Permalänk
Medlem

Tre bluescreens på 1 vecka.

Tjenna. Har fått tre bluescreens på 1 vecka, någon som vet vad problemet kanske kan vara?

Permalänk
Medlem

Din processor har haft intimt umgänge med nån av dina kablar, och har åkt på en könssjukdom, därav problemet.
Nej men ärligt, då måste ge oss mer info annars så får folk gissa hejvilt...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Din processor har haft intimt umgänge med nån av dina kablar, och har åkt på en könssjukdom, därav problemet.
Nej men ärligt, då måste ge oss mer info annars så får folk gissa hejvilt...

Vad vill di ha för mer info? Kan inte så himla myucket om just sådana saker. Har hänt i samband med Dota 1 gång, kanske tom 2 gånger.

Permalänk
Medlem

1. Vilka delar har du i din dator? Ju mer specifikt ju bättre.
2. Ladda hem, kör och posta de 3 senaste blåskärmarna: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
3. Invänta svar eller googla de programmen som det står kraschade i BlueScreenView och hitta vad felet beror på där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gpu: geforce gtx 660
cpu: Intel(R) Core(TM) i5-3570k cpu @ 3.40GHz
minne 8gb (ddr3 om jag inte minns fel)
Win 7 64 bit

moderkort asrock z77 pro 3
nätagg xfx pro 550w

Skrivet av Arazand:

1. Vilka delar har du i din dator? Ju mer specifikt ju bättre.
2. Ladda hem, kör och posta de 3 senaste blåskärmarna: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
3. Invänta svar eller googla de programmen som det står kraschade i BlueScreenView och hitta vad felet beror på där.

Hur ska jag ladda hem dom (hur hittar jag dem) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bull1:

Hur ska jag ladda hem dom (hur hittar jag dem) ?

Står tydligt att filen är i slutet på sidan (längst ned)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bull1:

Hur ska jag ladda hem dom (hur hittar jag dem) ?

Står i rosa text "Download links are on the bottom of this page".
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html#DownloadLi...

De tre översta länkarna, där är programmet i olika format, den i mitten är lättast för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Står tydligt att filen är i slutet på sidan (längst ned)

den sär "swedish" ? Är inte så bra på engelska då jag har dyseleksi.

stod så en gång, fast då uppdaterade jag drifvrutinerna till grafikkortet sen har det inte hänt något, fören 1 h sen.
wrong GPU configuration. Please check your hardware/drivers.

Skrivet av Arazand:

Står i rosa text "Download links are on the bottom of this page".
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html#DownloadLi...

De tre översta länkarna, där är programmet i olika format, den i mitten är lättast för dig.

Nu såg jag, blind... Ska testa köra den å se.

Hade tom fått 4st, Vilken information behöver ni / jag googla på? kommer en massa text

"Caused By Driver" win32k.sys, nvlddmkm.sys, nvlddmkm.sys, dxgkrnl.sys

Dom 4 är det.

Skrivet av Arazand:

Står i rosa text "Download links are on the bottom of this page".
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html#DownloadLi...

De tre översta länkarna, där är programmet i olika format, den i mitten är lättast för dig.

Finns även under datumen där krascharna står, 2 fält som är markerade rosa. (alla dom där nere var dock från 2009?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bull1:

"Caused By Driver" win32k.sys, nvlddmkm.sys, nvlddmkm.sys, dxgkrnl.sys

Dom 4 är det.

Verkar som det är nvidia drivrutiner. avinstalllera och installera de nya på nvidias hemsida.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

nvlddmkm.sys beror på drivrutinerna till grafikkortet eller att grafikkortet i sig själv kraschade.
win32k.sys är windows kernel som har hand om flera olika saker, men bsod brukar uppstå när RAM-minnet skriver fel.
dxgkrnl.sys är DirectX kerneln som har hand om som namnet antyder directx.

Så vad jag hade provat är att göra en total borttagning av dina Nvidia drivrutiner och uppdatera till senaste stabila version som INTE ÄR BETA. Om du fortfarande få bluescreen efter det kör memtest under en natt, det kan beror på att en av dina RAM-stickor är trasiga och skriver fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Ursäka mig, upptäckte att det gick sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

nvlddmkm.sys beror på drivrutinerna till grafikkortet eller att grafikkortet i sig själv kraschade.
win32k.sys är windows kernel som har hand om flera olika saker, men bsod brukar uppstå när RAM-minnet skriver fel.
dxgkrnl.sys är DirectX kerneln som har hand om som namnet antyder directx.

Så vad jag hade provat är att göra en total borttagning av dina drivrutiner och uppdatera till senaste stabila version som INTE ÄR BETA. Om du fortfarande få bluescreen efter det kör memtest under en natt, det kan beror på att en av dina RAM-stickor är trasiga och skriver fel.

Okej, ska testa avinstallera och installera på nytt och se om det hjälper.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Fungerar inte ominstallation av drivrutiner så kan du även testa att köra Driversweeper 1 gång eller 3 för att sen installera nvidias drivrutiner igen.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi