Har jag för höga temps med ny vattenkylning? [Corsair H80i]

Permalänk
Medlem

Har jag för höga temps med ny vattenkylning? [Corsair H80i]

Hejsan SweClockers!

Precis fått hem Corsair H80i och tycker mina temps är något höga. I idle så ligger processorn på runt 40-45 grader utan överklockning, och efter bara några minuter i Prime95 så är temperaturen uppe i nästan 90 grader!

Är detta normala temps för en rätt så påkostad vattenkylare? Kan kylpastan hamnat ojämnt fördelad över processorn vid installation?

Tacksam för era synpunkter! Processorn jag har är en i7 4770k.

Tack på förhand!

Mvh
Marcus

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Kolla så kylblocket sitter plant på cpun.
Kolla så du satt fläktarna åt samma håll, jag höll på att göra misstaget att sätta båda att blåsa in mot kylaren

Vilken hastighet kör du fläktarna i??

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Har du monterat pumpen så som den sitter på bilden i beskrivningen?
Hade ett liknande problem med min h100i när jag fick den

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Dra på Pumpens hastighet, till max (eller så snabbt som den går utan att låta).

Sitter själv med 26 grader i Idle just nu med min h60, i ett nästan helt tyst system

Pumpen går just nu på runt 3000rpm.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden passar bättre här.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte nu även att jag inte hittar kylaren i Corsair Link! Så kan ej hur snabbt fläktarna går.

Fläktarna sitter inte åt fel håll. Båda är monterade så att de blåser luft ut ur chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Skruvade åt kylaren ännu mer och tempsen gick väl ner något, men fortfarande upp emot 80 grader efter en stund i Prime95.

Ska pröva att byta ut fläktarna mot två stycken Schythe Gentle Typhoon som jag har liggandes, samt montera om pumpen och använda riktig kylpasta.

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Skruvade åt kylaren ännu mer och tempsen gick väl ner något, men fortfarande upp emot 80 grader efter en stund i Prime95.

Ska pröva att byta ut fläktarna mot två stycken Schythe Gentle Typhoon som jag har liggandes, samt montera om pumpen och använda riktig kylpasta.

Är det svårt att montera ner pumpen tillfälligt för att byta ut standard fläktarna? Jag tänkte nämligen byta ut mina H100i fläktar till Noctua nf f2..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Skruvade åt kylaren ännu mer och tempsen gick väl ner något, men fortfarande upp emot 80 grader efter en stund i Prime95.

Ska pröva att byta ut fläktarna mot två stycken Schythe Gentle Typhoon som jag har liggandes, samt montera om pumpen och använda riktig kylpasta.

Hade själv liknande temps som du med denna kylare. Jag monterade om pumpen med ny kylpasta, load temps gick från 80c ned till ca 52c.
Det visade sig, i mitt fall, att den förapplicerade kylpastan inte täckte CPUn ordentligt.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni är effektivast för CPU-temperaturen? Att ha fläktarna som in- eller utblås?

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Vad tror ni är effektivast för CPU-temperaturen? Att ha fläktarna som in- eller utblås?

Det är mer effektivt med inblås.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Har en R3 låda med två fläktar i fronten som blåser inåt, sedan en fläkt i taket samt H80i som blåser utåt.

När jag ska montera om vattenkylaren, skulle det då funka att ha den som inblås, och fortsätta ha fläkten i taket som utblås?

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Du har möjligtvis inte glömt usb kabeln till din h80i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Har en R3 låda med två fläktar i fronten som blåser inåt, sedan en fläkt i taket samt H80i som blåser utåt.

När jag ska montera om vattenkylaren, skulle det då funka att ha den som inblås, och fortsätta ha fläkten i taket som utblås?

Det ska inte vara några problem så länge fläktarna på din h80i är inblås.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Antar att det bara finns en USB-port i pumpen, så är väldigt säker på att jag kopplat rätt. Har sedan kopplat andra änden i moderkortets interna USB-anslutning.

Det är detta som jag tycker är lite märkligt då en dåligt monterad kylare säkerligen skulle kunna ge högre temps, men så länge USB-kabeln är ansluten så borde ju Corsair Link åtminstone kunna hitta pumpen!

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Har en R3 låda med två fläktar i fronten som blåser inåt, sedan en fläkt i taket samt H80i som blåser utåt.

När jag ska montera om vattenkylaren, skulle det då funka att ha den som inblås, och fortsätta ha fläkten i taket som utblås?

Det bästa är om du sätter den i bak med en fläkt som blåser igenom radiatorn ut ur chassit.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Har en R3 låda med två fläktar i fronten som blåser inåt, sedan en fläkt i taket samt H80i som blåser utåt.

När jag ska montera om vattenkylaren, skulle det då funka att ha den som inblås, och fortsätta ha fläkten i taket som utblås?

Jag testade det med min Antec Kühler 620 H2O i mitt R3, men jag tycker inte den lilla vinsten är värd alla andra komponenters ökning i temp. Samt att du förmodligen kommer få övertryck i lådan, jag hade 2st 140 i toppen då jag testade blev ändå för varmt i lådan.

Men bästa svaret får du ju om du testar det är ju faktiskt inte så jobbigt att ändra fläktarna om du skulle bli missnöjd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Det bästa är om du sätter den i bak med en fläkt som blåser igenom radiatorn ut ur chassit.

Fast det är ju inte särskilt effektivt att använda varm luft för att kyla.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Det är mer effektivt med inblås.

Skiljer max någon grad så det spelar ingen roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag testade det med min Antec Kühler 620 H2O i mitt R3, men jag tycker inte den lilla vinsten är värd alla andra komponenters ökning i temp. Samt att du förmodligen kommer få övertryck i lådan, jag hade 2st 140 i toppen då jag testade blev ändå för varmt i lådan.

Men bästa svaret får du ju om du testar det är ju faktiskt inte så jobbigt att ändra fläktarna om du skulle bli missnöjd

Hur skall man kunna få övertryck i en låda som inte är lufttät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Fast det är ju inte särskilt effektivt att använda varm luft för att kyla.

Spelar inte så stor roll. det är trycket du vill åt. Luften blir varmare när den passerat radiatorn, så att ha den som insug gör att du drar in en massa varm luft i lådan.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Hur skall man kunna få övertryck i en låda som inte är lufttät?

Vet inte jag är ingen expert jag fick det förklarat för mig när jag frågade om just samma "problem", in eller ut.

Fick dock sänkt temp på de övriga komponenterna när jag satte in den andra 140mm fläkten i taket men det gick fortfarande varmare än jag ville så jag bytte till utsug istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Löste problemet med att Corsair Link inte hittade pumpen och tillhörande fläktar! Hittade en fix för Windows 8.1 i denna tråd: #13987062

Återstår fortfarande att montera om kylaren!

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Löste problemet med att Corsair Link inte hittade pumpen och tillhörande fläktar! Hittade en fix för Windows 8.1 i denna tråd: #13987062

Återstår fortfarande att montera om kylaren!

Glöm inte att den ska kopplas till sys_fan och inte till cpu_fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Löste problemet med att Corsair Link inte hittade pumpen och tillhörande fläktar! Hittade en fix för Windows 8.1 i denna tråd: #13987062

Återstår fortfarande att montera om kylaren!

Nice att du hittade en fix och förhoppnings vis så löser sig problemet för dig efter du har monterat om den, annars är det nog något fel på den då jag har den äldre h80 som jag kyler med 1 GT fläkt i pull med en 5v och har ca 65 grader som max med IBT med 3.6Ghz på en i7 860 med HT på