Får bluescreen med ny dator?

Permalänk
Medlem

Får bluescreen med ny dator?

Tjena!

Jag köpte en ny dator för ett tag sedan.

Intel i5 4670K.
Sapphire r9 280x vapor.
Fractal design 750W nätagg.
A-data 8GB.
Samsung SSD 120GB.
MSI moderkort.
(Har bara SSD nu, ingen annan hårddisk i).

Spelar jag CS:GO, och tabbar ned, sedan upp, tabbar ned någon sekund efter så får jag med största sannolikhet bluescreen. (Har ej kontrollerat felkoden då jag ej vet vart den ligger). Tycker ju att jag borde kunna tabba ned CS och kolla en stream exempel utan att jag ska få blue screen? Hur kontrollerar man vad som kan vara fel? någon som vet?

Läste att man kunde kolla via loggboken, någon som ser något eller ska jag klicka vidare mig vidare?

http://i.imgur.com/crpJDHQ.png

EDIT:
http://pastebin.com/ipEpGhRs

Permalänk
Medlem

Klicka vidare till Windows program och säkerhetsloggar och se ifall du får massa <!> felmeddelanden

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har lagt in en pastebin länk nu som ni kan kolla efter..

Permalänk
Medlem

Från resultatet:
PROCESS_NAME: csgo.exe

När man googlar på csgo.exe dyker det upp många sidor som heter något i stil med "csgo.exe has stopped working" eller "csgo crashes". Har du kollat något på alla de sidorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Från resultatet:
PROCESS_NAME: csgo.exe

När man googlar på csgo.exe dyker det upp många sidor som heter något i stil med "csgo.exe has stopped working" eller "csgo crashes". Har du kollat något på alla de sidorna?

Det är namnet på processen som är uppe när datorn bluescreenar. Men programmet är inte orsaken till att datorn får en bluescreen.

Det kan vara en drivrutin som är felande, mycket snack om att det kan vara en systemuppdatering som orsakar det (0xc000005).
Kan vara RAM-minne, kan vara någon annan hårdvara. Väldigt svårt att säga rakt ut vad det kan vara.

Citat:

EXCEPTION_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - The instruction at "0x%08lx" referenced memory at "0x%08lx". The memory could not be "%s".

Nu är jag inte supersäker, men låter inte detta som att den försöker nå en sektion på minnet eller i en fil, men att den kraschar istället? Korrupt systemfil?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

bluescreenviewer

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

bluescreenviewer

Han har lagt in en länk till sin bluescreen.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Han har lagt in en länk till sin bluescreen.

Ja men bluescreenviewer kan visa själva felmeddelandet så att det blir lättare att felsöka problemet.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Det är namnet på processen som är uppe när datorn bluescreenar. Men programmet är inte orsaken till att datorn får en bluescreen.

Det kan vara en drivrutin som är felande, mycket snack om att det kan vara en systemuppdatering som orsakar det (0xc000005).
Kan vara RAM-minne, kan vara någon annan hårdvara. Väldigt svårt att säga rakt ut vad det kan vara.

Nu är jag inte supersäker, men låter inte detta som att den försöker nå en sektion på minnet eller i en fil, men att den kraschar istället? Korrupt systemfil?

Visst sker själva kraschen i en drivrutin eller annat på låg nivå men om man söker på vad som har hjälpt andra med krascher när csgo kör kan det dyka upp tips.

Låter mest som bugg med en pekare som pekar fel, t ex en pekare som ska peka på skrivbar minnesadress men som pekar på en read-only minnesadress, eller något liknande beroende på vad %s är tänkt att bytas ut mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Ja men bluescreenviewer kan visa själva felmeddelandet så att det blir lättare att felsöka problemet.

Han har gett än länk till felmeddelandet som han får upp i sin bluescreen... Varför inte bara kolla länken innan ni kommenterar?
http://pastebin.com/ipEpGhRs

Skrivet av CeciliaB:

Visst sker själva kraschen i en drivrutin eller annat på låg nivå men om man söker på vad som har hjälpt andra med krascher när csgo kör kan det dyka upp tips.

Låter mest som bugg med en pekare som pekar fel, t ex en pekare som ska peka på skrivbar minnesadress men som pekar på en read-only minnesadress, eller något liknande beroende på vad %s är tänkt att bytas ut mot.

Det händer när han tabbar mellan webbläsaren och CSGO. Spelet kraschar inte, datorn kraschar.
Kan lika gärna hända om han tabbar mellan ett annat spel, TS kanske kan testa det?

Hursom tror jag det är enklast att bara installera om windows, känns som den simplaste lösningen. Mycket pekar mot att något är korrupt skulle jag säga.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Temperatur på dina komponenter? Överklockning? Tror inte direkt det är windows som orsakar din bluescreen, möjligtvis felinställda värden i bios.

Visa signatur

=)