Permalänk
Inaktiv

Uppgradera egenbyggd dator

Hej!
Jag har byggt en egen dator, men är inte riktigt nöjd med den och därför funderar jag på att uppgradera den!
Finns det något enkelt sätt att kolla vad som behöver uppgraderas för att få ut det bästa av resten?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att skriv ut vad det är för komponenter i din dator nu så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Speccs ??

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att skriva va du har i din nuvarande dator för att någon ska kunna hjälpa dig.

Permalänk
Inaktiv

Speccs:
__________________________________________________________
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 650 2GB
Processor: AMD FX-8350 Eight Core
Moderkort: Asus M5A99FX Pro R2.0
HDD: WDC WD6401AALS (2 st)

Vet ej om namnet på hårddisken är modellen eftersom jag fick dem begagnade.
Jag har inte kunnat hitta modellen på RAM-minnet men det är 2 st Crucial med 8GB och jag tror det är 1600mhz.

Permalänk

Nu vet jag inte vad din budget ligger på men en SSD är en bra investering om du vill snabba upp datorn.
Ditt grafikkort är inte så kraftigt heller, men det beror på du ska använda datorn till.
Processorn vill jag inte uttala mig om, är dålig på AMD.

Permalänk
Medlem

Definitivt grafikkortet, sen beror det på hur mycket du vill spendera.

Och en SSD såklart.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Vad är det du inte är nöjd med? Spelprestandan t.ex. eller annat? Är den för högljudd eller seg när du kollar film...lite mer info tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk

SSD: Samsung 240 evo.
Gpu: Amd r9 290/280x/7970
Cpu Kylare: Coolermaster 212 evo.
Cpu: Överklocka 4,5

Ps: behåll din gamla gpu och använd den till physiX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

Hej!
Jag har byggt en egen dator, men är inte riktigt nöjd med den och därför funderar jag på att uppgradera den!
Finns det något enkelt sätt att kolla vad som behöver uppgraderas för att få ut det bästa av resten?
Tack på förhand!

För din del, allmän snabbhet, SSD.

Spel och det mesta andra saker, ett bättre grafikkort och en ny kylare för att sedan överklocka cpu:n.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

Har kollat lite på Radeon R9 290, lite dyrt men det verkar värt priset.
Skulle helst inte villja betala mer än ca 2500 kr, om det går att få ett bra för det.
Är det det jag borde ha? Vad annars?
På processorförpackningen står det att man ska ha ett AMD grafikkort tillsammans med processorn för att få ut det mesta. Stämmer det?

Permalänk
Inaktiv

Ska beställa ett "Gainward GeForce GTX 770 Phantom 2GB". När jag bytt ut det gamla kortet mot det nya, ska jag bara installera drivrutinerna och programmet "Expertool II" från skivan direkt eller ta bort något först?
Bäst att fråga för säkerhets skull

Permalänk
Medlem

gtx 760 e vad han ska ha...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

Ska beställa ett "Gainward GeForce GTX 770 Phantom 2GB". När jag bytt ut det gamla kortet mot det nya, ska jag bara installera drivrutinerna och programmet "Expertool II" från skivan direkt eller ta bort något först?
Bäst att fråga för säkerhets skull

Eftersom du kör Nvidia grafik idag löser det nog sj själv, annars ska du ladda ner de senaste drivarna från Nvidias sida, kör ALDRIG (förutom om det är ett GT430 med dubbla fläktar förståss ) de drivare som följer med kortet på skiva då de är utdaterade

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

Ska beställa ett "Gainward GeForce GTX 770 Phantom 2GB". När jag bytt ut det gamla kortet mot det nya, ska jag bara installera drivrutinerna och programmet "Expertool II" från skivan direkt eller ta bort något först?
Bäst att fråga för säkerhets skull

Jag tycker du ska köpa AMD R9 280x, men det är upp till dig.

Avinstallera drivrutinerna, plocka ur kortet, in med nya, installera drivrutiner.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

gtx 760 e vad han ska ha...

Håller med. 760 klarar man sig bra på om man inte vill punga ut massa pengar. 280x också men de är väl snäppet dyrare?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag tycker ett 280x verkar som det vettigare köpet, 1gb grafikminne till är inte fel i dagens högdetaljerade spel, dessutom kan man då slänga i ett till 280x om man vill senare och då har man verkligen nytta av 1gb grafikminne till

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

TS, du måste säga vad det är du inte är nöjd med.
är det tex. ljudnivån du inte är nöjd med så hjälper inte ett nytt grafikkort.
går inte att hjälpa dig om du inte säger vad du vill ha bättre.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Jag tycker du ska köpa AMD R9 280x, men det är upp till dig.

Avinstallera drivrutinerna, plocka ur kortet, in med nya, installera drivrutiner.

Skrivet av stimpen:

Håller med. 760 klarar man sig bra på om man inte vill punga ut massa pengar. 280x också men de är väl snäppet dyrare?

Skrivet av Gtoxed:

gtx 760 e vad han ska ha...

Har redan beställt det. Tänker att det är bättre att köpa ett bra nu än att uppgradera igen om ett tag, men tack för tipsen.

Skrivet av Twidash:

Jag tycker ett 280x verkar som det vettigare köpet, 1gb grafikminne till är inte fel i dagens högdetaljerade spel, dessutom kan man då slänga i ett till 280x om man vill senare och då har man verkligen nytta av 1gb grafikminne till

Det här har 2gb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

TS, du måste säga vad det är du inte är nöjd med.
är det tex. ljudnivån du inte är nöjd med så hjälper inte ett nytt grafikkort.
går inte att hjälpa dig om du inte säger vad du vill ha bättre.

Ljudnivån är inga problem. Det jag har nu är tyst. Gigabytes windforce är rätt bra.
Det är bättre prestanda jag vill ha. Gainwards GTX 770 är fabriksöverklockat från ca 1 till ca 1,2 GHz, så det är rätt snabbt.
Tror det jag har nu ligger på runt 0,5 GHz.
Det har 2gb, som det jag har nu, fast mycket snabbare. Jag hoppas det är ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

Har redan beställt det. Tänker att det är bättre att köpa ett bra nu än att uppgradera igen om ett tag, men tack för tipsen.

Det här har 2gb.

jag sa 1gb till... dvs 3gb totalt -.- xD

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

Ljudnivån är inga problem. Det jag har nu är tyst. Gigabytes windforce är rätt bra.
Det är bättre prestanda jag vill ha. Gainwards GTX 770 är fabriksöverklockat från ca 1 till ca 1,2 GHz, så det är rätt snabbt.
Tror det jag har nu ligger på runt 0,5 GHz.
Det har 2gb, som det jag har nu, fast mycket snabbare. Jag hoppas det är ett bra köp.

Bättre prestanda kan betyda hur mycket olika saker som helst. Men eftersom du snackar om grafikkort antar jag att det är spelprestanda du är ute efter?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Hej!
Har monterat kortet nu, och startat datorn.
Bilden fryser sig vid Asus loggan (där man kan gå in i bios med "del"(som inte går nu)). Vad kan felet vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kopplat in strömsladdarna i kortet korrekt? Sitter kortet i ordentligt? Sitter RAMstickorna i som de ska?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av laudanum:

Kopplat in strömsladdarna i kortet korrekt? Sitter kortet i ordentligt? Sitter RAMstickorna i som de ska?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har satt i mitt gamla kort igen så jag antar att jag RAM stickorna sitter rätt. Jag är ganska säker på att kortet satt ordentligt när jag provade. Det är väl strömmsladdarna jag är lite osäker på. Jag fick felmeddelande först där det stod: "Power down and connect PCI-e power cables", men det lyckades jag fixa, så jag tror de satt rätt också. Har ingen aning själv, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Läs detta alla Nvidia fanboys, är även fel på deras kort.
Tryck in grafikkortet och kablarna till grafikkortet ordentligt.
Ominstallera drivrutiner, återställ bios. (Värsta fall ominstallera OS

Permalänk
99:e percentilen

SSD är den mest självklara uppgraderingen. Skillnaden är obeskrivlig. Föreslår en Samsung 840 Evo 120GB eller 250GB.

Nytt grafikkort är också värt OM du spelar hyfsat krävande spel. Förslagsvis GTX 670/680/760/770 eller kanske ett HD 7950. Glöm inte att kolla begagnatmarknaden; grafikkort är ofta väldigt förmånligt att köpa begagnat.

CPU behöver du definitivt inte uppgradera; den räcker gott till allt jag tror att du använder datorn till, och det finns ingen snabbare variant som passar i ditt moderkort (bortsett från överklockade varianter av just FX-8350).

En tjänlig CPU-kylare är en oerhört prisvärd uppgradering. Föreslår en Cooler Master Hyper 212 Evo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon218624:

Jag har satt i mitt gamla kort igen så jag antar att jag RAM stickorna sitter rätt. Jag är ganska säker på att kortet satt ordentligt när jag provade. Det är väl strömmsladdarna jag är lite osäker på. Jag fick felmeddelande först där det stod: "Power down and connect PCI-e power cables", men det lyckades jag fixa, så jag tror de satt rätt också. Har ingen aning själv, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Du kanske måste uppdatera BIOS för att de nya kortet skall fungera. Det är ungefär allt du kan göra, annars är det nya kortet trasigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

SSD är den mest självklara uppgraderingen. Skillnaden är obeskrivlig. Föreslår en Samsung 840 Evo 120GB eller 250GB.

Nytt grafikkort är också värt OM du spelar hyfsat krävande spel. Förslagsvis GTX 670/680/760/770 eller kanske ett HD 7950. Glöm inte att kolla begagnatmarknaden; grafikkort är ofta väldigt förmånligt att köpa begagnat.

CPU behöver du definitivt inte uppgradera; den räcker gott till allt jag tror att du använder datorn till, och det finns ingen snabbare variant som passar i ditt moderkort (bortsett från överklockade varianter av just FX-8350).

En tjänlig CPU-kylare är en oerhört prisvärd uppgradering. Föreslår en Cooler Master Hyper 212 Evo.

Har redan köpt ett GTX 770, men som sagt har jag lite problem med det. CPU kylare har jag en ny som jag monterade för några dagar sedan. Det är en Cooler Master Gemin II M4. Är tacksam för hjälp med grafikkortet, eftersom det känns lite tråkigt att ha köpt upp 3000 kronor på något som inte funkar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Du kanske måste uppdatera BIOS för att de nya kortet skall fungera. Det är ungefär allt du kan göra, annars är det nya kortet trasigt.

Har inte så bra erfarenheter av att uppdatera BOIS. Har hört att om det blir något fel är hela datorn förstörd. Stämmer det?
Finns det någon bra guide, helst på svenska?
Tack.