amd phenom 965 kylaren vill ej att fästa på socket(!?)

Permalänk

amd phenom 965 kylaren vill ej att fästa på socket(!?)

Hej!
Efter att jag bestämde mig för att dra på stockkylaren från min phenom 965(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=514335) igen på mitt moderkort 970 Extreme4(http://www.asrock.com/mb/amd/970%20extreme4/) så funkar inte detta och jag blir galen! På denna stockkylare har man två "klamrar" som man måste fästa i piggarna som sitter på socketen (http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/AMD-s-Upcomi...).
Förlåt för många länkar
Problemet som jag har ÄR att jag inte kan få ner mina klamrarna över piggarna, det är helt sinnessjukt, jag har säkert försökt i en halvtimme nu men det tar bara stopp! Det är svårt att förklara vad som inte går, men i klamrarna finns det hål som ska över piggarna(ni amd:are förstår vad jag menar), klammern som ej har handtaget över sig ska man först få ner men det är där allt tar stopp. Det vill säga att jag ej får ner hålet under piggen så den glider på plats. Vill bara poängtera att jag en gång lyckats med detta, därför trodde jag att det skulle vara en barnlek. Jag vet att man behöver använda lite våld för att få allt på plats, men nu har jag nästan använt "övervåld" för att få den jäkla klammern på plats. MEN DET GÅR INTE! Mitt svammel beror på att jag är rosenrasande.

Hur ska jag göra? Har till och med gått så långt att jag kollat på installationsvideor för 965an och där slinker kylaren så lätt på!..... Jag är helt tömd på energi nu och därför söker jag er hjälp.

Mvh Vulpes vulpes

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

du har inte flyttat på processorn hoppas jag och sedan försökt våldat ner cpu kylaren medans cpun inte suttit ordentligt. (kika hur undersidan ser ut på processorn om du har pins böjda så är det bara och börja försöka böja tillbaks alla.)

dessa kylare brukar vara jobbiga att få på btw.
börja med att haka i ena sidan och tryck med tummen på andra sidan tills den hakar i.
sedan spänna den genom den där haspeln eller vad det nu heter heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

du har inte flyttat på processorn hoppas jag och sedan försökt våldat ner cpu kylaren medans cpun inte suttit ordentligt. (kika hur undersidan ser ut på processorn om du har pins böjda så är det bara och börja försöka böja tillbaks alla.)

dessa kylare brukar vara jobbiga att få på btw.
börja med att haka i ena sidan och tryck med tummen på andra sidan tills den hakar i.
sedan spänna den genom den där haspeln eller vad det nu heter heh.

undrar desamma. jag tycker amd socklar är 100 gånger enklare o arbeta med än intels. Kolla runt hela kylaren, finns det något som kan stöta emot? de första ja tänker på är att något stöter emot kylarens kant vilket gör att du inte får ner den helt cleant liksom. vänd på kylaren o prova.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

du har inte flyttat på processorn hoppas jag och sedan försökt våldat ner cpu kylaren medans cpun inte suttit ordentligt. (kika hur undersidan ser ut på processorn om du har pins böjda så är det bara och börja försöka böja tillbaks alla.)

dessa kylare brukar vara jobbiga att få på btw.
börja med att haka i ena sidan och tryck med tummen på andra sidan tills den hakar i.
sedan spänna den genom den där haspeln eller vad det nu heter heh.

Hej!
Nej, jag har inte rört på cpun, det ända jag har gjort är att tagit bort den nya för att försöka ta på stockkylaren. Men ja, det är mer jobbigt.
Jag har försökt med så många olika varianter, börjat med "haspsidan" och där går den på väldigt lätt men då går den inte ned på andra sidan...
Jag har för mig att man inte ska börja med "haspsidan", eller är detta fel? Det känns som klammern är för kort.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

undrar desamma. jag tycker amd socklar är 100 gånger enklare o arbeta med än intels. Kolla runt hela kylaren, finns det något som kan stöta emot? de första ja tänker på är att något stöter emot kylarens kant vilket gör att du inte får ner den helt cleant liksom. vänd på kylaren o prova.

Kan bara hålla med. Tycker också AMD's kylare är mycket lättare att montera. Det viktigaste är ju dock att man har den i upplåst läge, så man lätt kan fästa den ena sida och sen den andra för att sedan spänna armen.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

undrar desamma. jag tycker amd socklar är 100 gånger enklare o arbeta med än intels. Kolla runt hela kylaren, finns det något som kan stöta emot? de första ja tänker på är att något stöter emot kylarens kant vilket gör att du inte får ner den helt cleant liksom. vänd på kylaren o prova.

Skrivet av Eltarion:

Kan bara hålla med. Tycker också AMD's kylare är mycket lättare att montera. Det viktigaste är ju dock att man har den i upplåst läge, så man lätt kan fästa den ena sida och sen den andra för att sedan spänna armen.

Jo som sagt, har prövat åt flera håll. Kan inte förstå vad som skulle vara i vägen, allt ser "rent ut".
Om jag börjar på sidan med handtaget, går den som sagt på väldigt lätt, men då får jag inte ner den andra.... Asch! Får göra nytt försök, återkommer!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vulpes vulpes:

Hej!
Nej, jag har inte rört på cpun, det ända jag har gjort är att tagit bort den nya för att försöka ta på stockkylaren. Men ja, det är mer jobbigt.
Jag har försökt med så många olika varianter, börjat med "haspsidan" och där går den på väldigt lätt men då går den inte ned på andra sidan...
Jag har för mig att man inte ska börja med "haspsidan", eller är detta fel? Det känns som klammern är för kort.

Ta en bild på hur det ser ut för dig och lägg upp, då slipper folk gissa vad som kan vara fel. Något verkar ju vara fel för den kylaren är normalt skitlätt att fästa.

Permalänk

Det här är minst sagt komiskt, jag fick nu på kylaren när jag prövade utan kylpasta. Nu när jag sedan ska ta av den så går det inte, jag drar ur spaken, så spänningen släpper. Men nu funkar det inte att ta av den på sidan som inte har handtaget. Den bara sitter där, försökt och trycka ur den, men det går inte. Haha vilken komisk jäkla situation, fanfanfan. Jag förstår inte! Varför ska det vara lika svårt att få loss kylaren som att få på den....

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Okej, tack grabbar för ert mentala stöd! Har nu fått både AV och PÅ denna djävuls skapelse, tänk för att ni skänkte er tid till en generande trådstart. God fortsättning

Visa signatur

Citera för svar