Formaterade datorn - Datorn fungerar men stänger av sig själv [LÖST]

Permalänk
Medlem

Formaterade datorn - Datorn fungerar men stänger av sig själv [LÖST]

Tja!

Som topic lyder formaterade jag om min SSD disk. Installerade ett OS (Windows 7) via usb på SSDn.

Setup

Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 Windforce 3X HDMI Dual- DisplayPort 3GB
Processor: Intel (R) Core (TM) it-2500k i5
Ram: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Moderkort: MSI Z68A-GD55
SSD: Crucial 120gb
Hårddisk: 2TB hårddisk 7200rpm
Nätagg: CoolerMaster GX 750 silver modulärt
Chassi: Fractal Design r3 mid tower

Alllt verkade fungera ypperligt i början men eftersom kom ett "RRRRR" ljud och strax därefter stängdes datorn av. Efter datorn hade stängs av startades den instant igen och därefter blev skärmen svart. I högra nedre hörnet stod det "A2". I det vänstra övre hörnet var det ett horisontellt streck. Därefter kom jag till en ny bild där det stod något om att den inte kunde starta windows (återkommer med bild)

Startar om datorn igen och allt fungerar sedan som det ska i några timmar innan samma problem uppstår. Samma procedur igen.

EDIT
Problemet löstes förmodligen av matnojjes tips om att uppdatera SSDns firmwire! Cred dig!!

Permalänk
Medlem

Du kan väl dra hela storyn för jag utgår(tyvärr) ifrån att du menar att du installerat om OS på din dator , formatera en SSD är dessutom bara dumt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Du kan väl dra hela storyn för jag utgår(tyvärr) ifrån att du menar att du installerat om OS på din dator , formatera en SSD är dessutom bara dumt.

Bättre att köra på ta bort ist för formatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Du kan väl dra hela storyn för jag utgår(tyvärr) ifrån att du menar att du installerat om OS på din dator , formatera en SSD är dessutom bara dumt.

Vad har det här med mitt problem att göra? Jag hade mycket skit på SSD disken så valde att formatera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seimo:

Tja!

Som topic lyder formaterade jag om min SSD disk. Installerade ett OS via usb.

Allt verkade fungera ypperligt i början men eftersom kom ett "RRRRR" ljud och strax därefter stängs datorn av. Sedan rebootas den automatiskt men istället för att boota till windows visar sig "A2" längst ner i vänstra hörnet. Dessutom blinkar det ett horisontellt streck längst uppe till höger på skärmen.

Startar om datorn igen och allt fungerar sedan som det ska, men problemet återkommer.

Vad är fel? Kan jag lösa det?

"Ett OS" är likamed vilket OS?
Låter som att det kan vara någon bootloader som är halvinstallerad som ligger och spökar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

"Ett OS" är likamed vilket OS?
Låter som att det kan vara någon bootloader som är halvinstallerad som ligger och spökar.

Windows 7! Okej, hur fixar jag det här?

Permalänk
Medlem

Hade du bara din SSD inkopplad under OS-installationen ?

Gick OS installationen som den skulle ?

Tog du bort gamla partitionen innan du installerade ?

Har du testat att bootat datorn från nåt annat media ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Hade du bara din SSD inkopplad under OS-installationen ?

Nej.

Gick OS installationen som den skulle ?

Ja

Tog du bort gamla partitionen innan du installerade ?

Hur menar du? Vilken partition?

Har du testat att bootat datorn från nåt annat media ?

Yes, det fungera att boota från mitt USB te.x

Permalänk
Medlem

Han menar partitionen på Windows disken. Många såna här fel har krävt att man gjort det också för att det inte räckte att bara formatera och/eller installera om.

Du ska bara ha en disk kopplad när du installerar Windows. Annars lägger den eller använder något på andra disken som Windows behöver. Windows får problem om något händer eller du gjort något med andra disken. Man har ingen aning om vilken disk det är så länge du blandat in flera diskar.

Permalänk
Medlem

Så vad ska jag göra? Formatera igen och ta ut HDDn eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seimo:

Så vad ska jag göra? Formatera igen och ta ut HDDn eller?

Ja, det är antagligen enklast så.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seimo:

Tja!
men eftersom kom ett "RRRRR" ljud och strax därefter stängs datorn av.

Har du blockerat nån fläkt eller vad är det som ger oljudet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Du kan väl dra hela storyn för jag utgår(tyvärr) ifrån att du menar att du installerat om OS på din dator , formatera en SSD är dessutom bara dumt.

Varför skulle det vara dumt att formatera en SSD?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du blockerat nån fläkt eller vad är det som ger oljudet ?

Det är ett statiskt ljud i hörlurarna. Tänk dig att typ någon slår med ett lasersvärd emot gummi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seimo:

Så vad ska jag göra? Formatera igen och ta ut HDDn eller?

Räcker inte har vi ju sagt. Du måste ta bort partitionen också på SSD och trycker nästa. Windows DVD/USB minnet gör då resten och formaterar automatiskt SSD och fortsätter installationen.

Edit:
Sen när mrqaffe säger att något kan blockera nån fläkt så är det en bra ide att faktiskt öppna datorn och titta efter om du ser något som inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu vart allt löst. Hoppas jag

Återkommer.

Permalänk
Medlem

Nope, datorn dog igen. Samma fel uppstår..

Permalänk
Rekordmedlem

Har du installerat alla drivers ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du installerat alla drivers ?

Jag förmodar det. Har installerat grafik & nätverks drivrutiner manuellt men en hel del drivrutiner installeras väl automatiskt när windows är uppkopplat till nätet?

Kan lira alla spel utan problem osv. Spelat Heroes of Newerth, LoL, Battlefield etc.

Provade att deleta system reserved patrionen pga att jag läste det på en yahoo answer. Givetvis var HDDn inte i när jag installerade windows på SSDn nu.

Efter jag hade deletat system reserved patrionen så kunde jag inte deleta den vanliga patrionen pga att den blev automatiskt tömd. Efter det tryckte jag "next".

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför skulle det vara dumt att formatera en SSD?

Ja det undrar jag också. Det är lite svårt att använda dom om man inte får formatera dem. Defragmentera behöver man dock inte.

On topic.
Liknande hände mig när jag hade en gammal firmware (alltså inte drivers utan ssdns inbyggda mjukvara) på min ssd. Det löste sig med ny firmware, så om någon inte redan rekommenderat det så gör jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ja det undrar jag också. Det är lite svårt att använda dom om man inte får formatera dem. Defragmentera behöver man dock inte.

On topic.
Liknande hände mig när jag hade en gammal firmware (alltså inte drivers utan ssdns inbyggda mjukvara) på min ssd. Det löste sig med ny firmware, så om någon inte redan rekommenderat det så gör jag det.

Har gjort det nu. Håller tummarna!

Permalänk
Rekordmedlem

Du får kolla i enhetshanteraren om du har några larm och installera alla drivers som saknas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar som att problemet är löst. Inte hängt ngt sedan senaste update