jag ska ha mina chassi fläktar och cpu fläktar.
Jag behöver hjälp med att få bästa luftflöde så datorn håller sig kall så jag kan överclocka min processor.
Jag kommer att sätta in fläktarna efter ert svar, och kommer lägga upp en bild när den är klar, som tack till alla som hjälper till! - Vill gärna också veta varför jag just ska ha det som "du/ni" säger så jag lär mig något också!

Min Setup:

Chassi: DEFINE R4 Black Pearl (tagit ut båda hdd cages)
Moderkort: Maximus VI Hero
Processor: i7 4770K
Kylning: H100i bytat fläktar till 2st corsair sp120 high performance edition
Grafikkort: Asus GTX 660 Ti SLI
Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB
Nätaggregat: 750 WATT
SSD: 128GB
HDD: 2TB

BTW, kör cpu-fläktarna genom Corsair Link och inte genom moderkortet, men tänkte ändra så att dom styrs genom moderkortet då ROG mobo har 2st CPU FAN vilket alla mobos inte har, tror det blir bättre genom det men är inte 100!

Såhär ser det ut just nu, men behöver hjälp på förbättring, jag har bytt fläktar på H100i,
Jag har 4 nya oanvända chassi fläktar som kan användas och dem på bilden.
Ritat pilar på hur luften från läktarna går förtillfället.
BTW, kan gärna sätta fast en fläkt på chassiplåten vid grafikkorten om det hjälper med att sänka värmen, om ja, vilket håll ska det blåsa, från sidan in i lådan eller ut ur lådan? OBS"Sidan finns inte med på bilden"

Permalänk

Är det inte smartare att ha H100n i taket? Nu blåser du ju varm luft över grafikkorten. Då får du direkt ut den varma luften upptill. Typ alltid bäst att suga in luft framifrån, underifrån och från sidan och sen blåsa ut den baktill och upptill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smekt.Se:

Anyone?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan väl inte klaga för du inte fått svar på 8 timmar. Särskilt då 8 av dem är mitt i natten?

Jag hade satt fläktarna såhär:
Fram 2 insug.
Botten Inget
Sidan insug
Bak utblås
Topp utblås med H100

Permalänk
Medlem

Har läst om folk som satt radiatorn där framme så det är inte helt fel. Kolla bara så att grafikkorten inte blir för varma. Tycker du kan slänga på sidofläkten som inblås så grafikkorten får lite extra kall luft. Resten kan vara kvar som det är.

Standard är dock att sätta radiatorn uppe istället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag tycker att din nuvarande placering av fläktar och luftriktningarna är den bästa! Har provat med precis den kombinationen och det gav mig lägst temperaturer. Corsair rekommenderar själva att man tar in luft utifrån direkt till radiatorn (om den inte sitter i toppen - då ska det vara utblås). Sätter du en fläkt på sidan också tycker jag den ska blåsa in luft på grafikkortet som är det som blir varmast om du spelar. Dammfilter är i så fall bra på den fläkten...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Entusiast

Inblås i fronten och botten och utblås i toppen och där bak så nuvarande konfiguration ser bra ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse9:

Jag tycker att din nuvarande placering av fläktar och luftriktningarna är den bästa! Har provat med precis den kombinationen och det gav mig lägst temperaturer. Corsair rekommenderar själva att man tar in luft utifrån direkt till radiatorn (om den inte sitter i toppen - då ska det vara utblås). Sätter du en fläkt på sidan också tycker jag den ska blåsa in luft på grafikkortet som är det som blir varmast om du spelar. Dammfilter är i så fall bra på den fläkten...

Ska fixa det när jag kommer hem, dock har jag inga pengar till dammfilter så får spara ihop pengar och köpa det och sätta på det i efterhand. vet det kostar så 50kr kanske men har inte ens det.
Tack för svaret! Tror du det blir bättre om jag kopplar båda cpu fläktarna till moderkortet då jag har 2st CPU FAN platser på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har läst om folk som satt radiatorn där framme så det är inte helt fel. Kolla bara så att grafikkorten inte blir för varma. Tycker du kan slänga på sidofläkten som inblås så grafikkorten får lite extra kall luft. Resten kan vara kvar som det är.

Standard är dock att sätta radiatorn uppe istället.

Skönt att höra att man kan ha den fram! Kämpade som fan för att lyckas fästa den där, vill inte vara som alla andra och ha den på toppen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade ändrat top och bak som insug, satt sidofläkten som insug och slutligen hade jag satt h100 i bara push som utblås för att få ut värmen från radiatorn så fort som möjlig, och dels så hade fläktarna plockat upp luften från grafikkortet så du hade blivit av med den varma luften också och slutligen satt ditt en fläkt till i toppen och satt den som insug som den andra

Corsair rekomenderar att man tar in frisk luft utifrån och sen blåser ut det i chassit ja, tycker det är en dålig ide och skillnaden på cpun blir 1-2 grad ca och med en h100 så kommer du ha så låga temperaturer ändå.

Permalänk
Medlem

Såhär blev det

Permalänk
Medlem

Vad får du för temps på grafikkorten i den där setupen, funderar på att göra något liknande. Ev köra pull/push på radiatorn.