Permalänk

Bilkylare som radiator

Tjenare!

Städade ur garaget idag och farsgubben slängde en massa grejer. Han tänkte även slänga en helt ny kylare som ska sitta på en merca tror jag.
Skulle man kunna använda den som en radiator? bara undrar
Mått 25x15 cm.

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk

Klart den går att använda som radiator till en dator, kräver dock lite arbete då du behöver byta kopplingar så att någon "normal" slang dimension passar samt att den kommer kräva special hål i chassit om du tänkt montera den där. men det är absolut inget omöjligt om du inte har tummen mitt i handen och ahr tillgång till lite verktyg.

Permalänk
Medlem

Inga bekymmer.

Bara fixa lagom slanganslutningar med lite kreativitet.

Du kommer nog rätt långt utan massa fläktar också pga den stora arean.

Edit: Sorry, trodde det var en bilkylare för en motor, såg inte att du skrev måttet, det är nog ett värmepaket, kommer fungera men du behöver nog en fläkt också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

De är ingen bilkylare de är ett värmepaket.

Permalänk

Tack för svar!, blir till att köpa 2x 140mm fläktar då och fixa till anslutningarna!
Rekomendationer på 140mm fläkt?

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppeskoglund:

Tjenare!

Städade ur garaget idag och farsgubben slängde en massa grejer. Han tänkte även slänga en helt ny kylare som ska sitta på en merca tror jag.
Skulle man kunna använda den som en radiator? bara undrar
Mått 25x15 cm.

http://imageshack.com/a/img826/6505/lpfn.jpg

Vill minnas att någon på Sweclockers använde en radiator från en Amazon och en 240/740 i sin dator Kan inte hitta den dock

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Inga bekymmer.

Bara fixa lagom slanganslutningar med lite kreativitet.

Du kommer nog rätt långt utan massa fläktar också pga den stora arean.

Edit: Sorry, trodde det var en bilkylare för en motor, såg inte att du skrev måttet, det är nog ett värmepaket, kommer fungera men du behöver nog en fläkt också.

Skrivet av lanbonden:

Klart den går att använda som radiator till en dator, kräver dock lite arbete då du behöver byta kopplingar så att någon "normal" slang dimension passar samt att den kommer kräva special hål i chassit om du tänkt montera den där. men det är absolut inget omöjligt om du inte har tummen mitt i handen och ahr tillgång till lite verktyg.

Skrivet av BrutalSwede:

Vill minnas att någon på Sweclockers använde en radiator från en Amazon och en 240/740 i sin dator Kan inte hitta den dock

Denna? http://www.sweclockers.com/galleri/11647-externt-kyltorn-mode...

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Medlem

Jag har kört och byggt vattenkylning åt vänner på värmepaket. Fungerar alldeles utmärkt.
Och för att vara lite krass, varför skulle det inte? Värmepaketets uppgift är att ta upp värme från vatten och blåsa ut värmen i kupén.

De två olika paket jag hade (från okända bilar) gick det att kränga på 1/2"-slang på, förutsatt att man brukade tillräcklig mängd våld.
Givetvis kan det vara bra att hetta upp slangen och smörja med något halt först, så det blir enklare att kränga på den.

Lycka till!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

En kylare har till uppgift att kyla vattnet med låg luft genomströmning, ett värmepaket ska värma luften så mycket som möjligt utan att kyla vattnet. Så dom har helt olika uppgifter och är därför konstruerade på lite olika sätt, men givetvis kommer värmepaketet kyla vattnet men inte lika effektivt som en kylare som är byggt för de.

Permalänk
Medlem

Kom på en till sak, värmepaketet är tillverkat av aluminium så du bör ha koll på vilka metaller du inte bör blanda det med, till exempel koppar är en metall som inte går så bra ihop med alu

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

En kylare har till uppgift att kyla vattnet med låg luft genomströmning, ett värmepaket ska värma luften så mycket som möjligt utan att kyla vattnet. Så dom har helt olika uppgifter och är därför konstruerade på lite olika sätt, men givetvis kommer värmepaketet kyla vattnet men inte lika effektivt som en kylare som är byggt för de.

Ett värmepaket värmer inte vattnet!! det gör motorn

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

En kylare har till uppgift att kyla vattnet med låg luft genomströmning, ett värmepaket ska värma luften så mycket som möjligt utan att kyla vattnet. Så dom har helt olika uppgifter och är därför konstruerade på lite olika sätt, men givetvis kommer värmepaketet kyla vattnet men inte lika effektivt som en kylare som är byggt för de.

Det där måste du förklara närmare

Hur in i ända skulle man kunna plocka ut värme i ett värmepaket utan att tappa energi på ingående vatten??
Tror att dom är uppbygda på ganska exakt likadana sätt, koppar rör emmelan tunna kylflänsar?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Ett värmepaket värmer inte vattnet!! det gör motorn

Läs mitt inlägg igen och berätta vart jag skrivit att de är värmepaketet värmer vattnet

Permalänk
Medlem

Jag tänkte först "vad är ett värmepaket nu igen", sedan kom jag ihåg att det är väl de där som gör att man får värme i kupén, jag hoppas jag har fått det rätt nu.

I alla fall, behövs det inte en jäkla bra pump för att spola runt vatten i ett sånt system?

edit: Just det här värmepaketet är inte så stort att det skulle vara ett problem kanske.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Det där måste du förklara närmare

Hur in i ända skulle man kunna plocka ut värme i ett värmepaket utan att tappa energi på ingående vatten??
Tror att dom är uppbygda på ganska exakt likadana sätt, koppar rör emmelan tunna kylflänsar?

om du läser vad jag skrev så ser du att jag skrivit att värmepacketet kommer att kyla vattnet men inte lika effektivt som en kylare, värmepaketet har tätare mellan lamellerna som sitter mellan rören och sen brukar dom se lite olika ut invändigt en del har spiraler inne i rören där vattnet går för att kyla vattnet mindre

Permalänk

Så ni skulle inte rekommendera denna "radiator" med ett ekwb 7970 waterblock?

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

om du läser vad jag skrev så ser du att jag skrivit att värmepacketet kommer att kyla vattnet men inte lika effektivt som en kylare, värmepaketet har tätare mellan lamellerna som sitter mellan rören och sen brukar dom se lite olika ut invändigt en del har spiraler inne i rören där vattnet går för att kyla vattnet mindre

Jo nog läste jag allt, du skrev "utan att kyla vattnet", men ok du skrev nog fel, nog om det

Men om den kyler vattnet mindre, så kommer det också innebära att den inte värmer lika bra, eller hur?
Annars så ger den mer energi än vad som förbrukas, vilket är väl helt omöjligt?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Det kommer säkerligen fungera utmärkt! I vattenkylningens barndom så var det jättevanligt att använda värmepaket från bilar. kombinerat med hemmabyggda vattenblock och akvariepumpar.

Jag har till och med byggt en egen pump faktiskt. Kom aldrig till användning dock.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Jo nog läste jag allt, du skrev "utan att kyla vattnet", men ok du skrev nog fel, nog om det

Men om den kyler vattnet mindre, så kommer det också innebära att den inte värmer lika bra, eller hur?
Annars så ger den mer energi än vad som förbrukas, vilket är väl helt omöjligt?

Om ett värmepaket kyler vattnet för bra så blir resultatet att man inte får upp motortempen, därför är värmepaketet konstruerat för att värma luften mycke och kyla vattnet lite, men givet vis kommer den att kyla vattnet.

Permalänk
Medlem

Njaee... inte exakt den, men den är också cool

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Läs mitt inlägg igen och berätta vart jag skrivit att de är värmepaketet värmer vattnet

Energimässigt kyls vattnet exakt lika mycket som luften värms upp. Det är en fysikalisk omöjlighet att det skulle vara på något annat vis, så du får allt omvärdera dina teorier om hur radiator/kvärmepaket fungerar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppeskoglund:

Så ni skulle inte rekommendera denna "radiator" med ett ekwb 7970 waterblock?

De är gjort av koppar och vad jag förstått så bör man inte blanda koppar och aluminium, men frågan är hur mycket de påverkar och hur lång tid som behövs innan man märket av det.

Här har du en tråd om de http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Om ett värmepaket kyler vattnet för bra så blir resultatet att man inte får upp motortempen, därför är värmepaketet konstruerat för att värma luften mycke och kyla vattnet lite, men givet vis kommer den att kyla vattnet.

Fast då är det alltså bara att välja ett mindre,billigare och lättare paket i bilen dvs om man inte vill sänka temperaturen på ingående vatten i motorn.
Allt annat är omöjligt

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Energimässigt kyls vattnet exakt lika mycket som luften värms upp. Det är en fysikalisk omöjlighet att det skulle vara på något annat vis, så du får allt omvärdera dina teorier om hur radiator/kvärmepaket fungerar.

Har inte påstått att de är på annat sätt, sa bara att vämepaketet är konstruerat för att värma luften maximalt och kylaren att kyla vattnet maximalt. och tittar man på hur en kylare är byggt och ett värmepaket så ser dom inte riktigt lika ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Fast då är det alltså bara att välja ett mindre,billigare och lättare paket i bilen dvs om man inte vill sänka temperaturen på ingående vatten i motorn.
Allt annat är omöjligt

Har man för stort värmepaket får man inte upp motortempen och har man för litet så får man igen värme i kupen så de gäller att anpassa värmepaketet efter förutsättningarna.

Permalänk
Medlem

Nu är ni ute och cyklar.

Vare sig det handlar om ett värmepaket, en kylare, en fläktradiator eller en areotemper så har cellpaketet en enda uppgift: att utjämna temperaturskillnaden mellan luft och vatten.

Sen att de gör det olika bra har snarare med ekonomi att göra, eller faktorer som vattentemperatur, lufttemperatur och flöde.
(det är lättare att bygga en kylare som skall kyla bort en viss effekt om vattnet håller ex vis 90 grader eller om det håller 30 grader, detta beror på att ökat temperaturdelta mot luften ger högre avgivning)

Dock bör alla typer av radiatorer kunna jämföras enligt C/W metoden. (temperaturdeltat är beroende av effektbelastningen)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Varför bygger man då värmepaket och kylare på olika sätt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lord_dubbdäck:

Det kommer säkerligen fungera utmärkt! I vattenkylningens barndom så var det jättevanligt att använda värmepaket från bilar. kombinerat med hemmabyggda vattenblock och akvariepumpar.

Jag har till och med byggt en egen pump faktiskt. Kom aldrig till användning dock.

Precis detta jag tänkte på med "back in the days".

Random vätskepump (gärna dränkbart Eheim akvariepump), en vätskehållare av akrylplast och silikon (akvarium i miniatyr), värmepaket från Volvo 240, och ett DIY block som är gjort av aluminium eller koppar utborrat med pelarborr tätat med oring och akryltopp.

Koppla ihop med trädgårdsslang och slangklämmor.

Största utmaningen var att få en riktigt juste hållare till socket A (dock var det givet att använda en shim).

Så gjordes vattenkylning innan Corsair 100i uppfanns

EDIT;
Ang diskussionen om värmepaket vs radiator. Är det inte bara en fråga om det skall vara high eller low -flow resistans mellan fenorna på radiator/värmepaket?.

Dvs att för ett värmepaket vill du ha maximalt värmeutbyte per kubikmeter luft, lämpar sig för att värma upp luften maximalt även vid lågt luftflöde (skall inte behöva köra fullspetta på fläkten för att värma kupén). Medan en effektiv radiator skall flytta så mycket värme som möjligt, även vid högt luftfölöde OCH lufttryck?

I enkelhet för datorsammanhang, om det skall vara en tät radiator som kräver static preasure fläktar för att funka, eller om det är en gles radiator som kan gå mycket tystare med air flow fläktar men med lite lägre effektivitet?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Varför bygger man då värmepaket och kylare på olika sätt

Du tänker på konstruktionen med rör försedda med flänsar i ett cellpaket ?

I mina ögon precis samma princip på alla typer av radiatorer.

Sen om det är tänkt att arbeta med ett lågt tryck på värmebäraren så kan rören vara grövre för ett enklare flöde, är temperaturen mycket hög kan man ha ett tunnare rör för att på så vis hinna få ner temperaturen trotts högt flöde pga längre flödesväg.

Om luften strömmar förbi med lågt tryck vill man ev ha flänsarna glesare för enklare flöde, annars kan man packa dem tätare om luften pressas igenom med högre tryck, då får man högre kyleffekt med samma yttre storlek pga ökad flänsarea.

Principen är dock precis den samma, man kan inte göra något trolleri med energin i transporten mellan vatten och luft.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Men jag har en zalman reserator 1 plus hemma, den är gjord i alu.
Men cpu blocket är alu+koppar, har moddat dit den till min pcu så den ska väl gå även fast den består av koppar ?:D

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!