Ominstallera och formatera, hur gå tillväga?

Permalänk
Medlem

Ominstallera och formatera, hur gå tillväga?

Tjenna, har en skiva med windows 7, har dock en fråga, måste man skriva in produktnyckeln igen vid ominstallation av windows och formatering av hårddisken som windows ligger på?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Ja produktnyckeln behöver anges.
Formatera nja, man kan göra det manuellt om man vill i installaionsprogramet, men normalt låter man programmet sköta om den saken själv.

Jag själv brukar gå till dom avancerade verktygen direkt, ta bort alla befintliga partitioner, klicka uppdatera och sen nästa bara, dvs om hela SSD eller HDD ska användas som system.

Om man bara installerar om utan ovan steg blir det massa kvar från gamla installationen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I denna video ser du hur man tar bort dom gamla partitionerna och gör en ny och helt ren Windows 7 installation, som du ser så behöver man inte formatera själv eftersom detta görs helt automatiskt vid installationen http://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Och du kan välja att skriva in licensnyckeln direkt vid installationen men jag brukar vänta några dagar för att kontrollera att allt fungerar bra innan jag skriver in nyckeln och aktiverar Windows 7, du kan vänta med att skriva in licensnyckeln i max 30 dagar http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej, har 2 diskar, en SSD med windows och en HDD som lagring. Så jag bootar från CDN och sen bara trycker jag på installera windows på C igen så fixar allting sig själv? Samt, skulle denna gången vilja sätta min SSD i ACHI-Mode, hur gör jag detta nu?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Okej, har 2 diskar, en SSD med windows och en HDD som lagring. Så jag bootar från CDN och sen bara trycker jag på installera windows på C igen så fixar allting sig själv? Samt, skulle denna gången vilja sätta min SSD i ACHI-Mode, hur gör jag detta nu?

Sätt i CD:n, gå in i BIOS, ändra till AHCI (olika ställen beroende på moderkort), byt boot order till DVD-läsaren och spara inställningarna. Windows installationen startar, skriv in produktnyckeln, välj SSDn och "formatera", markera SSDn igen och fortsätt installera. Glöm inte att kopiera sånt du vill spara från SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Okej, har 2 diskar, en SSD med windows och en HDD som lagring. Så jag bootar från CDN och sen bara trycker jag på installera windows på C igen så fixar allting sig själv? Samt, skulle denna gången vilja sätta min SSD i ACHI-Mode, hur gör jag detta nu?

Du kan kolla denna video som visar hur man aktiverar AHCI och installerar Windows 7 http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har en partion som heter system (E:) och en som heter reserverad av systemet (H:) vad ska jag göra med dem? Ingenting eller? Även en som heter Factory Image (G:)

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Koppla gärna ur din HDD innan installationen och koppla in den när du är klar. Så du bara har SSDn i under installtionen

Permalänk
Medlem

Har OEM windows men det gör inget väl?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Har en partion som heter system (E:) och en som heter reserverad av systemet (H:) vad ska jag göra med dem? Ingenting eller? Även en som heter Factory Image (G:)

Hur stor är C: på din SSD?

Jag bukar alltid ta bort den reserverade partitionen på system disken innan installationen av Windows.

Du behöver inte ta bort någonting på HDDn det kan du göra sedan när installationen är klar på SSDn.

Om du har en gammal reserverad partition på HDDn så bör du koppla bort SATA kabeln till den innan du installerar Windows på SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Bifogar en bild så det blir lättare https://imageshack.com/i/f7ozk2p vill alltså bara formatera SSDN där windows ligger.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Bifogar en bild så det blir lättare https://imageshack.com/i/f7ozk2p vill alltså bara formatera SSDN där windows ligger.

Tyvärr är bilden så liten och otydlig så jag kan inte ge några råd med hjälp av bilden, men här kan du ser hur min 128GB SSD (Disk 0) ser ut i Diskhantering och då tar jag bara bort den lilla Reserverade 100MB partitionen och C: partitionen när jag gör en ny och ren installation av Windows 7 http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/34/r4s8.png

Du kan kolla dina SSD/HDD i Diskhantering genom att klicka på Start knappen nere till vänster och därefter högerklicka på Dator och välja Hantera och sedan välja Diskhantering.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Tyvärr är bilden så liten och otydlig så jag kan inte ge några råd med hjälp av bilden, men här kan du ser hur min 128GB SSD (Disk 0) ser ut i Diskhantering och då tar jag bara bort den lilla Reserverade 100MB partitionen och C: partitionen när jag gör en ny och ren installation av Windows 7 http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/34/r4s8.png

Du kan kolla dina SSD/HDD i Diskhantering genom att klicka på Start knappen nere till vänster och därefter högerklicka på Dator och välja Hantera och sedan välja Diskhantering.

https://imageshack.com/i/goigytp nu då?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skall koppla bort SATA kabeln till Disk 0 och sedan boota datorn med Windows 7 DVD skivan och gör som denna video visar http://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

När installationen är klar på SSD stäng av datorn och koppla SATA kabeln till HDDn, starta datorn och gå direkt in i BIOS och kontrollera att SSDn är första boot enhet.

Edit: Det som finns på HDDn kan du radera efter windows installationen på SSDn men jag vet ej vad du vill ha kvar så detta får du själv avgöra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag tycker att du skall koppla bort SATA kabeln till Disk 0 och sedan boota datorn med Windows 7 DVD skivan och gör som denna video visar http://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

När installationen är klar på SSD stäng av datorn och koppla SATA kabeln till HDDn, starta datorn och gå direkt in i BIOS och kontrollera att SSDn är första boot enhet.

Hur gör jag med ACHI mode då?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Avstängd

Har du alla drivrutiner till din datormodell för Win7?
1. De som behövs, Grafik-. Ljud-, Nätverk och Wifi-drivar.
2. Sådana som kan underlätta som Bluetooth, värmeövervakningdrivar.
Några av tillverkarnas bloatware program kan vara nyttiga och användbara.

Ladda hem allt till din datormodell om du är osäker och bränn dem på skiva eller spara dom på en disk, som du inte tänker formatera...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Hur gör jag med ACHI mode då?

Stoppa in Windows 7 DVD skivan och starta om datorn gå sedan direkt in i BIOS och leta upp SATA konfig där bör du hitta AHCI som du väljer för SATA utgången som SSD är kopplad till, du kan även kolla i BIOS att DVD är första boot enhet innan du går ut ur BIOS genom att välja Save & Exit.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Stoppa in Windows 7 DVD skivan och starta om datorn gå sedan direkt in i BIOS och leta upp SATA konfig där bör du hitta AHCI som du väljer för SATA utgången som SSD är kopplad till, du kan även kolla i BIOS att DVD är första boot enhet innan du går ut ur BIOS genom att välja Save & Exit.

Hittar inte min HDD, vad beror det på?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Hittar inte min HDD, vad beror det på?

Var hittar du inte din HDD?

Och har du redan gjort en ny installation av Windows på SSDn?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Var hittar du inte din HDD?

Och har du redan gjort en ny installation av Windows på SSDn?

Ja SSDN är klar osv, kopplade sedan in min HDD på 500gb men windows hittar inte någon HDD nu?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Ja SSDN är klar osv, kopplade sedan in min HDD på 500gb men windows hittar inte någon HDD nu?

Om du ser HDDn i Diskhantering så kan man ange en ny enhetsbeteckning, om du inte ser den där så kolla i BIOS.

Edit: Guide ange ny enhetsbeteckning http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-add-remove-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du ser HDDn i Diskhantering så kan man ange en ny enhetsbeteckning, om du inte ser den där så kolla i BIOS.

Edit: Guide ange ny enhetsbeteckning http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-add-remove-...

Ser inte den i diskhantering, var hittar man den i bios?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Ser inte den i diskhantering, var hittar man den i bios?

Jag vet ej hur ditt BIOS ser ut men du bör hitta den på samma plats som SSDn

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag vet ej hur ditt BIOS ser ut men du bör hitta den på samma plats som SSDn

Hittar ingen HDD i bios heller.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Hittar ingen HDD i bios heller.

Då kan du kolla kablarna till HDDn och du kan även testa att byta SATA ingång på moderkortet.

Edit: Du kan kolla om HDDn får ström och om den snurrar genom känna efter om den vibrerar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Sladden hade åkt ur moderkortssloten, nu funkar allting bra, satte bara i den igen så fanns hårddisken där som vanligt. Tack för hjälpen.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Nu märker jag dock att datorn vill spela upp mina hårddiskar precis som om dem vore något usb, kan heller inte avinstallera program från HDDN, vad beror det på?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Nu märker jag dock att datorn vill spela upp mina hårddiskar precis som om dem vore något usb, kan heller inte avinstallera program från HDDN, vad beror det på?

Jag har läst att en del har problemet med att datorn uppfattar SDD/HDD som externa enheter när man har aktiverat AHCI men tyvärr har jag ingen lösning på problemet, du kan testa att ladda hem och installera dom senaste drivruterna för moderkortet.

Jag tror att lättaste sättet att radera allt på HDDn är att först lägga över filer som du vill spara till en annan SDD/HDD och sedan ta bort partitionerna på HDDn genom att starta Diskhantering och högerklicka och välja ta bort då kan du skapa och formatera en ny enkel volym på det tomma utrymmet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har läst att en del har problemet med att datorn uppfattar SDD/HDD som externa enheter när man har aktiverat AHCI men tyvärr har jag ingen lösning på problemet, du kan testa att ladda hem och installera dom senaste drivruterna för moderkortet.

Jag tror att lättaste sättet att radera allt på HDDn är att först lägga över filer som du vill spara till en annan SDD/HDD och sedan ta bort partitionerna på HDDn genom att starta Diskhantering och högerklicka och välja ta bort då kan du skapa och formatera en ny enkel volym på det tomma utrymmet.

Det står att det är en lokal disk, mitt problem nu är väl att jag inte kan se installerade program på den i kontrollpanelen.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Det står att det är en lokal disk, mitt problem nu är väl att jag inte kan se installerade program på den i kontrollpanelen.

Alla program som är installerade på HDDn måste installeras om för att dom skall fungera.

Edit: Om det finns en Steam mapp med spel så kan man troligen göra något annat för att dom skall fungera igen men tyvärr vet jag ej hur man gör, för alla andra program måste man göra ny installation.

Visa signatur

janee