Permalänk

CPU-fläktarna har stannat!

Igår innan jag stängde av datorn märkte jag iatt tempsen för CPU var lite väl höga för att ha stått i idle (40-45). Kollade lite och märkte att fläktarna till radiatorn på min slutna vattenkylning inte snurrade alls. Fick panik för att CPU skulle vara förstörd, tills jag såg att maxtemp för dagen endast varit 60c.

Har lite frågor nu när jag ska felsöka ikväll.
Fläktarna styrs via CPU-headern på moderkortet (PWM), kan det vara den som gett sig? Varför har jag inte fått någon varning att de inte snurrade??? Trodde det var standard. Som tur var har jag vattenkylningen inkopplad i en egen header så pumpen har gått hela tiden.

Om headern på moderkortet är ok, kan det vara speedfan eller något annat program som sabbat? Har för tillfället bara igång speedfan för att se temps och se hur fort fläktarna snurrar.

Kan man få nytt/reparerat moderkort på garanti och en fläkt-header är trasig?

Får gärna lite tips på felsökning!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Rekordmedlem

Att de står stilla kan bero på flera saker, trasig fläkt, trasigt moderkort, att du har nån tempstyrning så att de ska stå still tills det blir varmt (så har jag)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att de står stilla kan bero på flera saker, trasig fläkt, trasigt moderkort, att du har nån tempstyrning så att de ska stå still tills det blir varmt (så har jag)

Det känns lite konstigt att två fläktar går sönder samtidigt. Moderkortet verkar fungera i övrigt. Den bytte däremot boot-order för någon vecka sedan, den kanske ändrade annat också?

Fläktarna brukar snurra i ca 600 rpm i idle (med low noice adapter = 7v). Kan det vara för låg volt eller ngt?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det känns lite konstigt att två fläktar går sönder samtidigt. Moderkortet verkar fungera i övrigt. Den bytte däremot boot-order för någon vecka sedan, den kanske ändrade annat också?

Fläktarna brukar snurra i ca 600 rpm i idle (med low noice adapter = 7v). Kan det vara för låg volt eller ngt?

Osäker på hur PWM-fläktar fungerar, men om något program har försökt sänka dem för mycket så har de kanske stannat p.g.a. det?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl testa fläktarna direkt mot 12V från nätdelen då eller mäta om de får ström?
Det brukar även gå att gå in i bios och kolla och styra dem direkt utan att oset är inblandat, leta reda på rätt meny och ge dem 12V via moderkortet och se om de snurrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Osäker på hur PWM-fläktar fungerar, men om något program har försökt sänka dem för mycket så har de kanske stannat p.g.a. det?

Eftersom det är en PWM motor så skall de mastas med 12 volt och sedan regleras med PWM signal, enligt visa kan PWM motor/elektronik (typ PWM-pumpmotor för vattenkylning) ta skada av att matas med en lägre volt så de kanske har dött?

Permalänk
Medlem

Stryper du volten samt kör pwm kan det vara så att de matas med så låg volt att de helt enkelt inte orkar snurra igång. Testa att knuffa igång dem och kolla om de fortsätter snurra efter det på egen hand,

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det känns lite konstigt att två fläktar går sönder samtidigt. Moderkortet verkar fungera i övrigt. Den bytte däremot boot-order för någon vecka sedan, den kanske ändrade annat också?

Fläktarna brukar snurra i ca 600 rpm i idle (med low noice adapter = 7v). Kan det vara för låg volt eller ngt?

Vad är det för fläktar samt är det vanliga eller PWM styrda sådana? om de är PWM har kontakten till fläkten 4 pinnar och ledare.

Om det är 4pins (PWM) ska du inte använda någon adapter som tar ner volt, utan det är bättre att låta moderkortets bios styra fläktarna, många moderkort har också olika profiler för styrningen från tysthet till prestanda.

Man kan misstänka att nått hände i samband med att boot order ändrades, låter som bios blev resetat kanske till default värden eller liknade, och kör du adapter + PWMfläktar + biosstyrning kan det nog mycket väl hända att fläktarna slutar fungera, PGA adaptern.

Å andra sidan borde inte en 4 pin kontakt från en PWM fläkt passa i en voltadapter då denna bör vara 3 pin.

EDIT: var visst lite sen att uppdatera och skriva

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Å andra sidan borde inte en 4 pin kontakt från en PWM fläkt passa i en voltadapter då denna bör vara 3 pin.

Jag har faktiskt en Zalman CPUkylare (luft) som levererades med en PWM-fläkt men också med en 12 till 7 volts resistor (4 pinnar) så nog finns det allt, men den fläkten måste ju ha varit byggd för både PWM och volt styrning.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vad är det för fläktar samt är det vanliga eller PWM styrda sådana? om de är PWM har kontakten till fläkten 4 pinnar och ledare.

Om det är 4pins (PWM) ska du inte använda någon adapter som tar ner volt, utan det är bättre att låta moderkortets bios styra fläktarna, många moderkort har också olika profiler för styrningen från tysthet till prestanda.

Man kan misstänka att nått hände i samband med att boot order ändrades, låter som bios blev resetat kanske till default värden eller liknade, och kör du adapter + PWMfläktar + biosstyrning kan det nog mycket väl hända att fläktarna slutar fungera, PGA adaptern.

Å andra sidan borde inte en 4 pin kontakt från en PWM fläkt passa i en voltadapter då denna bör vara 3 pin.

EDIT: var visst lite sen att uppdatera och skriva

Konstigt. Jag har två nf-f12 från noctua, och det ingick en low noise adapter till 4-pin (PWM). PWM-styrningen har fungerat med resistorn förut, skillnaden var att det bara gick upp till 1000 rpm istället för 1500.

Ska kolla bios. Känner på mig att det kan vara ngt sådant.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Jag har faktiskt en Zalman CPUkylare (luft) som levererades med en PWM-fläkt men också med en 12 till 7 volts resistor (4 pinnar) så nog finns det allt, men den fläkten måste ju ha varit byggd för både PWM och volt styrning.

Jo stämmer nog när jag tänker efter, finns sådana adaptrar.

Men har 12 till 7 volts resistor verkligen 4 ledare? förutom 4pins kontakt.
borde vara 3 ledare i den, då blir den voltstyrd då PWM signalen fattas

TS kanske nu har voltstyrning aktiv i bios + resistor = på tok för låg volt antagligen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

hur?

Skrivet av mrqaffe:

Att de står stilla kan bero på flera saker, trasig fläkt, trasigt moderkort, att du har nån tempstyrning så att de ska stå still tills det blir varmt (så har jag)

Hur har du gjort så att de står still? skulle gärna också vilja kunna fixa det, har testat med flertalet program men aldrig lyckats

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har fristående programmerbar hårdvarustyrning, T-balancer:
http://tystpc.nu/sida.php?s=tbalancer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för hjälpen!

Det löste sig! Det verkar som att det var low noice adaptern som spökade. Tog bort den och nu är det fullt flås på fläktarna.

Antingen är adaptern trasig eller så blev det för lite volt för att starta. Det underliga är att den startade utan problem förut, så jag tippar på kabelfel.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S