Permalänk

Processor Frequency cache?

::Spec::
- Intel, Haswell Core i7, 4770K
- Corsair H80, Vattenkylning + 1st 120mm Corsair fläkt
- Hastighet 3.5 GHz, 8MB Cache
- GeForce GTX 780 3 GB, GDDR5
- 250 GB, SSD Samsungs 840-serien
- 3000 GB, 7200rpm, 64MB Cache SATA 6,0 Gbit/s
- 16 GB, 2x8192MB DDR3 1600Mhz, Corsair VENGEANCE LP RED
- MSI z87 g4

::Info::
Jag ändra Cpu Vcore till 1,250v drar upp core till 44x 100mhz bus så får 4.40ghz det är de enda jag egentligen har gjort, har inte ändrat någon annan volt eller dylikt o allt går bra, 38c idle 55c under tunga spel. Prövade 4.5ghz men gick mindre bra... men jag nöjer mej med 44
har ngr frågor som ja har googlat så jäkla mycket på utan ett enda svar.

1. När cpu var 3500mhz var även CPU CACHE RATIO FREQ även 3500mhz dom följdes åt när jag hörde coren, till 3,9ghz då stannade den, så nu har ja cpu cache 3,9 o processor 4,4, jag höjde cpu cache till 4,0..

frågan är vad gör den egentligen? CPU RATIO CACHE? ska den vara lika som processorn eller under? Gör den någon skillnad i spel/prestanda osv?

Så egentligen har jag enbart ändrat multiplier till 44x och volt från auto till 1,250v o allt är bra... prövade 1.290v på 4,5 men gick ej.
vill inte ändra så mycket på de andra volten som offset o sånt...

bara jag får svar på processor frequency cache frågan e ja gör nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoftwoot:

::Spec::
- Intel, Haswell Core i7, 4770K
- Corsair H80, Vattenkylning + 1st 120mm Corsair fläkt
- Hastighet 3.5 GHz, 8MB Cache
- GeForce GTX 780 3 GB, GDDR5
- 250 GB, SSD Samsungs 840-serien
- 3000 GB, 7200rpm, 64MB Cache SATA 6,0 Gbit/s
- 16 GB, 2x8192MB DDR3 1600Mhz, Corsair VENGEANCE LP RED
- MSI z87 g4

::Info::
Jag ändra Cpu Vcore till 1,250v drar upp core till 44x 100mhz bus så får 4.40ghz det är de enda jag egentligen har gjort, har inte ändrat någon annan volt eller dylikt o allt går bra, 38c idle 55c under tunga spel. Prövade 4.5ghz men gick mindre bra... men jag nöjer mej med 44
har ngr frågor som ja har googlat så jäkla mycket på utan ett enda svar.

1. När cpu var 3500mhz var även CPU CACHE RATIO FREQ även 3500mhz dom följdes åt när jag hörde coren, till 3,9ghz då stannade den, så nu har ja cpu cache 3,9 o processor 4,4, jag höjde cpu cache till 4,0..

frågan är vad gör den egentligen? CPU RATIO CACHE? ska den vara lika som processorn eller under? Gör den någon skillnad i spel/prestanda osv?

Så egentligen har jag enbart ändrat multiplier till 44x och volt från auto till 1,250v o allt är bra... prövade 1.290v på 4,5 men gick ej.
vill inte ändra så mycket på de andra volten som offset o sånt...

bara jag får svar på processor frequency cache frågan e ja gör nöjd

Haswells nordbrygga sitter integrerad på processorn och med den styr man lite kort och gott kontakten mellan t.ex. PCI-E lanesen och processorn. Den har också en del med minneshantering att göra har jag för mig men det där kan du säkert googla reda på så länge du använder haswell + northbridge i google :).

I min erfarenhet ger den här hastigheten lite mer för benchmarks, men kräver lite mer och påverkar värmen ännu mer än själva processor frekvensen. Det är alltså ringbus/cache/uncore-voltage du höjjer för att få cache-hastigheten stabilare.

Testa runt lite, länka inte med cpu hastighet då absoluta standarden är att cpu freq går högre än ringbus/uncore frekvenserna.

OCH

4.4ghz @ 1.25vcore under load i 55c? Med EN 120mm h80?

Nope, det är fel, det måste vara fel. Dra igång hwmonitor och kör prime95/occt/vadduvill och titta vad dina riktiga temps är. Dra ner cinebench 11.5 för benchmarks och kika vad du får för resultat. Som jämförelse kan du ta min 4.5ghz@1.296 volt, 4.4ghz cache med lite föröjd VCCIN loadar väl runt 85c efter några rundor prime95, det är med 2x 140mm Kraken X60.

Titta också cache speed i cpu-z för att se så din uncore/ringbus inte är låst till din cpu hastighet och kör INTE auto på VID/Ringbus/VCCin/SA volten om du ska överklocka på haswell, dom kan bli löjligt höga.

Posta gärna cinebench 11.5 multi-core resultat. Du borde ligga runt 9-9.5 vid 4.4ghz om du har allt som det ska.

Permalänk

Okej jag ska kolla upp de
Men vad bör cachen ligga på då ca?

4,2ghz=?
4,4ghz=?

Och vilken av testen ska ja välja i prime95
Och hur länge?

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoftwoot:

Okej jag ska kolla upp de
Men vad bör cachen ligga på då ca?

4,2ghz=?
4,4ghz=?

Och vilken av testen ska ja välja i prime95
Och hur länge?

Mvh Andreas

Testa både 4.2 och 4.4, högst är bäst och dom flesta säger stanna runt 200mhz av din cpu klock men i min värld är max cpu freq och max cache freq bäst. Sikta mot molnen.

När du startar prime95 så kommer du att få igång torture test blend automatiskt, bara trycka start så drar den igång. (Stop ligger under arkiv-stop).
Ha igång hwmonitor eller annan temp mätare, stoppa om du slår över 90c annars kan du surfa runt i 15-20 min iaf innan du stänger av.