Permalänk
Inaktiv

Hittar ej grafikkort.

Hej!

Har ett problem som jag inte klarar av att lösa trots timmar på google och få hårstrån kvar på huvudet.

Köpte en ny dator för ett tag sen. Råkade av misstag installera fel os, win 7 x86, när jag skulle ha x64.
Inga problem med det, allt fungerade fint men självklart vill jag nyttja all ram på min nya burk, så jag ominstallerade os med rätt version. Har provat upprepade gånger, efter omformation av ssd:n, alla med samma resultat: grafikkortet går inte att finna. Gpu: gtx770.

Jag har även en mekanisk disk och där finns från säljaren win8 installerat. När jag startar datorn med den disken som os så hittas grafikkortet utan problem och fungerar felfritt. Så uppenbarligen är det inga bekymmer med gpu/moderkort etc. Det måste alltså vara ssd-disken?

Varför i hela helvete kan jag inte hitta grafikkortet när jag ominstallerar os på min ssd? Det gick ju med x86-versionen.

Tacksam för all hjälp jag kan få, är oerhört frustrerad.

Permalänk
Medlem

Det låter som något fel i bios.
provat byta pci x plats på grafikkortet?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv

Ja, jag har provat byta pcix, men det gav inget resultat. Fler förslag?

Permalänk
Medlem

Du har blandat in lite väll mycket saker. Först fixar du bild i bios. Sen blandar du in Windows mm.

Koppla ur ALLT som inte behövs för att alltid få bild. Bort med ALLA diskar, DVD, SATA kablar, USB kablar, tangentbord, mus osv. JA, alla struntsaker/kablar eller porten de kopplats till är ökända för att orsaka det här och andra allvarliga fel som död, dator, frysningar och olika startfel.

Sen nollställer du bios ordentligt. Finns flera sätt. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen. Ibland måste andra saker tas bort också först med det beror helt på vad som orsakat felet. Tex grafikkortet när man inte får bild. Så har du redan nollställt så ska du göra det igen efter att du tagit bort allt onödigt.

Edit:
Efter att du fixat bild så ska du bara ha 1 disk kopplad tills DVD/USB minnet installerat klart Windows. Annars lägger den något på andra disken partitionen som Windows behöver vilket lätt leder till problem då och senare.

Passa på att ta bort partitionerna på Windows disken (SSD) med hjälp av Windows DVD/USB minnet bara för att vara säker på att inga andra fel ligger kvar och gömmer sig till långt senare.