Datorn vill inte alltid starta, får "spamma" knappen på nätagget tills den gör det.

Permalänk
Medlem

Datorn vill inte alltid starta, får "spamma" knappen på nätagget tills den gör det.

Har ett problem med min dator som uppstår några gånger i veckan. Oftast brukar datorn starta när jag trycker på knappen på chassit men ibland vägrar den och då måste jag oftast använda knappen på nätagget och slå av och på den snabbt några gånger tills den hoppar igång.
Det är inga kablar i chassit eller så som ligger och kortsluter vad jag kan se. Någon som vågar sig på en gissning på vad detta kan bero på? Dåligt nätagg eller vattenpumpen som kärvar?

Det som sitter i datorn är:
I7 2700k
XFX 5870
Asrock Z77 Extreme 4
1 SSD, 2 HDD
Corsair H70
Corsair AX750

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Låter som om det är ditt nätaggregat som är dåligt, troligtvis någon kondensator som håller på att lägga av.
När du får i gång det, hur ser spänningsvärdena ut i biosen, ligger dessa lågt.

Permalänk

Hej

Har du provat att ta bort alla kablar i datorn och sen bara hålla in start knappen på chassit i 10 sec? sen stoppar du bara i strömkablen och skärm o se om datorn fungerar redigt, gör den det så kan du stoppa tillbaka allt.

det du gör är att du tömmer hela nätagget på strömm. kan vara så att det fått en överspänning o då fungerar det inte som det ska.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Låter som om det är ditt nätaggregat som är dåligt, troligtvis någon kondensator som håller på att lägga av.
När du får i gång det, hur ser spänningsvärdena ut i biosen, ligger dessa lågt.

+12 V: 11,932 V
+5 V: 4,992 V
+3,3 V: 3,296 V
Kör processorn i stock nu och den ligger på 1,28 V.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara själva knappen på chassit som jäklas också, eller dess anslutning till moderkortet som har lite dålig kontakt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

+12 V: 11,932 V
+5 V: 4,992 V
+3,3 V: 3,296 V
Kör processorn i stock nu och den ligger på 1,28 V.

Ser lite lågt ut, men inget direkt alarmerande .
Har du garanti på ditt aggregat?

Permalänk
Avstängd

har läst fler trådar med folk som äger corsairs AX serie och likvärdiga problem. tycker du ska ta kontakt med corsair och ifråga sätt du kan ju låna hem ett nätagg o testa med beter sig detta inte på samma sätt då är det ju helt klart måndags ex av ditt ax agg.

menar corsair AX serien är väl rätt ny om jag inte vill minnas

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ser lite lågt ut, men inget direkt alarmerande .
Har du garanti på ditt aggregat?

Köpt begagnat och är osäker på om jag fick med kvitto, får höra av mig till snubben jag köpte det av annars.

Skrivet av Tranceguy:

har läst fler trådar med folk som äger corsairs AX serie och likvärdiga problem. tycker du ska ta kontakt med corsair och ifråga sätt du kan ju låna hem ett nätagg o testa med beter sig detta inte på samma sätt då är det ju helt klart måndags ex av ditt ax agg.

menar corsair AX serien är väl rätt ny om jag inte vill minnas

Ska höra med Corsair.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av bonno:

Köpt begagnat och är osäker på om jag fick med kvitto, får höra av mig till snubben jag köpte det av annars.

Ska höra med Corsair.

Hej, hur gick det med ditt nätagg? Jag har lite datorproblem nu och jag har samma nätagg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

+12 V: 11,932 V
+5 V: 4,992 V
+3,3 V: 3,296 V
Kör processorn i stock nu och den ligger på 1,28 V.

Ganska ointressant egentligen. Värdena är en aning låga och det är vid idle.
Hur ser värderna ut vid belastning?
Bästa är att mäta med hjälp av riktig utrustning när datorn belastas.
droppar någon av skenorna ner betydligt så är nätagget kasst.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.