Crash,freeze,reboot,blackscreen. Snälla, hjälp!

Permalänk
Medlem

Crash,freeze,reboot,blackscreen. Snälla, hjälp!

Tjoo!

Igår satt jag och "LANade" Battlefield 4 och helt plötsligt frös det. Ljudet "buggade" fast och kunde ej se något på skärmen. Försökte "tabba" och göra ctrl+alt+del, utan framgång, så jag startade om datorn manuellt. Startade upp som vanligt och sedan provade jag Bf4 igen, kunde spela mycket längre tid denna gång, men sen crash igen... Tänkte att det är väl bf det är fel på, så provade F.E.A.R 1. Lirade ett tag och sen samma sak med det. Jag rebootade och fick blackscreen. "No Signal Detected!" på skärmen.

Datorn är cirka en månad gammal bara, har byggt den själv och har fungerat perfekt tills nu.
Om jag minns rätt så provade jag "Heaven Benchmark 4.0" någon gång innan jag började spela. Tänkte att kanske det har något med problemen att göra. Tror dock inte det, har kört benchmarks någon vecka innan med noll problem.

Använder mig av GPU-Z, CPU-Z, HWMonitor för att se temps etc och har inte varit nå höga värden.

Här är iallafall mina specs:

* BenQ XL2411T monitor
* Corsair C70 Chassi
* Asrock Z87 Extreme 4 mobo
* Intel i7 4770k
* Corsair H100i CPU-kylare
* Corsair RM 750W PSU
* MSI GTX 780 Gaming
* A-Data SP900 SSD 256gb (OS å BF4)
* A-Data 8x2 16gb 1600MHz Inet edition
* Seagate nånting 1TB HDD (Spel etc)
* Samsung writemaster DVD-brännare

NOTE: Inget är överklockat förutom factory OC på grafikkortet.
Kör H100i i bara push och har 3 st Corsair AF-series fans installerade i chassit.

Saker jag har försökt göra men endå inte fått signal, är:

- Kollat så att alla kontakter sitter i som de ska. Samt tittat om det är några pins som är böjda.
- Startat datorn med ett RAM-minne.
- Provat sätta GPU:n i den andra PCI-E platsen
- Reset:at CMOS samt tagit ur och satt i CMOS batteriet
- Provat en annan DVI kabel samt den andra DVI kontakten

Skärmen fungerar som den ska och jag får faktiskt bild om jag kopplar DVI till moderkortet (onboard GPU).
Jag vill hoppas på att det är nå software problem men är säkert hardware, känns förjävligt.

Tycker ni jag ska göra en omformatering av OS? Vad finns det jag mer kan göra? ... RMA?

Justja såg att det var som kondens på fläktarna till grafikkortet, samt en del av moderkortet under GPU fläkten. Lägger upp bilder:

http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/855/jvoj.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/163/662j.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/37/bq1u.jpg

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk

Hmm

Seeeeegt :S

Permalänk
Medlem

Det känns som om du inte borde kunna få kondens där så här års såvida du inte har oerhört fuktigt inomhus. Du har ingen läcka på H100-systemet?

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Nä är ingen läcka där alls. Är lixom som att det kommer från grafikkortet. Har ju haft balkongdörren öppen lite då och då för att det blir varmt i rummet dock.

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Medlem

Kolla så dina volt värden är som dom ska . 12v , 5v osv.
Varför du har kondens är märkligt, men det är iaf inte bra då fukten kan åstakomma kortslutning o döda bla moderkortet.

Kolla windows loggen efter fel o försök se vad som läcker eller orsakar kondens.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Kolla så dina volt värden är som dom ska . 12v , 5v osv.
Varför du har kondens är märkligt, men det är iaf inte bra då fukten kan åstakomma kortslutning o döda bla moderkortet.

Kolla windows loggen efter fel o försök se vad som läcker eller orsakar kondens.

Om jag ska kolla volten måste jag väl ha en multimeter?

Hur kollar jag windows loggen? låter som en noob.

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Medlem

Spänningarna till moderkortet brukar man kunna se i BIOS under PC Health eller dylikt. På samma ställe som du ser temperaturerna på CPU & moderkort.

Sedan fukten, det där är ytor som dels ventileras eftersom fläkten sitter i närheten och dels borde vara ganska varma och därmed inte resultera i att fukten faller ut. Är det vatten eller annan vätska? Fånga upp på vitt papper och se om det har någon färg.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Spänningarna till moderkortet brukar man kunna se i BIOS under PC Health eller dylikt. På samma ställe som du ser temperaturerna på CPU & moderkort.

Sedan fukten, det där är ytor som dels ventileras eftersom fläkten sitter i närheten och dels borde vara ganska varma och därmed inte resultera i att fukten faller ut. Är det vatten eller annan vätska? Fånga upp på vitt papper och se om det har någon färg.

Okej, tack för svaret. Men tror fan att det här är mitt problem: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1849063/gtx-780-leak...

RMA I guess?...

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.