Permalänk
Medlem

Luft i vattenkylningen?

Tja! Har satt ihop min första vattenkylning och har lite problem. Jag kan börja med komponenterna jag använder.

XSPC / Laing D5 Vario Motor
XSPC Dual 5.25" Bay Reservoir V2 for Laing D5
XSPC EX240 - Black
EK - Supremacy - Acetal
EK - Ekoolant - CLEAR - 1L
19/13mm vit slang med EK fittings

Då jag fyllde reservoaren med kylmedlet så togs det efter två gånger och sen så fyllde jag den nästan full. jag slog igång bakom nätagget och pumpen börjar låta men inget händer i reservoaren allt är stilla. efter ca 30 sek så låter det bara pang så for det efter. Stängde då av för att sen höra att det pös ur reservoaren alltså som att den har gått varm.

fyllde sen på igen så det nästan är högst upp i reservoaren. har använt lite mer än halva flaskan med kylmedel. Brukar man inte använda mer? Nu är det iaf fullt med skum och bubblor och det verkar inte rätta till sig. Har tagit en bild av hur det ser ut efter att ha varit igång i ca 10 min. Ska lägga upp bilden här.

Jag fick även problem med pumpen då jag försökte att höja regleringen på baksidan på pumpen från 2 till 5. Den var väldigt trög och helt plösligt small det och plasten som man reglerar hastigheten med flög ut. TYPISKT! Har läst att jag inte är den enda som har haft det problemet. Men det känns ändå som det är självförvållat. Så nu verkar det inte som att jag kan reglera hastigheten på pumpen.....

Har kopplat från radiatorn till inlet på cpu blocket ut via outlet på cpu blocket till inlet på reservoar och outlet på reservoar till radiatorn. Jag har inte kopplat något fel där? Så vad kan vara felet? Kylmedlet som skummar? fel på pumpen? En massa luft i systemet? men borde inte all luft försvinna tidigt? Har jag kanske kopplat fel? Tacksam för svar. // Johan

Bild på reservoaren : http://forumbilder.se/DBKM3/1sam-0757
Bild på slang dragningen: http://forumbilder.se/DBKM3/sam-0759

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det "klickar" till ibland som att luft trycks ut. Kylmedlet har sjunkit lite grann efter ca 1 timme.

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Du måste montera reservoaren direkt före pumpen, annars går pumpen torr och du förstör den. Res->pump->cpu->rad->res är nog enklast att koppla, men vilken ordning på sakerna förutom res->pump går bra, kortare slangdragning är att föredra. Har du otur har du redan bränt pumpen genom att köra den torr.

edit: har du kört systemet i en timme utan vätska till pumpen är det nog rätt kört, och det är inte konstigt om din pump låter konstigt.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Det tar ett tag att tömma systemet på luft och det är normalt att behöva fylla reservoaren ett par gånger.

Allt det andra du beskriver låter dock extremt mysko.

Mitt tillvägagångssätt när jag fyllt systemet har varit att fylla reservoaren helt, köra igång nätagget i typ 5s för att se reservoaren tömmas nästan helt och sen upprepa det ett antal gånger. Jag har dock en Swifttech MCRes som är väldigt liten i förhållande till loopen på 2 block och en 360-rad så det går några reservoarer på mitt system. Jag har varit noga med att inte låta pumpen gå torr för att reservoaren blivit tom men i övrigt inte gjort något särskilt. Det är en hel del luft i systemet i början i form av väldigt små bubblor men det ger sig efter en stund och några på/av-slagningar. Att knacka på alla slangar och radiatorn hjälper också samt att vinkla runt datorn lite. Det gäller att få alla bubblor att släppa och följa med flödet. Min slangdragning är för övrigt avsevärt fulare än din och jag kör glykol och kranvatten i mitt system, riktigt ghetto med andra ord

EDIT: Se ovan.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Äsch, nu ser jag att du en kombo med reservoar och pump... Men som föregående talare så har jag gjort på samma sätt vid fyllning. Fyll res till max, på med pumpen en liten stund så att den tömmer reservoaren och upprepa tills att kylvätska kommer tillbaka till reservoaren. Toppa efter en stund med kylvätska och låt systemet dra med sig luftbubblorna till reservoaren. Givetvis ska man se till att utloppet på reservoaren ligger högre än inloppet på pumpen om man inte kör kombo som du. Med kombo är det viktigt att vätskenivån är ligger över inloppet till pumpen så att pumpen inte suger in luft.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Du måste montera reservoaren direkt före pumpen, annars går pumpen torr och du förstör den. Res->pump->cpu->rad->res är nog enklast att koppla, men vilken ordning på sakerna förutom res->pump går bra, kortare slangdragning är att föredra. Har du otur har du redan bränt pumpen genom att köra den torr.

edit: har du kört systemet i en timme utan vätska till pumpen är det nog rätt kört, och det är inte konstigt om din pump låter konstigt.

Min reservoar och Pump sitter ihop i ett. Och reservoaren har aldrig varit utan västka.

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för svaren! det ordnar sig nog

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk

Stäng av dom mekansika diskar så dom inte skadas och sen skaka på datorn så blir du av med luftbubblorna väldigt fort

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Nu efter ca 12 timmar in i läckagetestet så kommer det fortfarande ut "klick" eller "plop" ljud ur reservoaren. Lite svårt att förklara ljudet men gissar på att det inte har luftats ut riktigt än? kan det ta upp mot 24 timmar att få ur all luft ur systemet?

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk

har en kompis som har en bay ress från EK å den skvalpar å lever om jämt, tror det är konstruktionen som är boven

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

har en kompis som har en bay ress från EK å den skvalpar å lever om jämt, tror det är konstruktionen som är boven

Jag har börjat fundera om det. Har försökt att lufta ur systemet sedan i torsdags och jag har inte fått ut all luft ur systemet. Jag tiltar chassit åt alla håll. Har till och med varit upp å ner med hela dator lådan. Dessutom så tar det ca 2 min innan pumpen suger åt sig vätskan då man har bytt vätska i Reservoaren och då är givetvis Reservoaren full med vätska.

Har prövat byta vätska några gånger gånger händer lika dant varje gång. Har även dragit om slangarna. Har reglerat hastigheten bakom pumpen som en tok men hjälper inte det heller. Har läst på en sida att folk har haft problem att inte pumpen pumpar runt vätskan och att dom aldrig har fått ut all luft ur systemet...

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |