Funderar på att göra egen action film

Permalänk
Avstängd

Funderar på att göra egen action film

Hej jag har lite funderingar på att göra en egen action film när jag blir lite äldre men tänkte redan planera lite nu. Vad behövs??? Hade gärna vilja ha lite polis action film. Vad använder riktiga filmbolag för program? Är det typ Sony Vegas Pro??? Hur fixar man eld och explosioner (förr så fick man spränga på riktigt) men nu antar jag att man gör data gjort.Finns det någon sida att ladda hem sånna effekter ifrån??? Hur fixar man eld från vapen??? Skådisar får jag hitta med tiden.
Ge gärna tips på saker jag inte tagit upp. Budget är för tillfälligt okänt eftersom jag hade tänkt att planera nu i förväg bara. Kommer utöka tråden mer när jag ser att någon svarar och hjälper mig. Vet att det är svårt att göra en film.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Om du ska göra det på en mindre budget, ta en titt på Adobe After Effects för specialeffekter. Man kommer ganska långt på det.
Explosioner etc. - det finns massor med färdiga paket att köpa. T.ex från Video Copilot har ett rätt stort paket med explosioner med mera för en rimlig summa - http://www.videocopilot.net/products/action2/

Permalänk
Medlem

Protip: Börja öva på att göra film redan nu. Most basics, bara fixa en jätteenkel kamera, eller kanske t.o.m. bara fotokamera och spela in några scener med vad du har tillgängligt just nu, med eller utan polare. På detta sätt så lär du dig det viktigaste först och kan i ett senare skede fundera mer på specialeffekter och skådisar när allt annat ligger klart i huvudet. Fixa även en hög med skissblock för att skissa på scener.
En film tar mellan 20-60 år att göra klart.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Protip: Börja öva på att göra film redan nu. Most basics, bara fixa en jätteenkel kamera, eller kanske t.o.m. bara fotokamera och spela in några scener med vad du har tillgängligt just nu, med eller utan polare. På detta sätt så lär du dig det viktigaste först och kan i ett senare skede fundera mer på specialeffekter och skådisar när allt annat ligger klart i huvudet. Fixa även en hög med skissblock för att skissa på scener.
En film tar mellan 20-60 år att göra klart.

Okej jag kan bara infomera att jag har gjrot filmer tidigare som jag varit jätte nöjd med då men det är jag inte längre för att ju äldre man blir desto mer krav ställer man. Tänkte spela in på landet för då störs inte folk av det. Frågan är bara vad för bra handling kan en action film handla om på landet? Det kan ju inte kommer terroriseter där precis. Vet ni några bra filmer som utspelas på landet???? Har inte sett en enda action film som utspelas på landet. Förutom Skyfall men det är ju bara i slutet så det räknas inte.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Okej jag kan bara infomera att jag har gjrot filmer tidigare som jag varit jätte nöjd med då men det är jag inte längre för att ju äldre man blir desto mer krav ställer man. Tänkte spela in på landet för då störs inte folk av det. Frågan är bara vad för bra handling kan en action film handla om på landet? Det kan ju inte kommer terroriseter där precis. Vet ni några bra filmer som utspelas på landet???? Har inte sett en enda action film som utspelas på landet. Förutom Skyfall men det är ju bara i slutet så det räknas inte.

Om jag låter mina fördomar springa fritt - Hembrännare och raggare.
Ta annars en titt på "Smala Sussie" och "Kopps" för inspiration om kriminalitet på landet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Om jag låter mina fördomar springa fritt - Hembrännare och raggare.

Okej det kan nog funka bra Att typ en full hembrännare upptäcker något i skogen som visar sig vara en ........ och sedan så slås dom eller nåt och sedan dör han. så går typ hemvärnet eller något liknade i skogen och övar och får syn på ...... och så blir det krig. Stan ska inte ha någon koppling till denna film. Dvs polisen ska inte kunna komma från stan ut till landet i filmen. Frågan är bara vad ...... punkterna ska vara frö nåt. den ska ju vara relaivt verklig men ändå inte. problemet om det ska vara en Alien är att det behövs massa special effekter osv.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Om du ska göra det på en mindre budget, ta en titt på Adobe After Effects för specialeffekter. Man kommer ganska långt på det.
Explosioner etc. - det finns massor med färdiga paket att köpa. T.ex från Video Copilot har ett rätt stort paket med explosioner med mera för en rimlig summa - http://www.videocopilot.net/products/action2/

Det råkar inte finnas något gratis effekter??? Har tyvärr inte så bra budget. Det är ju sen om första filmen lyckas och får mycket views och så på youtube som man kan börja satsa lite mer pengar på effekter, vapen replikor osv.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

Förrestsen hur kan en amatörfilm bli tjäna pengar??? Är det typ om man blir partener på youtube? Undrar bara för att om jag lyckas bra med min första film och vill få in lite cash för att kunna göra bättre filmer... Fast chansen att lyckas är 1 procent.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Okej det kan nog funka bra Att typ en full hembrännare upptäcker något i skogen som visar sig vara en ........ och sedan så slås dom eller nåt och sedan dör han. så går typ hemvärnet eller något liknade i skogen och övar och får syn på ...... och så blir det krig. Stan ska inte ha någon koppling till denna film. Dvs polisen ska inte kunna komma från stan ut till landet i filmen. Frågan är bara vad ...... punkterna ska vara frö nåt. den ska ju vara relaivt verklig men ändå inte. problemet om det ska vara en Alien är att det behövs massa special effekter osv.

Det där med hemvärnet låter lite som Southern Comfort, fast där följer man ett gäng hemvärnsmän som hamnar på kollisionskurs med hillbillies i Louisianas träskmarker. Bra film. Rekommenderas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Det där med hemvärnet låter lite som Southern Comfort, fast där följer man ett gäng hemvärnsmän som hamnar på kollisionskurs med hillbillies i Louisianas träskmarker. Bra film. Rekommenderas.

Okej tackar frågan är vad hemvärnet i min film ska ha problem med.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Okej tackar frågan är vad hemvärnet i min film ska ha problem med.

Vad sägs om hembrännare?
Detta är inte våldsamt originellt och friskt lånat från 100 andra filmer - Låt säga att dina hemvärnsmän hamnar i trubbel med just hembrännare, blir tvungna att dra sig undan och gömmer sig i en gammal lada, som visar sig vara själva bränneriet. Finns oändligt många sätt att bygga upp det hela på. Personligen så gillar jag historier där ett hyggligt enkelt missförstånd startar en kedjereaktion där allt eskalerar snabbt.

Kommer du sköta manus, storyboards, klippning och hela kalaset på egen hand?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Vad sägs om hembrännare?
Detta är inte våldsamt originellt och friskt lånat från 100 andra filmer - Låt säga att dina hemvärnsmän hamnar i trubbel med just hembrännare, blir tvungna att dra sig undan och gömmer sig i en gammal lada, som visar sig vara själva bränneriet. Finns oändligt många sätt att bygga upp det hela på. Personligen så gillar jag historier där ett hyggligt enkelt missförstånd startar en kedjereaktion där allt eskalerar snabbt.

Kommer du sköta manus, storyboards, klippning och hela kalaset på egen hand?

Yes. De va en bra ide ett krig med hembrännare. Hembrännarna ska ha shotgun och revolver miltiräen får ha en pistol endast pga av at regeringen vill inte sponsra hemvärnet nuförtiden och vill att dom ska gå över till försvarsmakten

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

Behöver lite hjälp har laddat ner lite Video Fx som eld och explosioner som är i quicktime format och importerat till Sony Vegas men hur får jag tex dom att hamna i filmen??? Har ändrat till add och testat att ta screen men då syns dom inte bra

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk

Gör en film om en fiskare som blir attackerad av köttätande delfiner, snälla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DataDidde:

Gör en film om en fiskare som blir attackerad av köttätande delfiner, snälla!

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att jag är inte bra på att kunna göra datagjorda djur... det var därför jag ville ah tips på action film, kan möjligen funka med zombies också, dvs skräck genre

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

Vart kan man få tag på riot shield? Om det nu ör lagligt att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Och replika av ak 5 c.
Eller vad för typ av vapen använder dom i riktig film typ Johan falk. Är det luft pistoler eller soft air gun? Undrar bara

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Vart kan man få tag på riot shield? Om det nu ör lagligt att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Och replika av ak 5 c.
Eller vad för typ av vapen använder dom i riktig film typ Johan falk. Är det luft pistoler eller soft air gun? Undrar bara

Riot Shield - Bygg en själv – Målad plywood + plexiglas borde räcka om du inte skall ha extrema närbilder.
När det gäller vapen så är nog Soft Air det vettigaste valet. Finns säkert en del billiga kinaimport om du inte vill lägga ut för mycket pengar.

Permalänk
Avstängd

Hur gör man predator effekt?

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

Hur gör man en Terminator??? Behövs fortfarande sånna där grejer man sätter på människor för att ta upp hur de går osv???

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Hur gör man en Terminator??? Behövs fortfarande sånna där grejer man sätter på människor för att ta upp hur de går osv???

Det känns som du vill göra lite för mycket och snabbt istället för att lära dig grunderna i de programmen du använder.
Du kan med fördel läsa på om specialeffekternas historia samt se på "behind the scenes" (på youtube ex) från storfilmer där dom visar en hel del hur dom arbetar.
Peter Jacksson började ju inte med storfilmer med miljonbudget utan han började låg teknisk nivå med bla Bad Taste där rymdvarelser, explosioner, gore och allt sånt fanns med.

Sen kommer filmen suga utan bra skådespelare, bra manus, bra locations, bra kameraman och bra berättarteknik.

Permalänk
Avstängd

Okej jag använder Sony Vegas 10 och det krånglar med när jag ska rendera i full hd. Man kan trycka custom och ändra. Jag vill ha bra kvalité

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz