Överklocka geforce gt 750m?

Permalänk

Överklocka geforce gt 750m?

Okay så jag har funderat på att överklocka min laptop-gpu med msi afterburn. Men dock har jag några noobfrågor:
Om man överklockar, kommer garantin att ryka då?
Om man märker att temperaturerna blir väldigt höga, finns det då ett sätt att klocka ner igen?

Permalänk

Angående garantin är jag inte säker. Men att klocka är inte att rekommendera då 90% av alla laptops når höga temperaturer utan överklockning och har små marginaler med hur mycket varmare de kan bli utan throttle. Självklart kan du klocka tillbaks, genom msi afterburner kan du även sänka hastigheterna imte bara höja. Men undvik klockning med laptop, du kommer tjäna väldigt lite på det, ifall något alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl upp till tillverkaren av din laptop om garantin dyker? Du kan ju alltid kolla med deras sida om så är fallet. När du överklockar med MSI AB så räcker det med en omstart alternativt att du själv sänker om du märker av det. Ta och kolla tempen i MSI AB.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av BigWaterSplash:

Angående garantin är jag inte säker. Men att klocka är inte att rekommendera då 90% av alla laptops når höga temperaturer utan överklockning och har små marginaler med hur mycket varmare de kan bli utan throttle. Självklart kan du klocka tillbaks, genom msi afterburner kan du även sänka hastigheterna imte bara höja. Men undvik klockning med laptop, du kommer tjäna väldigt lite på det, ifall något alls.

Okay men jag ska kontakta Inet där jag köpte datorn och fråga om garantin. Om garantin inte ryker, provar jag att överklocka (naturligtvis hålla bra koll på tempsen)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det är väl upp till tillverkaren av din laptop om garantin dyker? Du kan ju alltid kolla med deras sida om så är fallet. När du överklockar med MSI AB så räcker det med en omstart alternativt att du själv sänker om du märker av det. Ta och kolla tempen i MSI AB.

Jupp

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Angående garantin är jag inte säker. Men att klocka är inte att rekommendera då 90% av alla laptops når höga temperaturer utan överklockning och har små marginaler med hur mycket varmare de kan bli utan throttle. Självklart kan du klocka tillbaks, genom msi afterburner kan du även sänka hastigheterna imte bara höja. Men undvik klockning med laptop, du kommer tjäna väldigt lite på det, ifall något alls.

Far inte med osanning, när jag klockade upp mitt trötta gt630m från orginal 672mhz till 780mhz/995mhz så är det klart som fan att jag tjäna på det eller hur? Edit: Var uppe på 90 grader utan throttle med OC.

Det är klart temperaturerna sticker, så som det gör i en vanlig stationär, men med hjälp av en kylplatta kan man hålla koll på det.

Garantin ryker inte, eftersom du inte gör någon yttre åverkan på kortet, och för dom att bevisa att det är därför det har gått åt helvete är nästan omöjligt.

Till TS: Kör på, men ta det lungt. Håll koll på både cpu och gpu temperaturerna. Öka med 10mhz på core först till det krashar i kombuster(tex 700mhz 5 minuter i kombuster, öka till 710mhz) och där efter börja öka memory mhz. Och som sagt, skaffa en kylplatta eller se till att datorn for frisk luft(kanske se till att blåsa ut den med luft på burk först)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |