Permalänk

Själva reseratorn är ju i aluminium och blocket i koppar menade jag.
så denna bilkylare med zalman vattenblocket borde ju funka.
Tips på att fixa anslutningar på kylaren?

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Det kommer säkerligen fungera utmärkt! I vattenkylningens barndom så var det jättevanligt att använda värmepaket från bilar. kombinerat med hemmabyggda vattenblock och akvariepumpar.

Jag har till och med byggt en egen pump faktiskt. Kom aldrig till användning dock.

Wow, det låter spännande. "Vattenkylningens barndom" ... Jag ser framför mig hur man skarvar och slangar kyllösningar från helvetet

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Glöm inte byggloggen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Glöm inte byggloggen.

Självklart inte!

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Medlem

Så här gjorde jag med ett värmepaket från en bil!
Tänk bara på att ha något korrosions hämmande i vattnet när du blandar alu/koppar.

http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1256148-he...

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

Varför bygger man då värmepaket och kylare på olika sätt

Jag har mycket svårt att tänka mig att man kan ta för mycket värme så att motorn får för låg temperatur. Det vore en herrans massa watt värme som man tryckte in i kupén som ett Tylöaggregat ungefär. Grovt räknat har väl en bra bensinmotor som bäst 30% verkningsgrad eller nåt sånt så det är 70% som på ett eller annat sätt blir värme (eller ja allt blir ju värme förr eller senare).

Det jag gissar att det handlar om är olika flöde och olika temperaturskillnader. Man vill inte att kylarpumpen ska märka någon extra tröghet i slingan om du har värmepaket eller inte och du har ett stort flöde med ganska hög vattentemperatur hur som helst så alltså behöver du inte ha någon stor verkningsgrad på värmepaketets radiator medan du i ett datorpaket måste anpassa till relativt låg temperaturskillnad mellan vatten och luft, relativt sett liten radiatoryta vilket gör att du vill öka effektiviteten på radiatorn vilket du i princip gör med högre tröghet.

Skrivet av poppeskoglund:

Men jag har en zalman reserator 1 plus hemma, den är gjord i alu.
Men cpu blocket är alu+koppar, har moddat dit den till min pcu så den ska väl gå även fast den består av koppar ?:D

Är du säker på att det är alu/cu och inte ni/cu? Om du vcerkligen har aluminium och koppar i samma block borde det bli korrsion väldigt snabbt även med korrosionshämmare. Med zalmans passiva eller semipassiva reseratorkylare eller andra externa kylare som är i aluminium så har man dels korrsionshämmare men framförallt utnyttjar man avståndet , alltså slanglängden för att skilja kopparen och aluminiumet och öka det elektriska motståndet dem emellan. Jag har ett externt kyltorn och har två meter slang just av den anledningen eftersom flödesmotståndet inte ökar nämnvärt med längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jag har mycket svårt att tänka mig att man kan ta för mycket värme så att motorn får för låg temperatur. Det vore en herrans massa watt värme som man tryckte in i kupén som ett Tylöaggregat ungefär. Grovt räknat har väl en bra bensinmotor som bäst 30% verkningsgrad eller nåt sånt så det är 70% som på ett eller annat sätt blir värme (eller ja allt blir ju värme förr eller senare).

Det jag gissar att det handlar om är olika flöde och olika temperaturskillnader. Man vill inte att kylarpumpen ska märka någon extra tröghet i slingan om du har värmepaket eller inte och du har ett stort flöde med ganska hög vattentemperatur hur som helst så alltså behöver du inte ha någon stor verkningsgrad på värmepaketets radiator medan du i ett datorpaket måste anpassa till relativt låg temperaturskillnad mellan vatten och luft, relativt sett liten radiatoryta vilket gör att du vill öka effektiviteten på radiatorn vilket du i princip gör med hög

Det är faktiskt ett bekymmer i moderna motorer, t ex bränslesnåla dieslar.

Min bil har p g a det en elslinga som hjälper till för att värma luften extra under vissa förhållanden. När man kör landsväg så räcker värmen bra även när det är kallt, men så fort man saktar ner ser man motortempen dala.

Detta går dock inte komma runt med att ändra värmepaketet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Ja reseratorn är i alu och blocket i koppar, men om jag ska vara säker så ska jag ha nå medel i vattnet så ska det inte vara några problem eller hur?

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppeskoglund:

Ja reseratorn är i alu och blocket i koppar, men om jag ska vara säker så ska jag ha nå medel i vattnet så ska det inte vara några problem eller hur?

Köp avjoniserat vatten, Eller destillerat vatten som det kallades förr. Då har du inga fria joner som kan starta en galvanisk reaktion.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Köp avjoniserat vatten, Eller destillerat vatten som det kallades förr. Då har du inga fria joner som kan starta en galvanisk reaktion.

Stämmer inte helt, det kommer snabbt frigöras joner från metallen och pump etc. Vill du skydda mot korrosion, slå i vanlig bilglykol. Det är glykolen som ser till att motorn inte rostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

En kylare har till uppgift att kyla vattnet med låg luft genomströmning, ett värmepaket ska värma luften så mycket som möjligt utan att kyla vattnet. Så dom har helt olika uppgifter och är därför konstruerade på lite olika sätt, men givetvis kommer värmepaketet kyla vattnet men inte lika effektivt som en kylare som är byggt för de.

Det här var det bland det dummaste jag läst på väldigt länge. Förutsättningen för att kunna värma kupén är att värmepaketet stjäl värme från vattnet, om värmepaketet inte kyler vattnet, värms inte heller kupén upp. Ett värmepaket som kyler vattnet mindre är alltså ett värmepaket som värmer upp kupén mindre.

I verkligheten så brukar värmepaketet vara dimensionerat så det kan hålla kupén varm en kall vinterdag. Med en vanlig motors låga verkningsgrad finns det gott om värme över, så detta är inte ett problem.

Men, för att förhindra att motorn överkyls så sitter det en termostat som styr över vattenflödet, blir vattnet för kallt så stryps flödet något tills vattnet kommer upp i temperatur igen. På äldre bilmodeller kan man till och med byta till en vintertermostat, som stryper ännu mer, för att motorn enklare ska kunna komma upp i arbetstemperatur under den kallare delen av året.

Som en liten sidonotis, kan man låta bli att sätta på kupévärmen på max vid kallstart om man vill att motorn snabbare ska komma upp i arbetstemperatur. Man kan också sätta på värmen på max om man har problem med att motorn blir för varm av någon anledning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adamq10:

Av samma anledning kan man också köra kupévärmen på högsta läget om motorn börjar överhetta vid hård körning eller om motorns radiator blviit lite dålig.

Jag tänker mig den varma sommardagen då man ligger och glider runt på tomgång med kupevärmaren på fullsprätt för att kunna hålla på sin låga glidarhastighet XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag tänker mig den varma sommardagen då man ligger och glider runt på tomgång med kupevärmaren på fullsprätt för att kunna hålla på sin låga glidarhastighet XD

Det där hanteras ju utmärkt av kylarens egna fläktar. Som ett bättre exempel kan jag nämna följande scenario. Över 30c utomhus, direkt solsken och gasen i botten på autobahn. Vissa bilar hanterar det sämre än andra och blir rejält varma, kör man cabbat är det inga konstigheter att blåsa ut värmen utan att behöva lida av det själv.

Men jag har sett fler exempel. En snubbe som alltid körde lugnt hade en riktigt usel radiator där de flesta lamellerna hade trillat av med åren. Bilen klararde sig fint för kortare turer, men skulle han köra landsväg klarade den sig inte riktigt. Istället för att reparera bilen nöjde han sig med att dra på kupévärmen på max, vilket faktiskt räckte för att den skulle klara sig. Men här var det alltså inte aktuellt att vara tung på högerfoten.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Så destillerat vatten med en par deciliter glykol så ska det inte vara några problem?

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Det är faktiskt ett bekymmer i moderna motorer, t ex bränslesnåla dieslar.
Min bil har p g a det en elslinga som hjälper till för att värma luften extra under vissa förhållanden. När man kör landsväg så räcker värmen bra även när det är kallt, men så fort man saktar ner ser man motortempen dala.

Intressant, där lärde man sig nåt nytt. Det trodde jag inte.

Skrivet av ZecretW:

Köp avjoniserat vatten, Eller destillerat vatten som det kallades förr. Då har du inga fria joner som kan starta en galvanisk reaktion.

De fria jonerna kommer att lösas ut i viss mängd ändå med tiden.

Skrivet av adamq10:

Det där hanteras ju utmärkt av kylarens egna fläktar. Som ett bättre exempel kan jag nämna följande scenario. Över 30c utomhus, direkt solsken och gasen i botten på autobahn. Vissa bilar hanterar det sämre än andra och blir rejält varma, kör man cabbat är det inga konstigheter att blåsa ut värmen utan att behöva lida av det själv.

Men jag har sett fler exempel. En snubbe som alltid körde lugnt hade en riktigt usel radiator där de flesta lamellerna hade trillat av med åren. Bilen klararde sig fint för kortare turer, men skulle han köra landsväg klarade den sig inte riktigt. Istället för att reparera bilen nöjde han sig med att dra på kupévärmen på max, vilket faktiskt räckte för att den skulle klara sig. Men här var det alltså inte aktuellt att vara tung på högerfoten.

Jag kommer ihåg när jag körde extra som busschaffis och de äldre bussarna blev överhettade varma sommardagar. DEn akuta lösningen då för att kunna köra vidare var att öppna kranarna så kylarvattnet gick runt i elementen inne hos passagerarna som jublade över bastuvärmen..

Skrivet av poppeskoglund:

Så destillerat vatten med en par deciliter glykol så ska det inte vara några problem?

Jag har både Reserator och Aquaduct. Jag kör med korrosionshämmare eller glykol. Det som är avgörande är avståndet mellan metallerna. Reseratorn är äldst och jag ser ingen korrotion någonstans. Ena Aquaducten som jag köte beggad har korrosion men den har anslutningsnipplar i förnicklad mässing direkt i eller bara centimetrar från aluminiumet. Av den anledningen var jag noga med att skaffa plastnipplar till den nya större Aquaducten jag kör med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppeskoglund:

Så destillerat vatten med en par deciliter glykol så ska det inte vara några problem?

Jupps, kör på det så blir det kalas. Anledningen att använda destillerat är att du är säker på att det är rent, särskilt att det är fritt på kalk är skönt. Jag har vanligt kranvatten i mitt system nu, fungerar, men det skall bytas snart när det hoppar in grafikkort i loopen. Tror du kan läsa på förpackningen hur mycket glykol du skall ha, men det är inte allt för mycket som skall krävas. Har tyvärr inga siffror i huvudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

En kylare har till uppgift att kyla vattnet med låg luft genomströmning, ett värmepaket ska värma luften så mycket som möjligt utan att kyla vattnet. Så dom har helt olika uppgifter och är därför konstruerade på lite olika sätt, men givetvis kommer värmepaketet kyla vattnet men inte lika effektivt som en kylare som är byggt för de.

Det stämmer inte. Ett värmepaket fungerar precis som en kylare. Den är konstruerad för att överföra så mycket värme från motorns kylvätska till kupéluften som möjligt. Alltså kommer den att fungera utmärkt som kylare till en dator.
Sedan vilket tryckfall etc man får över paketet är en helt annan sak.

Av ren nyfikenhet, hur tänkte du när du skrev "ett värmepaket ska värma luften så mycket som möjligt utan att kyla vattnet"? Rätt svårt IMHO.

Men tvätta den ordentligt först. Man kan rengöra den invändigt genom att lösa maskindiskmedel i lite vatten och låta det dra några minuter innan man sköljer ur med hett vatten.

Skit i allt snack om avjoniserat/destillerat vatten, det är fullt med joner efter några sekunder i systemet. Vanlig glykol/vatten fungerar fint som kylvätska/korrosionshämmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Vill minnas att någon på Sweclockers använde en radiator från en Amazon och en 240/740 i sin dator Kan inte hitta den dock

Skrivet av BrutalSwede:

Njaee... inte exakt den, men den är också cool

Hehe, skoj att hitta en länk till sitt bygge i en random tråd vid slösurfande

Misstänker att du, BrutalSwede, syftade på mitt första galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/10831-vattenkylning-budget...
Det som poppeskoglund sedan länkade är uppföljaren!

Till TS: Som du ser i både mitt och andra exempel du fått går det utmärkt att köra värmepaket som radiator. Faktum är att jag i mitt allra första bygge (mer eller mindre samma dator som länkarna ovan) använde ett liknande det du har, dvs i aluminium och samma stil. Anledningen att jag senare bytte bort det var dels för nojja att det skulle uppstå problem med blandningen av aluminium/koppar när jag lade till mitt gpublock (koppar...), samt att det var väldigt täta flänsar --> krävdes saftiga fläktar för att trycka igenom luft --> hög ljudnivå. Ett enkelt värmepaket av liknande typ räckte för min del till att hålla en i5 2500K på omkring 4,6 GHz @ ~1,45 V på ganska fina temperaturer, dock med vrålande fläktar.

Lycka till, och glöm inte göra galleri utav det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedvin:

Hehe, skoj att hitta en länk till sitt bygge i en random tråd vid slösurfande

Misstänker att du, BrutalSwede, syftade på mitt första galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/10831-vattenkylning-budget...
Det som poppeskoglund sedan länkade är uppföljaren!

Till TS: Som du ser i både mitt och andra exempel du fått går det utmärkt att köra värmepaket som radiator. Faktum är att jag i mitt allra första bygge (mer eller mindre samma dator som länkarna ovan) använde ett liknande det du har, dvs i aluminium och samma stil. Anledningen att jag senare bytte bort det var dels för nojja att det skulle uppstå problem med blandningen av aluminium/koppar när jag lade till mitt gpublock (koppar...), samt att det var väldigt täta flänsar --> krävdes saftiga fläktar för att trycka igenom luft --> hög ljudnivå. Ett enkelt värmepaket av liknande typ räckte för min del till att hålla en i5 2500K på omkring 4,6 GHz @ ~1,45 V på ganska fina temperaturer, dock med vrålande fläktar.

Lycka till, och glöm inte göra galleri utav det!

Precis! Letade runt i gallerierna med jag hittade inget så jag gav upp

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Så här gjorde jag med ett värmepaket från en bil!
Tänk bara på att ha något korrosions hämmande i vattnet när du blandar alu/koppar.

http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1256148-he...

Bra temps ju! Blev sugen också, har massa skrot

Permalänk
Medlem

Har funderat på att ta det en steg längre ibland..

Någon som kylt en dator med kylflödet från en bergvärmeanläggning ?

Min går nedåt -5C på vintern när det kommer ut från pannan

Ca 8 grader som varmast på sommaren..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har funderat på att ta det en steg längre ibland..

Någon som kylt en dator med kylflödet från en bergvärmeanläggning ?

Min går nedåt -5C på vintern när det kommer ut från pannan

Ca 8 grader som varmast på sommaren..

Som alltid så är kondens största problemet samt att få mediat fysiskt till datorn. Inte alltid man vill ha datorn i pannrummet.

Permalänk
Medlem

Kondensfrågan går att lösa, även rördragningen, enklast är att ha någon form av värmeväxlare mot köldbärarvätskan och en separat loop mot datorn, då går det även att reglera temperaturen så man ligger strax ovanför daggpunkt på flödet, isf slipper man kondensisolera helt

Kommer ihåg första vattenkylningen av min K6-2 400 som jag hade ett simpelt block på, samt en 12V pump (som senare brann upp !), stor balja med krossad is och vatten, blev kallt iaf Lite dropp men dock är det "destilerat" vatten som bildas så det är rätt lugnt en liten stund iaf

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

Har man för stort värmepaket får man inte upp motortempen och har man för litet så får man igen värme i kupen så de gäller att anpassa värmepaketet efter förutsättningarna.

Kvalar du in till SM i hårklyveri den här tråden eller?
Givetvis har tillverkarens ingenjörer anpassat storleken på värmepaket och luftflödet från fläktarna efter hur mycket värme just den motorn som sitter i just den bilmodellen avger - det fattar vem som helst.
Ditt första inlägg var verkligen "goddag yxskaft" alla försök att reparera skadan gör det bara värre, bättre att göra en hel pudel direkt..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk

Någon som vet om de är g 1/4 på reserator 1 plus?

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!