Permalänk

glömde optisk läsare, hur göra?

Jag upptäckte att jag glömde köpa med en optisk läsare till riggen. Tänkte att jag skulle försöka släpa mig ner och köpa en billig i stan men undrar vad man ska kolla efter. Det enda jag hittar är en DVD/Blu-ray läsare, funkar det? Kan den läsa vanliga CD-skivor?

"Klarar DVD±R DL, DVD±R/RW och DVD-RAM. Skrivhastighet: CD 24X, DVD±R 8X, DVD±R DL 6X. För Win XP/Vista/7/8"

Funkar det att köra in vanliga CD i den? Jag har ingen kunskap om det här..

Permalänk
Medlem

Alla DVD-läsare borde såvitt jag vet även klara av CD-skivor.

Dock ska du tänka på att om du köper en Blu-ray läsare och vill se på Bluray-filmer, så behöver du ett uppspelningsprogram. På grund av all kryptering och kopieringsskydd som sitter på en Bluray-film, så går det inte att spela upp de filmerna med vanliga program som VLC, utan man måste använda ett speciellt program som är "godkänt" av filmbolagen som innehåller de hemliga krypteringsnycklarna du behöver för att spela upp Bluray-film. Och dessa program kostar som sagt en slant. Men om ett sådant program medföljer så är ju allt OK.

Permalänk
Rekordmedlem

Behöver du verkligen en optisk enhet ? Du har ingen liggande eller nån annan apparat i nätverket som du kan låna den från ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Jag upptäckte att jag glömde köpa med en optisk läsare till riggen. Tänkte att jag skulle försöka släpa mig ner och köpa en billig i stan men undrar vad man ska kolla efter. Det enda jag hittar är en DVD/Blu-ray läsare, funkar det? Kan den läsa vanliga CD-skivor?

Alla DVD och Blu-Ray läsare borde klara att läsa en CD.
Har rippat massvis med cd-skivor med min blu-ray brännare.. ska inte vara några problem med det.
Det enda som kan vara problem med är möjligtvis DVD-RAM, HD-DVD och BD-XL är möjligt att inte alla läsare klarar.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Alla DVD-läsare borde såvitt jag vet även klara av CD-skivor.

Dock ska du tänka på att om du köper en Blu-ray läsare och vill se på Bluray-filmer, så behöver du ett uppspelningsprogram. På grund av all kryptering och kopieringsskydd som sitter på en Bluray-film, så går det inte att spela upp de filmerna med vanliga program som VLC, utan man måste använda ett speciellt program som är "godkänt" av filmbolagen som innehåller de hemliga krypteringsnycklarna du behöver för att spela upp Bluray-film. Och dessa program kostar som sagt en slant. Men om ett sådant program medföljer så är ju allt OK.

Planerar inte att köra blu-ray i framtiden men om jag skulle vilja, vad skulle det vara för program till exempel?
Det jag egentligen undrar är om man kan köra in vanliga CD-skivor för allt mellan Windows, andra program osv. Det står ju inget om CD-RW /CD-Rom?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Behöver du verkligen en optisk enhet ? Du har ingen liggande eller nån annan apparat i nätverket som du kan låna den från ?

Kan man använda en i hemnätverket? Typ från en annan dator?

Skrivet av Alpha77:

Alla DVD och Blu-Ray läsare borde klara att läsa en CD.
Har rippat massvis med cd-skivor med min blu-ray brännare.. ska inte vara några problem med det.
Det enda som kan vara problem med är möjligtvis DVD-RAM, HD-DVD och BD-XL är möjligt att inte alla läsare klarar.

Då borde det ju inte vara ett problem Vi får se hur det blir!

Permalänk
Medlem

IMHO är et inte värt att köpa en Blurayläsare/-brännare (de kostar ju också mer). Köp en vanlig DVD-brännare i stället.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Alla DVD-läsare borde såvitt jag vet även klara av CD-skivor.

Dock ska du tänka på att om du köper en Blu-ray läsare och vill se på Bluray-filmer, så behöver du ett uppspelningsprogram. På grund av all kryptering och kopieringsskydd som sitter på en Bluray-film, så går det inte att spela upp de filmerna med vanliga program som VLC, utan man måste använda ett speciellt program som är "godkänt" av filmbolagen som innehåller de hemliga krypteringsnycklarna du behöver för att spela upp Bluray-film. Och dessa program kostar som sagt en slant. Men om ett sådant program medföljer så är ju allt OK.

Har du tips på sådant program? Irriterande när jag fick en bluray-film i julklapp och inte kan kolla på den...

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa om en snygg, extern dvd-spelare så du kan snabbt koppla den till den dator som behöver den. 5,25-enheter i datorn är så ute nu http://www.inet.se/produkt/7100111/asus-dvd-rw-sdrw-08d3s-u

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Har du tips på sådant program? Irriterande när jag fick en bluray-film i julklapp och inte kan kolla på den...

Exempelvis Cyberlink PowerDVD.

Om du vill ha ett gratisprogram så finns detta plugin till VLC. Problemet med VLC-pluginen är att den inte har tillgång till krypteringsnycklarna direkt, utan de måste cracka dem vilket tar tid. Filmindustrin byter till nya nycklar ganska ofta, så beroende på hur ny filmen du vill se är, så finns risken att just den krypteringsnyckeln inte har blivit knäckt ännu.

"Jetten rekommenderar"
bojkotta Bluray! Vem vill betala för uppspelningsskydd, kopieringsskydd, Cinavia vattenmärkning samt "piracy is a crime"-reklam? Sådant tar man inte ens i med tång!

Jag hoppas att detta inlägg inte strider mot Sweclockers regel §7, men det handlar trots allt om att bryta uppspelningsskydd i syfte att kunna spela upp sin film, vilket är tillåtet enligt lag.

Permalänk
Medlem

Lite surt att blu-ray fortfarande kör med olika regioner.. nu när vi faktiskt har hela www som någon sorts global postorderkatalog.
Har i och för sig bara 3-4 filmer som är låsta till annan region och vägrar att spelas.. men antar att man kan rippa och bränna om dom.. alternativt köpa regionsfri blu-ray spelare (antar att det finns).

Blu-ray är ju trots alla kopierings skydd den bästa bildkvalitet du kan få som hemanvändare just nu.
Sedan så går det att hitta en hel del bra filmer för 3 för 99kr.. så varför bojkotta det..
Menar visst kunde bojkottat CD med kopieringsskydd också.. men allt sånnt är knäckt nu alla cd går att rippa.
Blu-ray knäcks ju också efterhand kommer nya patchar var och varannan vecka som knäcker kopieringsskydden..
så visst det stoppar kanske några veckor men sedan kan man rippa filmen om man nu känner för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gojsenmojs:

Kan man använda en i hemnätverket? Typ från en annan dator?

Då borde det ju inte vara ett problem Vi får se hur det blir!

Du kan "låna" från en annan dator genom ditt nätverk. Bara slå in på google lite snabbt så bör du hitta rätt programvara.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Kan man använda en i hemnätverket? Typ från en annan dator?

Japp det går, har gjort det massvis med gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Kan man använda en i hemnätverket? Typ från en annan dator?
!

Högerklicka på läsaren på den andra datorn och dela ut på nätverket bara. KAn behöva ändra i säkerhetsinställningarna så att användaren NETWORK har läsaccess ifall det inte sker automatiskt.

Det hjälper ju dock inte om du ska boota på en install-CD/DVD t.ex.

Alla DVD kan läsa CD som sagt, det är därför det aldrig står något om CD som feature längre.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

IMHO är et inte värt att köpa en Blurayläsare/-brännare (de kostar ju också mer). Köp en vanlig DVD-brännare i stället.

Jag använder ju aldrig blu-ray så jag ser inte poängen ändå..

Skrivet av hersses:

Jag skulle tipsa om en snygg, extern dvd-spelare så du kan snabbt koppla den till den dator som behöver den. 5,25-enheter i datorn är så ute nu http://www.inet.se/produkt/7100111/asus-dvd-rw-sdrw-08d3s-u

Hahahahaha, ja jag får tänka om, den var dundersnygg!

Skrivet av jetten:

Exempelvis Cyberlink PowerDVD.

Om du vill ha ett gratisprogram så finns detta plugin till VLC. Problemet med VLC-pluginen är att den inte har tillgång till krypteringsnycklarna direkt, utan de måste cracka dem vilket tar tid. Filmindustrin byter till nya nycklar ganska ofta, så beroende på hur ny filmen du vill se är, så finns risken att just den krypteringsnyckeln inte har blivit knäckt ännu.

"Jetten rekommenderar"
bojkotta Bluray! Vem vill betala för uppspelningsskydd, kopieringsskydd, Cinavia vattenmärkning samt "piracy is a crime"-reklam? Sådant tar man inte ens i med tång!

Jag hoppas att detta inlägg inte strider mot Sweclockers regel §7, men det handlar trots allt om att bryta uppspelningsskydd i syfte att kunna spela upp sin film, vilket är tillåtet enligt lag.

Bara för att kolla, visst är det blu-ray som krävs för 3D? Inte för att jag är ett fan av 3D men..

Skrivet av Lagerlöf:

Du kan "låna" från en annan dator genom ditt nätverk. Bara slå in på google lite snabbt så bör du hitta rätt programvara.

Ska kollas!

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Högerklicka på läsaren på den andra datorn och dela ut på nätverket bara. KAn behöva ändra i säkerhetsinställningarna så att användaren NETWORK har läsaccess ifall det inte sker automatiskt.

Det hjälper ju dock inte om du ska boota på en install-CD/DVD t.ex.

Alla DVD kan läsa CD som sagt, det är därför det aldrig står något om CD som feature längre.

Det var vad jag ville höra! Tack!

Permalänk
Medlem

Jag kör Plextors spelare, där har man bara behövt uppdatera firmwaren så har den varit kompatibel med rätt sorts skiva.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Windows kan du installera via USB och för allt annat så behöver du ingen läsare lokalt, är det så att du inte ha möjlighet till digital download av det du vill installera och verkligen behöver använda skiva så kan du ju enkelt använda läsaren från en annan dator då du verkar ha tillgång till detta.
Har personligen inte haft en optisk läsare i min dator på 5-6 år och har inte känt att jag saknat detta på något sätt.

Men för att svara på första frågan, både DVD och Blu-ray är bakåtkompatibla så ja de kan läsa vanliga CD samt DVD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte läst allt som folk har skrivit här, men skulle inte en extern vara ett alternativ? Det är ju ändå så pass sällan man nyttjar en DVD-spelare idag till datorn - då blir det lättare att bara ta fram en extern vid de få tillfälle som krävs.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Windows kan du installera via USB och för allt annat så behöver du ingen läsare lokalt, är det så att du inte ha möjlighet till digital download av det du vill installera och verkligen behöver använda skiva så kan du ju enkelt använda läsaren från en annan dator då du verkar ha tillgång till detta.
Har personligen inte haft en optisk läsare i min dator på 5-6 år och har inte känt att jag saknat detta på något sätt.

Men för att svara på första frågan, både DVD och Blu-ray är bakåtkompatibla så ja de kan läsa vanliga CD samt DVD.

Så får det bli så länge och sen kanske det blir en extern om det behövs Det känns som onödigt blås som man går miste med tanke på kylningen också, hade tänkt att ha det luftigt och fräscht i

Skrivet av Segas:

Nu har jag inte läst allt som folk har skrivit här, men skulle inte en extern vara ett alternativ? Det är ju ändå så pass sällan man nyttjar en DVD-spelare idag till datorn - då blir det lättare att bara ta fram en extern vid de få tillfälle som krävs.

Det var en som länkade en riktigt smexig extern som jag köper om det krisar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gojsenmojs:

Så får det bli så länge och sen kanske det blir en extern om det behövs Det känns som onödigt blås som man går miste med tanke på kylningen också, hade tänkt att ha det luftigt och fräscht i

Det var en som länkade en riktigt smexig extern som jag köper om det krisar

Denna var lite snyggare.

http://store.apple.com/se/product/MD564ZM/A/Apple%20USB%20Sup...

Edit: Den har dock löjligt kort USB-kabel dock, det borde ligga i åtanke.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Denna var lite snyggare.

http://store.apple.com/se/product/MD564ZM/A/Apple%20USB%20Sup...

Edit: Den har dock löjligt kort USB-kabel dock, det borde ligga i åtanke.

Den var snygg men löjligt dyr och verkar väl inte funka för windows enligt dem :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gojsenmojs:

Den var snygg men löjligt dyr och verkar väl inte funka för windows enligt dem :/
http://i.imgur.com/6bxgAEJ.png

Den fungerar alldeles utmärkt med frugans Lenovo bärbara (vars egen cd-läsare har gett upp). Kanske är de där systemkraven något för Apple's datorer? För, jag vet en god vän till mig som skaffade denna V3-modellen och skulle använda den till sin gamla macbook...fungerade inte.