Permalänk
Medlem

Byta gammal processor

Funderar på att byta ut min gamla AMD Athlon 64 X2 4200+ (2,2 Ghz) till något bättre.
Jag har följande moderkort http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00783678&cc=se&dlc=en&lc=en som enligt spec bara klarar AMD Athlon 64 X2 som bästa processor.

Skulle det göra skillnad om jag bytte till en AMD Athlon 64 X2 6000+ på 3Ghz?
Alt en 7750BE (2,7 GHz) eller en 7850BE (2,8 GHz) om dom är bättre? Är osäker på om de sistnämna ens funkar till mitt mb.
Det finns att köpa begagnade för typ 200 kr som kan vara värt om det förbättrar min prestanda.

Jag vill inte lägga ner några större summor och arbete i dagsläget, därav är byta av mb troligtvis inte aktuellt.
För då kan man väl öka prestandan betydlig mer?

Nuvarande delar:
64-bitars Win7 på SSD (som är ganska full)
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+
NVIDIA GeForce GTX 550 Ti (2GB minne)
4GB RAM (max för motherboard)

Permalänk
Medlem

Skulle spara till moderkort med istället. För ditt moderkort är ett HP kort vilket väldigt fort begränsar alla uppgraderingar. Då det är ett gammalt chipset, AM2 Sockel (går det ens köpa rena AM2 idag?) och bios som troligtvis kommer grina vid uppgradering.

Du får ett okej moderkort idag mellan 500-1000kr. Beroende på krav givetvis, men med större utbud att välja av CPUs. En processor behöver inte vara så dyr. De nya processorerna är snabbare per Hz än de gamla.

Säg din max budget så kan vi se vad vi kan göra.

EDIT: Såg nu att du sitter på DDR2 minnen. Så blir en dyrare uppgradering än väntat då du måste byta det med. Kanske kan du kolla på begagnade delar? Brukar finnas uppgradering paket i Marknaden.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Jag hade sparat pengar istället till ny dator kolla på beggat fronten

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Hej, Skulle inte lägga mer pengar på den datorn, Spara pengar till ett nytt grundsystem, moderkort+cpu+Minne och ha kvar resten av dina grejor.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Spara pengar till en ny dator istället. Allt du har är väldigt gammalt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag tror också det bästa är att spara till en ny plattform.(MB, CPU och RAM)

Men, om möjligheterna att finansiera detta ligger väldigt långt fram,
så kan ett processorbyte ge lite bättre respons...

Vänta dig inga mirakel!
Budget: Hellre närmare 100kr än 200kr.
Tex 6000+ , 5800+, 5600+ begagnad.
HP brukar inte stöda annan HW än specificerat, och brukar heller inte stöda överklockning.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

håller med resten...
ny dator som gäller om du inte får tag på 6000+ för då duger det skapligt till world of tanks iallafall...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

Hej, Skulle inte lägga mer pengar på den datorn, Spara pengar till ett nytt grundsystem, moderkort+cpu+Minne och ha kvar resten av dina grejor.

Kan bara hålla med!
MEN har högst troligen en sak att tillägga till den listan vilket är nätagg och SÄRSKILT om det är ett x antal år gammalt HP nätagg (dvs det som följde med i HP datorn som jag gissar på att det är du kör eftersom det är ett HP moderkort).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Köpa en 6000+ verkar det inte vara någon som hurrade för. Men lite snabbare skulle det bli iallafall?
Det var mer tänkt som en budgetuppgradering tills vidare.

Om vi pratar större uppgradering så är det även en del andra komponenter som jag skulle vilja passa på att byta samtidigt (t.ex. nytt nätagg och chassi).
Då vill jag få ut väsentligt bättre prestanda som håller i många år framöver. Jag störs också mycket på fläktarna och vill försöka göra burken så tyst som möjligt, så pratar vi även nya fläktar eller kylsystem. Är beredd att lägga ut större summa för en sån uppgradering. Hur mycket behöver jag lägga ut på det?

Så mina alternativ är:
1. Byta upp processor som nämnt (pris ca 200kr)
2. Göra en enklare uppgradering med nytt mb, minne och processor. Jag vill inte lägga ner mycket på detta (rimligt pris?)
3. Göra en riktigt uppgradering med nytt chassi, nätagg, minne, mb, processor, fläktar mm (rimligt pris?)

Alt 1 är mest passande för mig i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan bara hålla med!
MEN har högst troligen en sak att tillägga till den listan vilket är nätagg och SÄRSKILT om det är ett x antal år gammalt HP nätagg (dvs det som följde med i HP datorn som jag gissar på att det är du kör eftersom det är ett HP moderkort).

Ja hela burken är från början en gammal HP.

Har bytt ut grafikkort, ljudkort (gick sönder), hårdisk till ssd, och maxade minnet.
Gjorde det för några år sen vilket gav en klar prestandaskillnad, annars skulle burken vara ruggigt seg idag.

Permalänk
Skrivet av Yobibyte:

Köpa en 6000+ verkar det inte vara någon som hurrade för. Men lite snabbare skulle det bli iallafall?
Det var mer tänkt som en budgetuppgradering tills vidare.

Om vi pratar större uppgradering så är det även en del andra komponenter som jag skulle vilja passa på att byta samtidigt (t.ex. nytt nätagg och chassi).
Då vill jag få ut väsentligt bättre prestanda som håller i många år framöver. Jag störs också mycket på fläktarna och vill försöka göra burken så tyst som möjligt, så pratar vi även nya fläktar eller kylsystem. Är beredd att lägga ut större summa för en sån uppgradering. Hur mycket behöver jag lägga ut på det?

Så mina alternativ är:
1. Byta upp processor som nämnt (pris ca 200kr)
2. Göra en enklare uppgradering med nytt mb, minne och processor. Jag vill inte lägga ner mycket på detta (rimligt pris?)
3. Göra en riktigt uppgradering med nytt chassi, nätagg, minne, mb, processor, fläktar mm (rimligt pris?)

Alt 1 är mest passande för mig i dagsläget.

Jag skulle gått på alternativ 2 då du inte verkar intresserad av bra grafik?

Som referens så har jag köpt 2 begagnade system här på swec till äldre släktingar senaste året.

Det första var ett sockel 1156 system, med moderkort, en i5 750? och 4GB ram, totalt pris 800kr för runt ett år sen
Det andra var ett AM3+ system med Moderkort, en phenom 2 965BE, 6GB ram, 500GB hdd för 1000kr

Båda paketen var väldigt mycket prestanda per krona och kommer hålla länge om man inte gör något tungt vid sin dator.

När det gäller uppgraderingen till en 6000+ så visst, det kommer bli ~30% snabbare men det kommer fortfarande gå väldigt långsamt..

Permalänk
Medlem

För att sätta det hela i lite perspektiv med hjälp av benchmarkvärden från http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

processor - passmark score - % av din nuvarande
Athlon X2 4200+ - 1285 - 100%
Athlon X2 6000+ - 1592 - 124%
core i7-4770K - 10345 - 805%

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska börja med låda och nätdel och kylare om du vill ha en tystare dator, dessa delar kan du använda sedan om du byter moderkort, cpu och minne som du måste byta samtidigt eftersom det du har är för gammalt.
Att satsa på att uppgradera ett märkes am2 system är inget man bör göra idag utan börja med att tysta datorn och byt sedan innanmätet om du inte byter allt på en gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

6000+ fanns i två olika varianter en med 125w tdp och en med 89w, den på 125 var vanligast. Och många billigare moderkort hade inte stöd för processorerna på 125w. Det fanns även en 6200+ på 3,2ghz men tror bara de var 125w tdp på dessa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag skulle gått på alternativ 2 då du inte verkar intresserad av bra grafik?

Som referens så har jag köpt 2 begagnade system här på swec till äldre släktingar senaste året.

Det första var ett sockel 1156 system, med moderkort, en i5 750? och 4GB ram, totalt pris 800kr för runt ett år sen
Det andra var ett AM3+ system med Moderkort, en phenom 2 965BE, 6GB ram, 500GB hdd för 1000kr

Båda paketen var väldigt mycket prestanda per krona och kommer hålla länge om man inte gör något tungt vid sin dator.

När det gäller uppgraderingen till en 6000+ så visst, det kommer bli ~30% snabbare men det kommer fortfarande gå väldigt långsamt..

Jag vill gärna kunna streama 1080 video, behövs bättre grafikkort då?
Använder Cad och Photoshop ibland men jag har klarat mig med det jag har idag.
Spelar inget längre så för den delen behöver jag inte bättre grafik.

Det låter riktigt intressant och hitta något begagnat för runt en tusenlapp.
Det är inte så att moderkort slits?

30% är ju alltid bättre och 200kr är inte så farligt.
En i5a skulle dock sitta bättre.

Skrivet av aniron:

För att sätta det hela i lite perspektiv med hjälp av benchmarkvärden från http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

processor - passmark score - % av din nuvarande
Athlon X2 4200+ - 1285 - 100%
Athlon X2 6000+ - 1592 - 124%
core i7-4770K - 10345 - 805%

Mycket intressant att få perspektiv på det hela

Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska börja med låda och nätdel och kylare om du vill ha en tystare dator, dessa delar kan du använda sedan om du byter moderkort, cpu och minne som du måste byta samtidigt eftersom det du har är för gammalt.
Att satsa på att uppgradera ett märkes am2 system är inget man bör göra idag utan börja med att tysta datorn och byt sedan innanmätet om du inte byter allt på en gång.

Det blir väldigt mycket mer pengar än de 200 som jag hade tänkt från början men visst är det lockande att fixa allt det där.
Det blir ett helt projekt så att säga.

Skrivet av jOnÄTÄn:

6000+ fanns i två olika varianter en med 125w tdp och en med 89w, den på 125 var vanligast. Och många billigare moderkort hade inte stöd för processorerna på 125w. Det fanns även en 6200+ på 3,2ghz men tror bara de var 125w tdp på dessa.

Som jag förstår det har den med 89w samma prestanda. Vill ha låg värmeutveckling och har tittat på den faktiskt.

Permalänk
Medlem

Skulle själv inte tvekat att testa för 200kr.. uppgraderingar blir knappast billigare än så.. och någon skillnad borde det väl bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yobibyte:

Jag vill gärna kunna streama 1080 video, behövs bättre grafikkort då?
Använder Cad och Photoshop ibland men jag har klarat mig med det jag har idag.
Spelar inget längre så för den delen behöver jag inte bättre grafik.

Streama heller transcoda?

Strema bör gå utmärkt med den cpu du har och även ha mycket cpukraft till övers då det enda som görs då är att skicka en filström över nätverket i den "bit rate" som behövs för att behålla bild/ljud gående utan hack.
Tex så tar det ju mer cpukraft att flytta samma fill till annan hd/usbdisk för att den flyttningen går ju fortare än vad bit raten är på filen.
Dvs har du tex denna mkv fil "File size: 1.62 GiB Video Bit rate: 4 985 Kbps Audio bitrate: 384 Kbps vilket ger en sammanlagd medel bit rate på 5369kbps" så är det enda din cpu behöver göra att sända en fil ström över nätverket med medelhastigheten 5369kbps sen kan det ju skilja lite vid lunga scener så är ju bit rate mindre och vid snabba scener är den lite högre men medel är med denna fil 5369kbps.

Transcoda är däremot oerhört mycket jobbigare för cpu´n detta är för att cpu´n behöver spela upp tex en h264 fil (likadant som om du sitter vid datorn) MEN även att cpu´n samtidigt behöver encoda (detta kräver ofta mer än uppspelningen) om bild/ljud till ett passande format (som den uppspelande enheten klarar av tex mpeg2) och SEN streama ut den encoden till den uppspelande enheten.
Grafikkortet kan hjälpa till med att transcoda men man behöver då ett program som klarar av detta (vet ej vilka som gör detta dock dom flesta gör det INTE) och även då (enligt det lilla jag läst om det) så funkar det skit dåligt.

Så exakt hur ser ditt nätverk ut? Vad är det du spelar upp på?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Streama heller transcoda?

Strema bör gå utmärkt med den cpu du har och även ha mycket cpukraft till övers då det enda som görs då är att skicka en filström över nätverket i den "bit rate" som behövs för att behålla bild/ljud gående utan hack.
Tex så tar det ju mer cpukraft att flytta samma fill till annan hd/usbdisk för att den flyttningen går ju fortare än vad bit raten är på filen.
Dvs har du tex denna mkv fil "File size: 1.62 GiB Video Bit rate: 4 985 Kbps Audio bitrate: 384 Kbps vilket ger en sammanlagd medel bit rate på 5369kbps" så är det enda din cpu behöver göra att sända en fil ström över nätverket med medelhastigheten 5369kbps sen kan det ju skilja lite vid lunga scener så är ju bit rate mindre och vid snabba scener är den lite högre men medel är med denna fil 5369kbps.

Transcoda är däremot oerhört mycket jobbigare för cpu´n detta är för att cpu´n behöver spela upp tex en h264 fil (likadant som om du sitter vid datorn) MEN även att cpu´n samtidigt behöver encoda (detta kräver ofta mer än uppspelningen) om bild/ljud till ett passande format (som den uppspelande enheten klarar av tex mpeg2) och SEN streama ut den encoden till den uppspelande enheten.
Grafikkortet kan hjälpa till med att transcoda men man behöver då ett program som klarar av detta (vet ej vilka som gör detta dock dom flesta gör det INTE) och även då (enligt det lilla jag läst om det) så funkar det skit dåligt.

Så exakt hur ser ditt nätverk ut? Vad är det du spelar upp på?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att streama och att transcoda.

Det jag vill kunna streama är film från tex youtube eller dreamfilm i högsta kvalitet. Där går min cpu högt idag om jag kör 1080.
Streamar aldrig film över nätverket hemma.