Permalänk
Medlem

Får ej bort luften i vattenkylningen

Hej! Jag får ej bort luften i vattenkylningen. Hur gör ni för att lufta systemet? Jag har skakat å hållt på i över 2 timma nu idag. Satt igång läckagetestet redan vid 10 igår kväll. Pumpen har fått gå med locket av hela natten. Har startat och stannat pumpen har skakat chassit fram och tillbaka och det blir väldigt mycket skum. Om jag sätter på locket på reservoaren och skakar chassit så hör man verkligen hur det trycks ut bubblor från slangen till reservoaren. Det blir ett redigt tryck.

Visst ska man öppna locket sen då man har gjort det så luften kommer ut från reservoaren? Jag har prövat skaka chassit med luckan borttagen men det blir inget direkt tryck som gör att luften vill ut. Luften kommer ju inte in i systemet via reservoaren utan luften far bara ifrån reservoaren. Eller har jag fel? Jag har en vario d5 pump med xspc 5.25 bay reservoar. Har nästan fyllt hela reservoaren. ska man kanske bara ha halva reservoaren då det kan samlas mer luft? Fast då blir ju outlet utan vätska...Vad ska jag göra? // Johan

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk

Jag brukar vinkla chassit i olika lutningar inte skaka. Sen ändra farten på pumpen mellan 1 till 5. För mig tar det ca 1 tim att lufta systemet sen kör jag det ett tag till för att vara riktigt säker på att all luft är borta.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag brukar vinkla chassit i olika lutningar inte skaka. Sen ändra farten på pumpen mellan 1 till 5. För mig tar det ca 1 tim att lufta systemet sen kör jag det ett tag till för att vara riktigt säker på att all luft är borta.

okej. Ja om jag nu kunde ändra farten på pumpen... Då jag skulle vrida om så gick skiten av. Har sett andra på google som har haft problem med att plast grejen man vrider om går sönder. Men man kan ju inte heller säga att man är oskyldig Har du på locket på reservoaren när du luftar? eller ska man alltid ha det av då?

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Har du kopplat sug sidan på pumpen direkt till reservatorn? Så den suger vatten och inte luft.

Permalänk
Skrivet av Noskassi:

okej. Ja om jag nu kunde ändra farten på pumpen... Då jag skulle vrida om så gick skiten av. Har sett andra på google som har haft problem med att plast grejen man vrider om går sönder. Men man kan ju inte heller säga att man är oskyldig Har du på locket på reservoaren när du luftar? eller ska man alltid ha det av då?

Locket av har jag. Om jag inte vill luta den så mycket att det finns risk för att vattnet rinner ut då har jag locket på.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X