Permalänk
Medlem

Datorn krånglar, varm CPU *HJÄLP!*

Hände mycket konstigt med min dator under gårdagen och söker nu svar på vad som kan ha hänt!

Det började med att jag flyttade den till en kompis för LAN, när jag väl kommit dit och kopplat in hela systemet så börjar datorn rebootas efter några sekunder in på uppstarten. Min första tanke var då att en hårddisk är seg/kall och windows har problem och bootas, så ger det en 30 min och testar igen, samma resultat. Jag försöker då att starta i felsäkert läge och testar alla alternativ utan framgång, sen går jag in på BIOS och återställer alla inställningarna, tror det var genom att trycka F6. Innan jag försöker där så plockar jag ut ena ram-minnet och när jag då startar datorn kommer jag för första gången in på skrivbordet och allt verkar fungera, men för att vara säker på att det är ram-minnet som krånglat som jag misstänkte så sätter jag in det igen och det börjar då krångla, men efter några minuters fifflande så får jag igång datorn med båda i, vilket lär betyda att inget ram-minne är trasigt?

Nu kommer mitt stora problem, nu när jag sitter här dagen efter och försöker exempelvis spela så har min FPS sjunkit något otroligt mycket, kommer ihåg att i "startmenyn" på Counter-Strike Global Offensive låg jag runt 700-800 fps och har nu en ostabil men maxande fps på 400. In-game sjunker den dessutom otroligt med, har knappt en stabil på 200. Söker en lösning för att få den prestanda jag haft med samma dator, svar uppskattas.

Ett till problem är att jag på mitt moderkort har en funktion som kallas OC Genie, det innebär att jag genom bara ett knapptryck kan klocka min processor, har alltid haft den knappen på och klockad upp till 4,2 ghz (3,3 standard) men nu när jag har den igång så är min CPU på 90+ C vid uppstart! Har sett att den går så högt upp som 97C, så jag har tagit bort klocken och ligger nu runt 40C. Hur kan det vara så varmt när jag har klockad CPU när det tidigare fungerat? Kan det vara anledningen till dåliga prestandan?

Lista med komponenter ifall det kan vara till hjälp:
Processor: i5 2500k-3,3ghz
Processorkylare: Intel-standard
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 570
Ram-minnen (nyinköpta ca 2 veckor sedan): A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
Moderkort: MSI P67A-GD55

Söker nu svar på mina frågor eftersom jag inte är särskilt datorkunnig, tack!

Permalänk

blir datorn för varm kommer den sänka alla klockfrekvenser för att få den att gå ner i temperatur och om inte det fungerar kommer den att stängas av.

Det kan vara flera aspekter som spelar roll men min tanke är att eftersom du tog med den till ett lan kan datorn ha blivit utsatt för en stöt som fått processorkylaren att hamna snett eller liknande, det kan också vara så att din kylpasta blev "förbrukad" pga. den kalla temperaturen ute nu eller om du har en vattenkylare kanske något slutade att fungera pga. kylan

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

Okej! Men kan den dåliga prestandan bero på att processorn är varm? Förstår inte hur det kan droppats 200-300 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av fejjjan:

Okej! Men kan den dåliga prestandan bero på att processorn är varm? Förstår inte hur det kan droppats 200-300 fps

processorn hjälper ju till att skyffla data till grafikkortet så den kan få mer att arbeta med så klarar den inte det så får du drops.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fejjjan:

Okej! Men kan den dåliga prestandan bero på att processorn är varm? Förstår inte hur det kan droppats 200-300 fps

Ja!
Flyttat datorn till polaren= kylaren lossnat lite=höga temps=trottling som sänker prestandan.

Fix=öppna datorn, ta loss kylaren->sätt på ny pasta->sätt tillbaka kylaren->Spela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fejjjan:

Okej! Men kan den dåliga prestandan bero på att processorn är varm? Förstår inte hur det kan droppats 200-300 fps

Testa byta kylpasta den kanske har blitt dålig

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren allihopa, ska öppna upp burken imorgon och se hur det går!