Vilken är den mest charmigaste Windows? Argumentera

Permalänk

Vilken är den mest charmigaste Windows? Argumentera

Hej!

Vilken är den charmigaste Windows? Notera att jag bakar inte in "bästa windows" för ska vi tala om bra operativsystem så förflyttas debatten alltid till *NIX operativsystem. Ta inte illa upp. Windows 95 kommer alltid finnas i mitt hjärta.

Jag tycker Windows 95 är det mest charmigaste Windows någonsin. Vackert uppstardsljud. Windows 95 har ibland en blandning mellan Windows 3.11 och Windows 95 själv. Windows 95 är mycket rent, nästan som det inte finns något. Windows 95 kan ibland köra 16-bits charmmetoden på ljud och grafik.

Till skillnad från Windows 98 så känns Windows 98 som Windows 95 på steroider eller ett fattigt Windows 2000. Jag har själv kört Windows 98 många gånger, men Windows 95 tar alltid hem segern ändå. Det är så otroligt fint operativsystem, trots det tog ca 2 år för att få ordning på det. Windows 98 är alldeles för mycket. Windows 2000 känns mer som server OS. Windows ME ska vi neka existensen till. Windows XP hamnar på andra plats. Det är också en charmigt OS som har tjänat världen folk i snart 14 år.

Men åter igen. Musiken, grafiken, klick känslan, retrostilen, miljön.

Tänk Windows 95 och dessa spel:

Man blir bara tårögd nu......

Permalänk
99:e percentilen
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hej!

Vilken är den charmigaste Windows? Notera att jag bakar inte in "bästa windows" för ska vi tala om bra operativsystem så förflyttas debatten alltid till *NIX operativsystem. Ta inte illa upp. Windows 95 kommer alltid finnas i mitt hjärta.

Jag tycker Windows 95 är det mest charmigaste Windows någonsin. Vackert uppstardsljud. Windows 95 har ibland en blandning mellan Windows 3.11 och Windows 95 själv. Windows 95 är mycket rent, nästan som det inte finns något. Windows 95 kan ibland köra 16-bits charmmetoden på ljud och grafik.

Till skillnad från Windows 98 så känns Windows 98 som Windows 95 på steroider eller ett fattigt Windows 2000. Jag har själv kört Windows 98 många gånger, men Windows 95 tar alltid hem segern ändå. Det är så otroligt fint operativsystem, trots det tog ca 2 år för att få ordning på det. Windows 98 är alldeles för mycket. Windows 2000 känns mer som server OS. Windows ME ska vi neka existensen till. Windows XP hamnar på andra plats. Det är också en charmigt OS som har tjänat världen folk i snart 14 år.

Men åter igen. Musiken, grafiken, klick känslan, retrostilen, miljön.

Tänk Windows 95 och dessa spel:
http://www.insidethemagic.net/wp-content/uploads/2013/04/Monk...

http://1.bp.blogspot.com/-nj5BidrJNGM/TaYtn8hgHHI/AAAAAAAADAI...

http://takegame.com/shooter/pictures/doom1.jpg

http://image.dosgamesarchive.com/screenshots/hocuspocus6.gif

http://static.giantbomb.com/uploads/original/4/47864/1368368-...

http://www.gamershell.com/static/screenshots/0/2515/39949_ful...

http://play-news.com/news_images/20140106/1389049634_3164.jpg

Man blir bara tårögd nu......

Jag skulle nog säga att Win3.1/3.11 är den Windowsversion som skulle sätta högst på en nostalgiskala, antar att det mer eller mindre är vad du är ute efter. Win95 är inte heller helt tokigt ur det perspektivet men jag tycker inte den känns lika intressant.

Om jag trots allt skulle väga in att det faktiskt ska vara bra så skulle det bli Win2000 (har aldrig gillat XPs utseende).

Vad gäller spelen du har skärmskott av så förknippar jag flera av dem med DOS snarare än Win95.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Rena Win95 känner jag inga större känslor för.

Däremot win3.1/3.11 väcker nostalgikänslor.

Mysskänslor så är win95 med pluspack en klassiker, totalt värdelöst att arbeta i. Men på den tiden kunde man leka runt i operativsystemet och bara mysa.
http://www.youtube.com/watch?v=0TY_f0uhFZo&list=PLKZW9jTkhejS...

Slängde man in ännu mer bloatware som Packerd bell navidator, där man fick gå i 3d rum för att komma åt sina applikationer så visst är det mysigt, såvida man nu inte ska använda datorn till något utan enbart slösa bort tid. http://www.youtube.com/watch?v=nqZpvOPI_aI

En sak att tänka på var att det var tiden innan vanligt folk hade fast uppkoppling till internet och då bara hade få saker att pilla med på datorn, idag vill de flesta greja så lite med operativsystemet som möjligt. -Operativsystemet ska idag sköta sitt, användare ska inte ens behöva veta vilket det är.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle nog säga att Win3.1/3.11 är den Windowsversion som skulle sätta högst på en nostalgiskala, antar att det mer eller mindre är vad du är ute efter. Win95 är inte heller helt tokigt ur det perspektivet men jag tycker inte den känns lika intressant.

Om jag trots allt skulle väga in att det faktiskt ska vara bra så skulle det bli Win2000 (har aldrig gillat XPs utseende).

Vad gäller spelen du har skärmskott av så förknippar jag flera av dem med DOS snarare än Win95.

Om det är nostalgi vi ska tala om så kan vi gärna gå till Windows 1.0.
Jag håller med att Windows 3.11 har sin charm den men efter 1996 så kom ju inga fler DOS spel. Blood var ju det sista DOS-spelet.

Windows 3.11 så kunde man bara köra DOS-spel vad jag har för mig. Det är riktigt fint, men man glömmer ju bort alla andra goda klassiker

EDIT: Alla spel som jag länkande ovan var inte DOS spel. Vissa var 32-bits spel eller hur man ska nu uttrycka det.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Rena Win95 känner jag inga större känslor för.

Däremot win3.1/3.11 väcker nostalgikänslor.

Mysskänslor så är win95 med pluspack en klassiker, totalt värdelöst att arbeta i. Men på den tiden kunde man leka runt i operativsystemet och bara mysa.
http://www.youtube.com/watch?v=0TY_f0uhFZo&list=PLKZW9jTkhejS...

Slängde man in ännu mer bloatware som Packerd bell navidator, där man fick gå i 3d rum för att komma åt sina applikationer så visst är det mysigt, såvida man nu inte ska använda datorn till något utan enbart slösa bort tid. http://www.youtube.com/watch?v=nqZpvOPI_aI

En sak att tänka på var att det var tiden innan vanligt folk hade fast uppkoppling till internet och då bara hade få saker att pilla med på datorn, idag vill de flesta greja så lite med operativsystemet som möjligt. -Operativsystemet ska idag sköta sitt, användare ska inte ens behöva veta vilket det är.

Jag skulle nog tro att allt beror på vilket OS man har vuxit upp med. Många anser att Windows XP är stenåldern. Sist för några timmar sedan satt jag kan knappade på en Toshiba T3100/20 från 1986. Den är till salu också för att nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Om det är nostalgi vi ska tala om så kan vi gärna gå till Windows 1.0.
Jag håller med att Windows 3.11 har sin charm den men efter 1996 så kom ju inga fler DOS spel. Blood var ju det sista DOS-spelet.

Windows 3.11 så kunde man bara köra DOS-spel vad jag har för mig. Det är riktigt fint, men man glömmer ju bort alla andra goda klassiker

Vad gäller Windows 3.x och DOS-spel så körde man ju med fördel DOS-spelen direkt i DOS. Det var ju ofta på håret att få igång grejerna minnesmässigt och då var det ju definitivt inte till någon hjälp att ha Windows igång.

Vad gäller Windows 1.0 så har jag haft väldigt lite med det att göra så för egen del känns det mest bara gammalt utan någon större nostalgi.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

kanske 3.11, eller win95/98

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heretic16:

Jag skulle nog tro att allt beror på vilket OS man har vuxit upp med. Många anser att Windows XP är stenåldern. Sist för några timmar sedan satt jag kan knappade på en Toshiba T3100/20 från 1986. Den är till salu också för att nämna.

fan ett Voodoo 2 Tummarna upp och hatten av åt dig!

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

fan ett Voodoo 2 Tummarna upp och hatten av åt dig!

Voodoo har jag bredvid mig inuti en stor dator. Pentium 1. Finns på annonsmarknaden.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller Windows 3.x och DOS-spel så körde man ju med fördel DOS-spelen direkt i DOS. Det var ju ofta på håret att få igång grejerna minnesmässigt och då var det ju definitivt inte till någon hjälp att ha Windows igång.

Vad gäller Windows 1.0 så har jag haft väldigt lite med det att göra så för egen del känns det mest bara gammalt utan någon större nostalgi.

Hur vanligt var Windows 3.x egentligen? Som jag vet så var det ganska ovanligt. Få verkar har vuxit upp med det. Windows 95 var ett stort genombrott för Microsoft och det är anledningen varför jag har vuxit upp med den. Windows 3.11 har en fin charm. Jag tänker på Chips Challange när jag ser Windows 3.x, men Windows 3.x är så otroligt begränsat jämfört med 95/98.

Permalänk

Heroes 3 of might and magic <3

Permalänk
Inaktiv

3.1 och 3.11 anser jag är riktig mysigt att klicka runt i. På min gamla 486 med 8MB ram så bjöd Windows 95 mest på random bluescreens och massa swapande till hårddisken. Men ljudet av gamla knastrande hårddiskar är ganska fint det också :).

Permalänk

Mitt argument varför Windows 95 har mer charm än just Windows 3.x.

Windows 95 kan köra de spelen som kom efter 1996. Blood var det sista DOS spelet som släpptes av ett företag. Ni får rätta mig om jag har fel. Med Windows 95 så kan man t.ex köra Unreal och Quake 2. Quake med OpenGL fanns inte till DOS versionerna.

Windows 95 var riktiga bussnies oprativsystemet. Windows 95 är så pass gammalt, men ändå så klarar den av att köra "modernare" spel och program. Windows 95 var dessutom mer använt än Windows 3.x.

Mulle meck kunde man inte köra på Windows 3.x. Detta är ett stort miss av Windows 3.x. Dissa mulle meck alltså....

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hur vanligt var Windows 3.x egentligen? Som jag vet så var det ganska ovanligt. Få verkar har vuxit upp med det. Windows 95 var ett stort genombrott för Microsoft och det är anledningen varför jag har vuxit upp med den. Windows 3.11 har en fin charm. Jag tänker på Chips Challange när jag ser Windows 3.x, men Windows 3.x är så otroligt begränsat jämfört med 95/98.

Första hälften av 1990-talet så var MSDOS 5.x/6.x + Windows 3.x "standard".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

jag har bara sätt Windows 3.11 för sjukt längesen jag var väldigt ung då jag tror att det var det operativsystemet iaf. Jag minns att jag spelade nått som var en triangel och man skulle skjuta ner alla asteroider som kom emot mitt lilla skepp :P. däremot har jag använt XP jättemycket och det är Windows finns inget som kan jämföras tycker inte jag iaf. alla modifikationer man kunde göra. var ju helt galet. Senare i tid så testade jag Windows 2000 ME tror jag det hette? det var det värsta jag har varit med om Segt inte alls lika roligt alldeles för mycket server känsla. har fortfarande en gammal laptop som lirar Windows xp o flyter på och är så himla smutt. blir tårögd varenda gång när jag hör inloggnings ljudet ur burkiga högtalarna o kvalitén på ljudet

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av psykiskanka:

jag har bara sätt Windows 3.11 för sjukt längesen jag var väldigt ung då jag tror att det var det operativsystemet iaf. Jag minns att jag spelade nått som var en triangel och man skulle skjuta ner alla asteroider som kom emot mitt lilla skepp :P. däremot har jag använt XP jättemycket och det är Windows finns inget som kan jämföras tycker inte jag iaf. alla modifikationer man kunde göra. var ju helt galet. Senare i tid så testade jag Windows 2000 ME tror jag det hette? det var det värsta jag har varit med om Segt inte alls lika roligt alldeles för mycket server känsla. har fortfarande en gammal laptop som lirar Windows xp o flyter på och är så himla smutt. blir tårögd varenda gång när jag hör inloggnings ljudet ur burkiga högtalarna o kvalitén på ljudet

2000 och ME är två olika OS. ME bygger vidare på Win 98 och 2000 på NT

Permalänk
Medlem

Windows 3.1/3.11 saknar charm då det käkade RAM (med den tidens mått). Allt för ofta kördes det mesta i DOS (under en period med Norton Commander). Windows 95 var snabbt men saknade en hel del smått och gott (som t.ex. stöd för drivrutiner till det mesta).
Windows 98 är min nostalgiska favorit - nästan lika snabbt som 95 (till skillnad mot det mycket segare Win 2000) och allt fungerade direkt efter installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykiskanka:

jag har bara sätt Windows 3.11 för sjukt längesen jag var väldigt ung då jag tror att det var det operativsystemet iaf. Jag minns att jag spelade nått som var en triangel och man skulle skjuta ner alla asteroider som kom emot mitt lilla skepp :P. däremot har jag använt XP jättemycket och det är Windows finns inget som kan jämföras tycker inte jag iaf. alla modifikationer man kunde göra. var ju helt galet. Senare i tid så testade jag Windows 2000 ME tror jag det hette? det var det värsta jag har varit med om Segt inte alls lika roligt alldeles för mycket server känsla. har fortfarande en gammal laptop som lirar Windows xp o flyter på och är så himla smutt. blir tårögd varenda gång när jag hör inloggnings ljudet ur burkiga högtalarna o kvalitén på ljudet

Windows 2000 och Windows ME är två helt olika djur.

Windows ME var den sista versionen som teknologimässigt hörde till Windows 9x och hade en del problem/begränsningar som gjorde att den hatades av många.

Windows 2000 var upprföljaren till Windows NT 4 och är teknologimässigt föregångaren till Windows XP.
På det hela taget skulle jag kunna tänka mig att beskriva Windows 2000 som ett "renare XP", åtminstone om man jämför XP i det skick det släpptes 2001. (Det patchades ju sedan in en massa grejer i XP under dess långa livstid.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag önskar verkligen att Microsoft kan återskapa charmen igen. Windows 8.1 och Windows 7 är för jävligt. Windows 8.1 drar sjukt mycket i ram för just....inget. Samma sak med Windows 7.

Det jag dock gillar med Windows 8.1 är att dom satsar på att inte ha några svarta streck som ramar på sina fönster. Du vet dom där svarta strecken som skiljer färger med varandra. Det är riktigt Windows Classic.

Windows 8.1 är som android(och alla vet att andorid är värdelöst, nej jag har inte Iphone. Jag har andorid) och Windows 7 känns så låst.

Om Microsoft skulle ta tillbaka barnleken till operativsystemen så skulle det bli mycket roligare att sitta vid datorn. Sluta vara så låst när det gäller hårdvaran. Varför säga "Systemkrav: CPU; minst Intel i7". Detta säger mig inte ett piss. Back in my days sa vi megahertz!

Alla minns Mr Paperclip som underhöll en när man skapade ett dokument?

Permalänk
Skrivet av anon228747:

2000 och ME är två olika OS. ME bygger vidare på Win 98 och 2000 på NT

Windows ME existerar inte. Du vet nog varför

Permalänk
Skrivet av mudde:

Windows 3.1/3.11 saknar charm då det käkade RAM (med den tidens mått). Allt för ofta kördes det mesta i DOS (under en period med Norton Commander). Windows 95 var snabbt men saknade en hel del smått och gott (som t.ex. stöd för drivrutiner till det mesta).
Windows 98 är min nostalgiska favorit - nästan lika snabbt som 95 (till skillnad mot det mycket segare Win 2000) och allt fungerade direkt efter installation.

Håller med. Windows 95 svaghet var få drivrutiner. Man fick vara noga på vad man stoppade i datorn. Alltid hålla koll först om det fanns drivrutiner för t.ex USB. Sista versionen av Windows 95, OSR 2.5 har stöd för USB. Även har den stöd för trådlöst.

Windows 98 var med enda till 2006 och vilket resulterade att den fick stöd för ta mig fan allt

Permalänk

Windows 98 för mig. Älskar systemet rakt igenom, många glada spelminnen. Rayman 1 <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Windows ME existerar inte. Du vet nog varför

Vi ska inte mörklägga dystra kapitel i historien! Alla måste upplysas så att inget liknande någonsin händer igen ;).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vilken är den charmigaste Windows?

Haha, "charmigt" Windows? Kanske också en fråga att ställa när alla andra redan är ställda som "bästa" o.s.v.
Vad har spelen som kom ut under operatisystemets aktuella tid med själva operativsystemet att göra undrar jag bara?

Permalänk
Medlem

Måste säga MS-DOS (om det nu räknas).

Men det kanske är mest pga spelen. Vet inte hur många timmar som försvann på spel som DOOM I & II, Heretic, Lemmings, TIM, Wolfenstein etc.

Permalänk
Rekordmedlem

Bob interfacet !
För att det är det förmodligen bisarraste interface de gjort, tom om man väger in 8an och alla tiles.
Bob är så barnsligt att man på nått sätt gillar det, men det blev ju ingen succe och det var nog egentligen tur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Jag önskar verkligen att Microsoft kan återskapa charmen igen. Windows 8.1 och Windows 7 är för jävligt. Windows 8.1 drar sjukt mycket i ram för just....inget. Samma sak med Windows 7.

Det jag dock gillar med Windows 8.1 är att dom satsar på att inte ha några svarta streck som ramar på sina fönster. Du vet dom där svarta strecken som skiljer färger med varandra. Det är riktigt Windows Classic.

Windows 8.1 är som android(och alla vet att andorid är värdelöst, nej jag har inte Iphone. Jag har andorid) och Windows 7 känns så låst.

Om Microsoft skulle ta tillbaka barnleken till operativsystemen så skulle det bli mycket roligare att sitta vid datorn. Sluta vara så låst när det gäller hårdvaran. Varför säga "Systemkrav: CPU; minst Intel i7". Detta säger mig inte ett piss. Back in my days sa vi megahertz!

Alla minns Mr Paperclip som underhöll en när man skapade ett dokument?

http://cdn.newsthump.com/wp-content/uploads/2013/05/Windows-8...

Har last igenom hela tråden nu.
Jag är bara 14 och vet typ inget om de nämnda OSen men det här känner jag fan till.
Den gubben, varje tisdag (hade skrivläxorna till torsdag, så jag skrev läxan på tisdag kväll och mamma skrev ut på jobbet på onsdagen, på så vis hade jag med den på torsdagen), 3 år.
Hahhahahah, han komm altid med kommentarer. Kunde sitta länge och trycka på tangentbordet för att se vad han skulle säga/rätta.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av retro123:

Haha, "charmigt" Windows? Kanske också en fråga att ställa när alla andra redan är ställda som "bästa" o.s.v.
Vad har spelen som kom ut under operatisystemets aktuella tid med själva operativsystemet att göra undrar jag bara?

Om man kör gammalt operativsystem så innebär det DOS och gammal hårdvara. Vilket betyder 16-bit music, 256 färger. Kraftiga mekaniska brytare som tangentbord, kul-mus. Endast finsmakare kan känna differensen i kvalitén med avseende på vilket operativsystem man kör.

Om du inte känner någon skillnad att spela samma Win32 spel/program i Windows 95/98 än i WinXP/7/8 så är du ingen finsmakare.
Jag upplever stor skillnad igenom att bara spela Dark Forces 1 i Windows 95 jämfört med Windows 98. Windows 98 ger klarare färger, avancerat ljud jämfört med Windows 95 som känns ganska 16-bits acktig.

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Har last igenom hela tråden nu.
Jag är bara 14 och vet typ inget om de nämnda OSen men det här känner jag fan till.
Den gubben, varje tisdag (hade skrivläxorna till torsdag, så jag skrev läxan på tisdag kväll och mamma skrev ut på jobbet på onsdagen, på så vis hade jag med den på torsdagen), 3 år.
Hahhahahah, han komm altid med kommentarer. Kunde sitta länge och trycka på tangentbordet för att se vad han skulle säga/rätta.

Oj 14 år! Då har du knappt varit med Windows Vista?
När jag var 5 år så satt jag redan vid Windows 95.

Jag starkt rekommenderar dig att gå bakåt i tiden istället för framåt. Skämt och sido. Men det finns vissa tumregler i datorvärlden. Och det är Doom, Quake, Half-life, Unreal.