Permalänk
Medlem

Fläktproblem

Hej, Mina fläktar i datorn kör på full hastighet när jag startar datorn och lugnar ner sig efter du kommit in i Windows. Mitt problem är att detta varje gång låter som ett jetplan startar i mitt rum. Det jag nu undrar är om det finns någon inställning eller några kablar till detta. Jag har googlat på problemet men hittar ej en lösning.

min dator:

Windows 8.1 pro
Corsair 120gb SSD
500gb seagate hårddisk
i5 3570k
Msi b75ma p45
Corsair 8gb 1600Mhz minnen
Corsair h100 vattenkylare
Chassi Corsair 500r
xfx 550w nätagg

Har haft detta problem ett tag så vill gärna höra en lösning. Mvh Jonas

Permalänk
Skrivet av jonasf95:

Hej, Mina fläktar i datorn kör på full hastighet när jag startar datorn och lugnar ner sig efter du kommit in i Windows. Mitt problem är att detta varje gång låter som ett jetplan startar i mitt rum. Det jag nu undrar är om det finns någon inställning eller några kablar till detta. Jag har googlat på problemet men hittar ej en lösning.

min dator:

Corsair 120gb SSD
500gb seagate hårddisk
i5 3570k
Msi b75ma p45
Corsair 8gb 1600Mhz minnen
Corsair h100 vattenkylare
Chassi Corsair 500r
xfx 550w nätagg

Har haft detta problem ett tag så vill gärna höra en lösning. Mvh Jonas

Har detta problem själv. Är så att energispar inställningar/fläktinställningar inte kickar i från windows. Har försökt lösa det i bios utan resultat. Kanske finns i ditt bios vilken volt du vill fläktarna ska starta på?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har detta problem själv. Är så att energispar inställningar/fläktinställningar inte kickar i från windows. Har försökt lösa det i bios utan resultat. Kanske finns i ditt bios vilken volt du vill fläktarna ska starta på?

Hittar tyvärr ingen sådan inställning i bios. :/

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?
Har du fläktarna kopplade till pumpen eller moderkortet?

Jag kör mina fläktar (på en h80) på en separat fläktkontroll...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Vad har du för moderkort?
Har du fläktarna kopplade till pumpen eller moderkortet?

Jag kör mina fläktar (på en h80) på en separat fläktkontroll...

Skickades från m.sweclockers.com

Har detta moderkort http://www.msi.com/product/mb/B75MA-P45.html, har fläktarna inkopplade i pumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasf95:

Har detta moderkort http://www.msi.com/product/mb/B75MA-P45.html, har fläktarna inkopplade i pumpen.

Funderat på att flytta dem till moderkortet? Du kan ju köra dem på cpu_fan, och sen styra dem med bios eller om msi har något program för det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Funderat på att flytta dem till moderkortet? Du kan ju köra dem på cpu_fan, och sen styra dem med bios eller om msi har något program för det...

Skickades från m.sweclockers.com

Ska testa det!

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Funderat på att flytta dem till moderkortet? Du kan ju köra dem på cpu_fan, och sen styra dem med bios eller om msi har något program för det...

Skickades från m.sweclockers.com

På min Antec 620 V4 var jag tvungen att koppla Pull-fläkten till pumpen och sen in på CPU_FAN och push-fläkten på SYS_FAN, vet inte om det är annorlunda på H100i. Det funkar för mig iaf, dock skulle jag gärna få in båda fläktarna på CPU_FAN med Y-splitt för att få samma styrning. Problemet var då att push-fläkten inte gick.

Skrivet av jonasf95:

Har detta moderkort http://www.msi.com/product/mb/B75MA-P45.html, har fläktarna inkopplade i pumpen.

Det är inte ett alternativ att byta till tystare fläktar då?

Visa signatur

CPU: i5 3570K [Antec 620 V4]| GPU: MSI GTX 770 4GB OC TwinFrozr | MOBO: Gigabyte GA-Z77M-D3H |
PSU: be quite! L8 630W | RAM: Corsair Vengenace Quad 4x4Gb @ 1600Mhz | HDD: WD CG 2TB @ 5400RPM | SSD: Corsair Force 3 F120 120GB | LÅDA: FD Define Mini | SKÄRM: Dell S2340L

Permalänk
Medlem

mitt är likadant, för att jag valt att RPM styra i Windows. Men jag ser det som en feature Dvs de drar ur damm ur filter o galler - tar ju bara 20 sek att starta burken o då "landar ju jetplanet"

Jag har en hel sida med fläktstyrning i bios - där jag valt manuell RPM mode.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petttsson:

På min Antec 620 V4 var jag tvungen att koppla Pull-fläkten till pumpen och sen in på CPU_FAN och push-fläkten på SYS_FAN, vet inte om det är annorlunda på H100i. Det funkar för mig iaf, dock skulle jag gärna få in båda fläktarna på CPU_FAN med Y-splitt för att få samma styrning. Problemet var då att push-fläkten inte gick.

Det är inte ett alternativ att byta till tystare fläktar då?

Jodå, har funderat i de banorna. Har du några tysta att rekommendera? Funderar även på att köpa en fläktkontroller då det verkar hjälpa.

Permalänk
Skrivet av jonasf95:

Jodå, har funderat i de banorna. Har du några tysta att rekommendera? Funderar även på att köpa en fläktkontroller då det verkar hjälpa.

Jag kör med Noctua 120mm PWM på min radiator i PnP och en NXZT Sentry 2. Funkar finfint.

Visa signatur

CPU: i5 3570K [Antec 620 V4]| GPU: MSI GTX 770 4GB OC TwinFrozr | MOBO: Gigabyte GA-Z77M-D3H |
PSU: be quite! L8 630W | RAM: Corsair Vengenace Quad 4x4Gb @ 1600Mhz | HDD: WD CG 2TB @ 5400RPM | SSD: Corsair Force 3 F120 120GB | LÅDA: FD Define Mini | SKÄRM: Dell S2340L

Permalänk
Medlem

Ska beställa en Cooler Master Hyper 212 Evo ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 ) idag och hoppas att detta löser mitt problem, för jag hade inte detta problem med stock kylaren. Vad tror ni om detta?

Permalänk
Medlem

Installerade min nya Cooler Master Hyper 212 Evo och väldigt vilken skillnad på ljudnivå det blev!, nu vid uppstart är det nästan knäpptyst.