Windows 8.1 kraschar väldigt ofta med olika fel

Permalänk

Windows 8.1 kraschar väldigt ofta med olika fel

Hej!

Jag har nyligen köpt och byggt ihop en dator, och till den så köpte jag Windows 8.1. Enda sen jag installerade Windows har jag fått bsod, med bland annat dessa som felmeddelanden:

  • IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

  • PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

  • SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION (Wdf01000.sys)

  • DRIVER_OVERRAN_STACK_BUFFER

  • WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR

  • ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY

Min dator:
250gb SSD
i7-4770k (ej överklockad)
Asus Maximus IV Hero
16gb 1600Mhz Ram

Jag har prövat att installera om Windows, utan framgång. Finns det någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra?

Permalänk
Avstängd

Hade i stort sett samma problem, tillslut vart jag så trött på alla bsod så jag provade att updatera bios, och det har rullat på nu i två månader utan en enda bsod. Så det kan ju vara värt att kolla på

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av paprikan93:

Hej!

Jag har nyligen köpt och byggt ihop en dator, och till den så köpte jag Windows 8.1. Enda sen jag installerade Windows har jag fått bsod, med bland annat dessa som felmeddelanden:

  • IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

  • PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

  • SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION (Wdf01000.sys)

  • DRIVER_OVERRAN_STACK_BUFFER

  • WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR

  • ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY

Min dator:
250gb SSD
i7-4770k (ej överklockad)
Asus Maximus IV Hero
16gb 1600Mhz Ram

Jag har prövat att installera om Windows, utan framgång. Finns det någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra?

Om du har en hög dumpfiler sparade från krascherna kan du se om du kan hitta något mönster, om det är någon särskilt drivrutin som återkommer. http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Om inte, alternativt om du vill börja gräva i någon annan ände, så kan du kolla så att inställningar för minnet (klockfrekvens, timings, spänning) är korrekta i uefi/bios setup samt köra memtest86+ eller liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304