Hjälp med inkoppling av Antec's Kühler H2O 1220

Permalänk
Medlem

Hjälp med inkoppling av Antec's Kühler H2O 1220

Precis installerat kylaren, men jag är osäker på hur jag skall koppla in den. Kylaren up close
Som ni kan se på bilden i ovanstående länk går från pumpen tre kablar. En med adaptrar till fläktarna och en tre-pins anslutning. En USB-kabel för användning med Antec's egen programvara. En enskild tre-pins anslutning. Vilken ska vart? Framgår inte alls i manualen och jag kan inte riktigt hitta något om det.
Ska den med fläktadaptrarna in i cpu-kontakten? Vart ska i sådana fall den enskilde 3-pins kontakten in? Bör tilläggas att den ena 3-pins kontakten bara använder 2 av de tre hålen som finns i själva kontakten.

Permalänk
Medlem

Ingen alls?
Både pump och fläktarna fungerar, men jag får ingen hastighets- eller temperaturrapport från varken eller.
Produkten finns inte på Antec's hemsida. Ingen manual, information eller någonting alls om den.

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Endast den enskilda 3-pinskontakten som skall kopplas in. Antingen i fläktuttaget för cpu-fläkten, valfri chassifläkt eller till pwr headern. Vad sedan 3-pinskontakten på samma kabel som fläktadaptrarna används till vet jag inte.

Övergår till något av en recension av kylaren nu. Såhär långt inte alls imponerad. 700kr i butik (jag fick den för 450kr) och efter montering i fronten av mitt Define R4 låg min i5 2500k @ 4.3GHz på 78 grader celsius under full load genom Prime95 efter några minuter. Då hade jag fläktarna satta i en pull-config. Pumpen var även kopplad till cpu headern. Kopplade om och satte pumpen i pwr headern istället och fick ned tempen till runt 70, vilket tyder på att den får en mer konstant spänning och att pumpen då antagligen körs fullt ut.

Bytte till en push-config och satte tillbaka pumpen till cpu headern och fick ned cpun till ~66-69 grader istället via samma test och efter lika lång tid. Push eller pull spelar alltså roll till skillnad mot vad som sägs lite här och där. I alla fall i detta fallet.

Ska testa ett par saker till innan det slutgiltiga betyget. Ska sätta pumpen till pwr header i min push-config. Och sedan byta kylpastan som följde med. Sedan är frågan hur pass mycket skillnad det blir om jag har radiatorn i fronten istället för i toppen av chassit.

Efter att ha läst en recension där testarna med en i5 3570k i 4.5GHz låg på ~36 grader celsius under full load känns det rätt kasst att ligga över 60 under load själv. De hade dock bytt kylpastan till något betydligt mer påkostat än den som följer med.

Permalänk

SKulle precis koppla ihop denna antec kuhler 1220 till vårt s1150 system (i7 4770k) men backplaten passar ju inte!? hur löste du det?