GeForce GTX 780 gör ett konstigt ljud i login screen

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 780 gör ett konstigt ljud i login screen

Hej, för en vecka sedan så köpte jag ett ASUS GeForce GTX780 3GB DC2 OC, det har funkat bra i en vecka, men för 30 minuter sedan när jag skulle logga in på WoW så gjorde grafikkortet ett konstigt ljud i login screenen. När jag stängde ner spelet så slutade det direkt, och när jag öppnar det igen så startar det. När jag loggar in och är inne i spelet så låter det ingenting, det är bara i login screen och character selection screen. Vet någon vad det skulle kunna vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Hej, för en vecka sedan så köpte jag ett ASUS GeForce GTX780 3GB DC2 OC, det har funkat bra i en vecka, men för 30 minuter sedan när jag skulle logga in på WoW så gjorde grafikkortet ett konstigt ljud i login screenen. När jag stängde ner spelet så slutade det direkt, och när jag öppnar det igen så startar det. När jag loggar in och är inne i spelet så låter det ingenting, det är bara i login screen och character selection screen. Vet någon vad det skulle kunna vara?

Vad är det för ljud? Coil whine?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Hej, för en vecka sedan så köpte jag ett ASUS GeForce GTX780 3GB DC2 OC, det har funkat bra i en vecka, men för 30 minuter sedan när jag skulle logga in på WoW så gjorde grafikkortet ett konstigt ljud i login screenen. När jag stängde ner spelet så slutade det direkt, och när jag öppnar det igen så startar det. När jag loggar in och är inne i spelet så låter det ingenting, det är bara i login screen och character selection screen. Vet någon vad det skulle kunna vara?

Ett konstigt ljud?
Du måste ju beskriva ljudet, finns många "konstiga ljud"

Permalänk
Medlem

Svårt att beskriva men det låter som att det gnisslar i kortet, det låter väldigt onaturligt iallafall :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Svårt att beskriva men det låter som att det gnisslar i kortet, det låter väldigt onaturligt iallafall :S

Något i stil med http://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc&t=1m27s?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Coil Whine.
Uppkommer ofta vid menyer/inloggningsskärmar då man har väldigt hög FPS.
Inget konstigt, onormalt eller farligt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hmm, det låter dock lite mer än vad det gör i den där videon. Men när jag är i login skärmen så har jag ca 1000fps och när jag sätter max fps på 100 så sluter ljudet. Nvidias live support rekommnendrar att jag lämnar tillbaka kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Hmm, det låter dock lite mer än vad det gör i den där videon. Men när jag är i login skärmen så har jag ca 1000fps och när jag sätter max fps på 100 så sluter ljudet. Nvidias live support rekommnendrar att jag lämnar tillbaka kortet?

Kan ganska säkert vara coil whine då!

Jag får för övrigt sjuk coilwhine på ett ställe i sims, där jag har 3500 fps. Alltså, personligen hade jag bara kollat upp om jag har coilwhine under 300fps, annars hade jag inte brytt mig om att skicka tillbaka kortet.

Men det är vad jag tycker, du har all rätt att skicka tillbaka det

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Hmm, det låter dock lite mer än vad det gör i den där videon. Men när jag är i login skärmen så har jag ca 1000fps och när jag sätter max fps på 100 så sluter ljudet. Nvidias live support rekommnendrar att jag lämnar tillbaka kortet?

Känns som en konstig rekommendation faktiskt.
Som sagt, att man får coil whine vid VÄLDIGT hög FPS är absolut inget ovanligt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Macke252:

Hmm, det låter dock lite mer än vad det gör i den där videon. Men när jag är i login skärmen så har jag ca 1000fps och när jag sätter max fps på 100 så sluter ljudet. Nvidias live support rekommnendrar att jag lämnar tillbaka kortet?

Coil whine är naturligt vid höga FPS-värden för alla grafikkort även om vissa inte får det alls.
Det är inte farligt på något sätt förutom just att det låter vilket kanske upplevs som störande men hur som helst så kan du ju bara begränsa FPS:en till till exempel 100 som du har gjort och ignorera det för all framtid.

Mitt kort får coil whine vid 400FPS+ men jag ser ingen anledning att lämna in det då man bara kan begränsa FPS:en

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ljudet uppstår bara när max FPS är avslaget och jag får typ 1000+FPS, när jag sätter på 200FPS som max så blir det tyst och tempen är normal. Så det måstet alltså vara coil whine, inget farligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Ljudet uppstår bara när max FPS är avslaget och jag får typ 1000+FPS, när jag sätter på 200FPS som max så blir det tyst och tempen är normal. Så det måstet alltså vara coil whine, inget farligt?

Nej, inget farligt alls.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Ljudet uppstår bara när max FPS är avslaget och jag får typ 1000+FPS, när jag sätter på 200FPS som max så blir det tyst och tempen är normal. Så det måstet alltså vara coil whine, inget farligt?

Om det inte längre stör dig så verkar det onödigt att försöka få byta, dessutom LÅNGT ifrån säkert att ett byte skulle göra någon skillnad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som att dom flesta kortet har detta problem med flera tusen FPS? sen så har jag ju på 200max FPS nu, så jag får inte ljudet i login skärm längre

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen kvalitet på nvidea kort, så detta är ju inte så konstigt.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Känns som en konstig rekommendation faktiskt.
Som sagt, att man får coil whine vid VÄLDIGT hög FPS är absolut inget ovanligt.

Jag håller med, det låter lite oväntat åtminstone så som det framställs här.

Å andra sidan ska man väl ta i beaktning att det är en representant för Nvidia som sagt det och Nvidia skulle ju faktiskt inte vara inblandade i en eventuell retur och kan ju inte ta ställning till om den skulle godkännas eller ej. De kan knappast ge support för hårdvaruproblem öht när det är någon annan som tillverkat kortet.

En tolkning av svaret som jag skulle uppfatta som mer rimlig är om det snarare avsåg att förmedla att "det finns ingenting som Nvidia kan göra för att lösa ditt problem, om detta är ett problem för dig så kontakta säljaren (alt. tillverkaren) för en eventuell retur".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Han jag pratade med på live support visste dock inget om coil whine och han skulle höra med kollegor om problemet och sedan maila ett svar, så jag vet inte om han ändrade sig när jag frågade om det kunde vara coil whine..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Det är ju ingen kvalitet på nvidea kort, så detta är ju inte så konstigt.

Samma gäller naturligtvis AMD, har testat kort med whine i både, 6, 7 samt 200 serien...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Det är ju ingen kvalitet på nvidea kort, så detta är ju inte så konstigt.

För det första, så heter det inte "nvidea". Det heter "Nvidia".

För det andra, så beror det på vem som gjort kortet. Nvidia själva håller en hyfsat hög standard på sina grejer. Om det du nu säger är sant, så vill jag gärna ha källor.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcsmen:

Det är ju ingen kvalitet på nvidea kort, så detta är ju inte så konstigt.

Nej såklart inte, coil whine vid 400-1000FPS är ju helt oacceptabelt! Man behöver för stunden aldrig över 240FPS med någon skärm som helst och vid sub-240FPS så är coil whine inget problem på varken Nvidia eller AMD-kort så vitt jag vet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Det verkar ju som att dom flesta kortet har detta problem med flera tusen FPS? sen så har jag ju på 200max FPS nu, så jag får inte ljudet i login skärm längre

Vilken login skärm handlar det om? Har samma kort och skulle vilja göra samma test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Vilken login skärm handlar det om? Har samma kort och skulle vilja göra samma test

" när jag skulle logga in på WoW så gjorde grafikkortet ett konstigt ljud i login screenen"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

" när jag skulle logga in på WoW så gjorde grafikkortet ett konstigt ljud i login screenen"

22GB för WoW installern? Hell no! Till TS, hur ofta spelar du login-screen i WoW? FPS-limit låter som vettigaste lösningen, annars har du adaptive V-sync i Nvidias kontrollpanel.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Uzanar:

Nej såklart inte, coil whine vid 400-1000FPS är ju helt oacceptabelt! Man behöver för stunden aldrig över 240FPS med någon skärm som helst och vid sub-240FPS så är coil whine inget problem på varken Nvidia eller AMD-kort så vitt jag vet.

Mja... 144.

Eizo's 240 "hz"-skärm tar bara 120 FPS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jävlar vilket coil whine, det reagerar ju på hur han rör sig i spelet också :s