Permalänk
Medlem

Datorn crashar slumpmässigt!

Hej!

För ungefär tre månader sedan köpte jag en ny dator. Den har fungerat helt perfekt fram till ungefär en och en halv månad sedan. Jag började uppleva slumpmässiga datorcrashar. Det är inte en sådan crash som följer av en BSOD - det blir istället bara svart, grönt eller någon annan färg på skärmen och datorn är så att säga "idle". Med "idle" menar jag att den är igång, men jag kan inte längre göra någonting. Headsetet stängs av, men tangentbordet och musen lyser fortfarande - men jag kan inte använda dom till något då datorn liksom låst sig. Varje gång den hänger sig blir det en vit rand till höger om skärmen. Jag bifogar bilder som exempel på hur crasharna ser ut.

Jag har gjort flertalet virusscans med bland annat AVG 2014 (Köpverison) och Malwarebytes Anti-Malware. Det finns inget virus och jag är ganska säker på att det inte är problemet.

Vad är problemet? Det är inte dåliga datorkomponenter jag har i den mån att de bör uppgraderas, det är nog snarare så att det är något fel på själva produkten. Min misstanke är RAM-minnet(minnena) men jag har inte kontrollerat dom med annat program än Windows verktyg för ram-test. I testerna finner Windows inget fel.

Om någon vet vad det kan bero på, kan rekommendera ett bra program att testa mina ram-minnen eller vet hur man ska lösa det - please let me know!
Med vänlig hälsning,
Max

Bifogade bilder

http://imgur.com/WwyL7xM

http://imgur.com/MW8gyJl

http://imgur.com/aa3P888

Specs:

CPU: Intel Core i5-4670k, 3.4GHz
GPU: GeForce GTX 770
Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze
Moderkort: Asus Z87-A ATX
RAM: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
OS: Win 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Skriv gärna ut vad du har för komponenter i datorn för att kunna lättare ta reda på om något kan vara problemet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Skriv gärna ut vad du har för komponenter i datorn för att kunna lättare ta reda på om något kan vara problemet.

Fixat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxlawl:

Med det felet du får så tycker jag det känns som att det är något med grafikkortet, kanske att det får något för lite volt och blir instabilt eller något sånt, vad är det för märke på kortet?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Med det felet du får så tycker jag det känns som att det är något med grafikkortet, kanske att det får något för lite volt och blir instabilt eller något sånt, vad är det för märke på kortet?

ASUS. Något fel som jag kan åtgärda eller måste kortet skickas tillbaka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxlawl:

ASUS. Något fel som jag kan åtgärda eller måste kortet skickas tillbaka?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är det felet så kan du testa msi afterburner eller evga precision och öka volten något lite på kortet och se om det hjälper, annars kan det vara mycket annat som är problemet, man får testa sig fram till man hittar något som antingen gör problemet värre eller bättre, det kan vara windows i sig självt som är något fel på och kanske inte någon komponent alls, men som sagt det är till att testa sig fram.
Leta t.ex efter fler trådar här om någon varit ute för samma fel och kanske har hittat en lösning du kan testa.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Om det är det felet så kan du testa msi afterburner eller evga precision och öka volten något lite på kortet och se om det hjälper, annars kan det vara mycket annat som är problemet, man får testa sig fram till man hittar något som antingen gör problemet värre eller bättre, det kan vara windows i sig självt som är något fel på och kanske inte någon komponent alls, men som sagt det är till att testa sig fram.
Leta t.ex efter fler trådar här om någon varit ute för samma fel och kanske har hittat en lösning du kan testa.

Tack för hjälpen, ska prova det!

Om någon annan har andra förslag/lösningar så är det bara uppskattade.

Permalänk
Medlem

På förhand känns det något fel mellan grafikkort och output signal till skärm.
jag skulle prova ett annat grafikkort. eftersom skärmen verkar visa en färg så är det troligtvis något med grafikkortet eller dess drivrutiner.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.