Datorn hakar upp sig, surrande ljud och sedan startar om sig själv

Permalänk

Datorn hakar upp sig, surrande ljud och sedan startar om sig själv

Hej!

Har ett återkommande problem med min dator - väldigt random. Som titeln säger så händer det då och då när jag sitter och lyssnar på musik/spelar/tittar på videos så plötsligt surrar ljudet från högtalarna och så startar datorn om sig själv. Det kan vara alltifrån hög belastning till ingen belastning i form av bara spotify. Detta har jag haft från och till i över 4 månader, i tron att det kan vara nåt komponent fel har jag bytt ut nätaggregatet, grafikkortet och chassit (bytte ut chassit pga den förra var så ful). Nu när jag tänker på det så hade jag nog inte detta problem innan jag bytte chassi - kan hända mammabrädan fått sig ESD-skada?

Datorn är:
CPU - I5 750 @ 3,6 GHZ (kört intelburntest i 20 slingor i MAXIMUM utan något som helst frysningar), tempen ligger på stadigt 60c
Moderkort - Gigabyte P55a-UD3
Ljudkort - Creative X-FI titanium
Grafikkort - r9 290 (hade samma problem när jag körde GTX 580).
Nättaggregat - Cooler Master V700 (gold cert)
SSD - 830 128GB
HDD - WD Black Caviar 1TB
Chassi - Silverstone Fortress FT04

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Testa ram med memtest!

Permalänk

Blir väl oftast BSOD om det är minnen som failar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Testa och se^^

Permalänk

Hur många pass? Har kört igenom ett nu och den hittar inget fel.
Ska testa å avinstallera ljudkortet! Återkommer om det blir mer problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk

Hej, felet vill inte ge med sig! Tog ut ljudkortet och avinstallerade alla drivisar... hjälpte inte. Körde memtest, kört intelburntest. Detta händer alltså helt random - när jag youtubar, slösurfar på nätet eller spelar.
Nätagget är nytt, grafikkortet är nytt, samsung 830 1,67TB skriven till - kan det vara den som ger med sig? Min sekundära hddn har 4 år på nacken men det är bara lagring utav raw-bilder och backup och steamspel. HDDN är en wd-black inga skumma SMART-värden vad jag kan se.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk

Ser ut som jag har fixat datorn. Stängde av hårdvaruacc. på flash och extraherade atikmdag.sys från installationsmappen ifall någon annan stöter på samma problem.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16