Win 7 ultimate verkar ha dött

Permalänk
Medlem

Win 7 ultimate verkar ha dött

Lång historia kort: Startade datorn för första gången på tre månader, får updates from hell vid avstängning. Det tar tid, jag blir otålig stänger av datorn mitt i. Dagen efter dycker "Startup repair" upp, lyckas få igång datorn igen.
Spola frammåt en månad: Kommer hem från skolan, startar datorn, "Startup Repair couldn't fix the problem".
Är det rimligt att anta att mitt Windows har gått till de sälla jaktmarkerna och jag nu kommer behöva installera om totalt? Har isf tillgång till massa olika via MSDN, men tänkte dubbelkolla så jag inte gör något i onödan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Det står ju tydligt "Stäng inte av datorn" när den uppdaterar!

Det går väl att göra en reparation om du bootar från skiva/USB?

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjoflojt:

Lång historia kort: Startade datorn för första gången på tre månader, får updates from hell vid avstängning. Det tar tid, jag blir otålig stänger av datorn mitt i. Dagen efter dycker "Startup repair" upp, lyckas få igång datorn igen.
Spola frammåt en månad: Kommer hem från skolan, startar datorn, "Startup Repair couldn't fix the problem".
Är det rimligt att anta att mitt Windows har gått till de sälla jaktmarkerna och jag nu kommer behöva installera om totalt? Har isf tillgång till massa olika via MSDN, men tänkte dubbelkolla så jag inte gör något i onödan.

Du har ingen repair-skiva eller?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jo, men efter 1,5h och insikten att jag skulle upp 5h senare drog jag slutsatsen att M$ bara jävlades.

Har ingen skiva/usb, och inte heller koden (den har kommit på avvägar under de 2 år sedan jag installerade). För man behöver väl koden för att reparera?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att starta i felsäkert läge och kör sen en systemåterställning.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova att starta i felsäkert läge och kör sen en systemåterställning.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features...

Antingen har jag missuppfattat hur man startar i felsäkert läge (hålla in f8?), eller så är något trasigt på riktigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjoflojt:

Antingen har jag missuppfattat hur man startar i felsäkert läge (hålla in f8?), eller så är något trasigt på riktigt.

Om det bara finns ett operativsystem installerat på datorn håller du ned F8-tangenten när datorn startar om. Du måste trycka på F8 innan Windows-logotypen visas.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Gjorde det, fick välja disk att boota från. Sen samma visa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tjoflojt:

Gjorde det, fick välja disk att boota från. Sen samma visa.

Då tröck du nog vid fel tid och hamnade i moderkortets bootmeny,
Du ska få upp den här menyn

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/start-computer-saf...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det viktigt att datorn startar om? Det är det enda som omnämns i instruktionen, och då datorn inte startar till att börja med är det inte riktigt realistiskt.
Annars, när är rätt tillfälle att börja trycka? Höll fr.o.m. att datorn började boota tills diskalternativen dök upp.

EDIT: Kom till felsäkert läge, men inte längre. Vägrar fortfarande starta. Ominstallation it is.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M