Permalänk
Medlem

Dator fastnar/dör

Goddagens,
Jag har de senaste veckorna (datorn är ihopplockad för ungefär 3 månader sedan) råkat ut för att datorn dör eller hänger sig vid lättare belastning, någon gång i CS:GO och flera gånger i WoW. Den har även någon gång dött i idle.
Den dör tvärt från att ha fungerat precis som den ska och låser sig för att upprepa ljudet (som en loopning på någon milliskeund) som spelades just när den hänger sig.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-4670K - 4 trådar / 3,40GHz (3,8GHz Turbo)
Processorkylare: Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2
Moderkort: Gigabyte GA-Z87P-D3 - ATX / Intel Z87
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 760 2GB (GV-N760OC-2GD (REV. 2.0)
Hårddisk: Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5" - 450/450 MB/s / 85k IOPS
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W
Övrig kylning: Standard för lådan
Temperaturer: 50C processor med full belastning, kring 30C i idle
Låda: Fractal Design Define R4 Pearl Black

Jag har blåst datorn, stresstestat processor, grafikkort och minnen utan några problem eller höga temperaturer och jag har försökt hittat kondensatorer som ser konstiga ut. Det senare _tycker_ jag mig inte hitta.

Jag har haft problem med nätaggregatet på tidigare datorer men då har det varit problem att starta datorn direkt efter, vilket jag inte har nu. Och eftersom allting fungerar precis som vanligt, utan några vidare temperaturer eller lagg i övrigt, verkar det inte heller vara något fel på processor, minne eller grafikkort.

Så, vad mer kan jag göra? Är nästa steg att testa att köpa nytt nätaggregat?

Permalänk

Låter mer som ett mjukvaruproblem, jag hade liknande problem på min Intel I7:a (ASUS moderkort) tills jag uppgraderade BIOS:et var nåt problem med "power saving" mode i mitt fall.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Skrivet av Den_Samme:

Låter mer som ett mjukvaruproblem, jag hade liknande problem på min Intel I7:a (ASUS moderkort) tills jag uppgraderade BIOS:et var nåt problem med "power saving" mode i mitt fall.

Håller med, känns ju inte exakt som att kraschen relaterar till stress eller temperatur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dengis1:

Goddagens,
Jag har de senaste veckorna (datorn är ihopplockad för ungefär 3 månader sedan) råkat ut för att datorn dör eller hänger sig vid lättare belastning, någon gång i CS:GO och flera gånger i WoW. Den har även någon gång dött i idle.
Den dör tvärt från att ha fungerat precis som den ska och låser sig för att upprepa ljudet (som en loopning på någon milliskeund) som spelades just när den hänger sig.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-4670K - 4 trådar / 3,40GHz (3,8GHz Turbo)
Processorkylare: Noctua CPU-Kylare NH-U12P SE2
Moderkort: Gigabyte GA-Z87P-D3 - ATX / Intel Z87
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 760 2GB (GV-N760OC-2GD (REV. 2.0)
Hårddisk: Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5" - 450/450 MB/s / 85k IOPS
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W
Övrig kylning: Standard för lådan
Temperaturer: 50C processor med full belastning, kring 30C i idle
Låda: Fractal Design Define R4 Pearl Black

Jag har blåst datorn, stresstestat processor, grafikkort och minnen utan några problem eller höga temperaturer och jag har försökt hittat kondensatorer som ser konstiga ut. Det senare _tycker_ jag mig inte hitta.

Jag har haft problem med nätaggregatet på tidigare datorer men då har det varit problem att starta datorn direkt efter, vilket jag inte har nu. Och eftersom allting fungerar precis som vanligt, utan några vidare temperaturer eller lagg i övrigt, verkar det inte heller vara något fel på processor, minne eller grafikkort.

Så, vad mer kan jag göra? Är nästa steg att testa att köpa nytt nätaggregat?

Har du kört memtest86+ i DOS i minst 8timmar? dessa minnen är ökända för att komma med fel.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED