Permalänk
Medlem

Dålig FPS

Tjena! Är så här att jag lirat Counter strike Global offensive ett litet tag nu. Här om dagen drog jag fram FPS mätaren i spelet och märkte att jag hade väldigt dålig fps, och när jag väl började tänka på det har jag kört med lite små lagg hela tiden. Den brukar ligga på ca 40fps, men emellan åt så går den upp till ca 90fps men den går lika fort ner igen. Jag sitter på en Dell vostro 420. Grafikkort: Nvidia GeForce GT 420. Har installerat senaste drivrutiner till graffekortet men det hjälpte inte ett dugg. Är det någon som vet något som kan hjälpa? Eller är det bara att köpa nya grejer? Tacksam för seriösa svar.

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort är inte direkt gjort att spela på utan passar mest för skrivbordsarbete, får du såpass hög FPS som 40 med spikar upp till 90 med det kortet tror jag nog du ska vara nöjd.

Vill du ha mer så är det en uppgradering som gäller ja, problemet då är ju att du sitter på en märkesdator så du behöver garanterat nytt nätagg då det som sitter i är dimensionerat för ett GT420 och möjligtvis nytt moderkort då vissa för märkesburkar är låsta till det som sitter i vid leverans, vet inte hur det är med just din burk.

Det finns så oerhört många modeller av din dator så jag har svårt att hitta exakt vilken du sitter på så jag vet inte vad du har för processor osv, kan ju vara lönt att bara gå vidare från den burken helt och hållet.
Hittar dock ingen Vostro 420 som har ett Nvidia GT420 i sig, enda jag hittar som har det är Vostro 460.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag har också märkt av väldigt låg FPS av någon ny uppdatering. Min laptop klarade 60FPS (vsync) utan problem, men nu ligger FPSn på ~40, precis som din...

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

#TiasE: Ber om ursäkt, hade skrivit ett fel i texten, det är en Dell Vostro 460 jag sitter på. Men tack så mycket för ditt svar och antar väl att det är dags för en ny burk.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010600180/dell-vostro-460-c... Det är just den burken jag sitter på ifall det skulle göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Som folk tidigare sagt, ditt grafikkort är för svagt. Ditt grafikkort klarar enklare spel och filmvisning.

Dock är resten av din dator helt ok, så en uppgradering av grafikkort hade troligen gjort en hel del då ditt grafikkort står för flaskhalsen i nuläget.

Två saker du ska tänka på innan är att ta reda på hur många watt ditt nätaggregat är på, samt se till att grafikkortet du kollar på får plats i ditt chassi.

Edit: Effekten på ditt nätagg stod visst via länken. Beroende på hur kraftfullt grafikkort du byter till så behöver du troligen byta nätagg också. Ett GTX 650 kan eventuellt funka med ditt nuvarande nätagg.

Permalänk
Medlem

#exroz: Vad mycket tror du det skulle gå på med ett nytt nätagg och ett nytt grafikkort som skulle klara spelat på iaf 100 fps. Skulle jag komma under 2000 eller över? Om du bara skulle dra en snabb gissning.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag eventuellt kan ha ett nvidia geforce gtx 760 liggnas här hemma ifall det skulle vara till någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av brazzeb:

Jag tror att jag eventuellt kan ha ett nvidia geforce gtx 760 liggnas här hemma ifall det skulle vara till någon skillnad.

SKulle göra en rejäl skillnad. Dock så är agget i burken för svag och det får antagligen inte plats.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Uppskattar all hjälp och alla svar som jag har fått. Får väl överväga och se ifall spelande är såpass viktigt så att man får lägga ett par lax på en ny burk.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du köper ett bättre grafikkort.