Silverstone tundra t02 installerad åt fel håll!?

Permalänk
Medlem

Silverstone tundra t02 installerad åt fel håll!?

TJA! Har nyss byggt min första låda och köpt en silverstone tundra td02 - http://www.komplett.se/silverstone-tundra-td02-cpu-kylare/790...

Har nu satt denna svarta grej(vet ej vad den har för funktion)under mina chassi fläktar i toppen som är riktade för utsug. Som på bilden är den sida med fläktar alltså riktad neråt och in i datorn men där sitter inga fläktar.

Min fråga är ifall det kyler mycket sämre på detta sätt eller går det att ha det så? Får ej plats med fläktar på båda sidor.

Den svarta grejen får alltså ingen direkt luftström på sig.

Permalänk
Medlem

Du vill ha ut värmen ur chassit, chassi - radiator - fläkt ( blåser igenom radiatorn)
Dom medföljande fläktarna brukar inte vara mycket att hänga i midsommarstången, så bästa vore att skaffa
fläktar som är mer anpassade för radiatorer och har du inte plats så placera dom som jag skrev överst.
Kör samma på min NorthQ och idle tempen på min 3570k i 4.2 ghz är strax under 30 och load 65~
Kör med 2 st noctua som push

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Du vill ha ut värmen ur chassit, chassi - radiator - fläkt ( blåser igenom radiatorn)
Dom medföljande fläktarna brukar inte vara mycket att hänga i midsommarstången, så bästa vore att skaffa
fläktar som är mer anpassade för radiatorer och har du inte plats så placera dom som jag skrev överst.
Kör samma på min NorthQ och idle tempen på min 3570k i 4.2 ghz är strax under 30 och load 65~
Kör med 2 st noctua som push

Okej, Chassi - Fläkt(utsug) - radiator, inte optimalt? Eller gör det inte så mycket ifall fläktarna inte blåser igenom radiatorn?

Permalänk
Medlem

Så länge du har en Bra fläkt så kan du köra antingen push eller pull, men fläktarna som brukar medfölja är i regel inte så bra.
Har testat köra min NorthQ med både push och pull och märker ingen direkt skillnad, men jag sitter med 3 st noctua nf p12 samt ett välventilerat chassi.
Så länge du kör stock fläktarna så råder jag dig till att köra dom i push.
Chassi - rad - fläkt (och kör så fläkten blåser igenom raden)

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/11963-chassi-byte-corsair-...
Där ser du hur jag har placerat radiatorn och fläktarna.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så länge du har en Bra fläkt så kan du köra antingen push eller pull, men fläktarna som brukar medfölja är i regel inte så bra.
Har testat köra min NorthQ med både push och pull och märker ingen direkt skillnad, men jag sitter med 3 st noctua nf p12 samt ett välventilerat chassi.
Så länge du kör stock fläktarna så råder jag dig till att köra dom i push.
Chassi - rad - fläkt (och kör så fläkten blåser igenom raden)

Okej då får jag ta och fixa det!
Mina fläktar sitter som sagt på motsatt sida om man jämför med dina. Jag har fetare fläktar så det är inge problem med det iaf!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av malc97:

Okej då får jag ta och fixa det!
Mina fläktar sitter som sagt på motsatt sida om man jämför med dina. Jag har fetare fläktar så det är inge problem med det iaf!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker du ska prova att montera medföljande fläktar i puschfunktion. Silverstones fläktar är effektiva och just denna modellen skall inte vara så väldigt högljud, jag har dock inte personligen någon erfarenhet av denna modell. Har du chassifläktar på samma utblåsplats (som du vill använda istället) så kommer de antagligen inte kunna göra så mycket nytta eftersom de sällan har högt statiskt tryck vilket krävs för radiator.

Edit: Förtydligande

Permalänk
Medlem

Tack!
Har nu satt fläktar på rätt sida av radiatorn, borde jag vända på fläktarna tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jag tycker du ska prova att montera medföljande fläktar i puschfunktion. Silverstones fläktar är effektiva och just denna modellen skall inte vara så väldigt högljud, jag har dock inte personligen någon erfarenhet av denna modell. Har du chassifläktar på samma utblåsplats (som du vill använda istället) så kommer de antagligen inte kunna göra så mycket nytta eftersom de sällan har högt statiskt tryck vilket krävs för radiator.

Edit: Förtydligande

Vad är statiskt tryck? Är det luftfttrycket? Luftflödet?
Fläkten har 95cfm och 2.72mm i lufttryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malc97:

Vad är statiskt tryck? Är det luftfttrycket? Luftflödet?
Fläkten har 95cfm och 2.72mm i lufttryck.

2,72mmH2O är ditt statiska tryck, vilket är det tryck fläkten pressar luften. 95 cfm (cubic feet per minute) är luftflödet. Du vill ha högt flöde för chassifläktar och högt tryck för radiatorer för att luften faktiskt ska gå igenom radiatorn istället för att pressas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

2,72mmH2O är ditt statiska tryck, vilket är det tryck fläkten pressar luften. 95 cfm (cubic feet per minute) är luftflödet. Du vill ha högt flöde för chassifläktar och högt tryck för radiatorer för att luften faktiskt ska gå igenom radiatorn istället för att pressas tillbaka.

Jaha då förstår jag! När jag jämför med andra fläktar tycker jag att 2.72 ser ut som en tillräckligt hög siffra för ett hyfsat najs statiskt tryck. Eller finns det någåt minimum för vad som krävs eller skiljer det sig beroende på vilken radiator det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av malc97:

Jaha då förstår jag! När jag jämför med andra fläktar tycker jag att 2.72 ser ut som en tillräckligt hög siffra för ett hyfsat najs statiskt tryck. Eller finns det någåt minimum för vad som krävs eller skiljer det sig beroende på vilken radiator det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Tjockleken på radiatorn bestämmer hur högt tryck som behövs för att få bra flöde genom den. Ja, 2.72 är ett högt och bra värde, däremot är det ju på max flås vilket gör att de kanske låter en del. De passar dock bra för att kyla radiatorer utifrån det jag ser

Permalänk
Medlem
Skrivet av malc97:

Vad är statiskt tryck? Är det luftfttrycket? Luftflödet?
Fläkten har 95cfm och 2.72mm i lufttryck.

Ja du fick ju ett väldigt utförligt svar av Snigeln, så jag glider vidare till nästa tråd.

Skrivet av Snigeln Bert:

Du är helt klart den intelligentaste "molusk" jag stött på! Nu fick jag nått att tänka på när man vandrar i skogen och råkar trampa på sniglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Tjockleken på radiatorn bestämmer hur högt tryck som behövs för att få bra flöde genom den. Ja, 2.72 är ett högt och bra värde, däremot är det ju på max flås vilket gör att de kanske låter en del. De passar dock bra för att kyla radiatorer utifrån det jag ser

Okej schysst då förstår jag!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!