Installera W8 på byggd dator utan skiva?

Permalänk
Medlem

Installera W8 på byggd dator utan skiva?

Hallå!
Jag ska snart bygga min första dator, och nu under förberedelserna har jag stött på ett problem.. Windows 8 (duh..)
Jag har nämligen en aktiveringskod för 8 Pro, utan CD. Där ligger problemet. Jag behöver en installationscd/USB för windows 8, så jag gör som många andra och laddar ner W8 upgrade assistant på min laptop, får den att ladda ner ISOn, och sedan lägger den på en bootable USB. "Klart" tänker jag, men för säkerhets skull kollar jag snabbt igenom filerna på USBn. Då upptäcker jag [AMD64] i Autorun.ini . Detta pga att jag skapade USBn på min AMD laptop (HP). Min nya dator kommer däremot vara en Intel-dator, så kommer inte problem uppstå där? Dagen
därefter råkar jag boota laptopen med USBn inne, och den startar Installationsprogrammet på laptopen. Då ser jag att den bootas med HP loggan ist för de 4 blå fyrkanterna, alltså ser jag att W8-versionen på USBn är HP's AMD64 version, och den vill jag verkligen inte ha på min egenbyggda dator..
Så då undrar jag, finns det någon windows 8 ISO som är ren och funkar på alla CPUs (som tex Dev preview på W8). Eller finns det någon vänlig själ här på Sweclockers som kan rippa sin W8 skiva till en ISO fil?

Sorry för en så lång post, men ville få med mycket info..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

AMD64 betyder nog bara att det rör sig om 64bit windows. AMD var först med 64bit pc-processorer, därför heter arkitekturen AMD64 oavsett om hårdvaran är AMD eller Intel. Så det är lugnt. Däremot så är jag inte säker på att din aktiveringskod fungerar med HP:s installationsskiva, den ISO du efterfrågar ska dock gå att ladda ner från Microsoft själva. Har ingen länk, men det är säkert lättgooglat.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

AMD64 betyder nog bara att det rör sig om 64bit windows. AMD var först med 64bit pc-processorer, därför heter arkitekturen AMD64 oavsett om hårdvaran är AMD eller Intel. Så det är lugnt. Däremot så är jag inte säker på att din aktiveringskod fungerar med HP:s installationsskiva, den ISO du efterfrågar ska dock gå att ladda ner från Microsoft själva. Har ingen länk, men det är säkert lättgooglat.

Installationen som laddades ned automatiskt var en HP installation, men jag hade behövt skriva in koden innan den laddade ner filen.
Jag har letat runt ett tag men kan inte hitta den officiella ISOn någonstans..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av TroubleBaker:

Installationen som laddades ned automatiskt var en HP installation, men jag hade behövt skriva in koden innan den laddade ner filen.
Jag har letat runt ett tag men kan inte hitta den officiella ISOn någonstans..

Vi sitter i samma båt, jag letar också efter en officiell iso för w8/8.1
det bästa jag har hittat är på torrentsajter men det känns ju inte helt kul.. På MS hemsida finns bara "uppgradera ifrån".
Dåligt Microsoft, dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Vi sitter i samma båt, jag letar också efter en officiell iso för w8/8.1
det bästa jag har hittat är på torrentsajter men det känns ju inte helt kul.. På MS hemsida finns bara "uppgradera ifrån".
Dåligt Microsoft, dåligt.

Jag kan ha hittat en lösning.. (inte den bästa, men borde fungera..)
Man laddar ner och installerar W7 med den officiella ISOn, och startar upp utan kod (antar att det finns en time trial) det utan att installera något utom nätverksdrivaren. Sedan laddar man ner W8 install wizard som fixar en W8 version för just den datorn.

Stor omväg, men enda rimliga lösningen jag hittar..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

AMD64 betyder nog bara att det rör sig om 64bit windows. AMD var först med 64bit pc-processorer, därför heter arkitekturen AMD64 oavsett om hårdvaran är AMD eller Intel. Så det är lugnt. Däremot så är jag inte säker på att din aktiveringskod fungerar med HP:s installationsskiva, den ISO du efterfrågar ska dock gå att ladda ner från Microsoft själva. Har ingen länk, men det är säkert lättgooglat.

AMD var först med att utveckla 64-bitars arkitektur baserat på x86, inte först med 64-bitars processor, för det var IBM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gojsenmojs:

Vi sitter i samma båt, jag letar också efter en officiell iso för w8/8.1
det bästa jag har hittat är på torrentsajter men det känns ju inte helt kul.. På MS hemsida finns bara "uppgradera ifrån".
Dåligt Microsoft, dåligt.

Här har du officiell och laglig windows 8.1 iso, från Microsofts egen sajt. Aktivera med din egen kod. http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=302161

Permalänk
Medlem

Här kan man ladda ned ISO till både 8 och 8.1.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-product-...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Här har du officiell och laglig windows 8.1 iso, från Microsofts egen sajt. Aktivera med din egen kod. http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=302161

Tack, men jag har en Windows 8 kod, och dessa funkar bara på W8 och inte 8.1 Hittar du W8 ISOn??

Skrivet av LemonIllusion:

Det där är länken till det j*vla programmet som skapar en Installation för just datorn man kör programmet på :/.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Att din laptop bootar med HP-loggan är bara en funktion i W8, den hugger loggan från UEFI automatiskt vid boot om det går.
T.ex. bootar min ASUS-laptop med ASUS-loggan även fast jag kör en ren 8.1-installation från usb.

8.1 går installera med en install-key och sen aktiveras med den "gamla" W8-nyckeln efter installation.
http://www.vclouds.nl/windows-8-1-install-key/

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Att din laptop bootar med HP-loggan är bara en funktion i W8, den hugger loggan från UEFI automatiskt vid boot om det går.
T.ex. min ASUS-laptop bootar med ASUS-loggan även fast jag kör en ren 8.1-installation från usb.

Konstigt, då min UEFI är äldre än windows 8, och att loggan är i W8 style.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Menar du att loggan skiljer sig mot hur den vanligen brukar se ut?
Jag tror W8 klarar att ta loggan från vilket UEFI som helst med bootlogga, den lägger bara sin lilla snurra ovanpå.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Menar du att loggan skiljer sig mot hur den vanligen brukar se ut?
Jag tror W8 klarar att ta loggan från vilket UEFI som helst med bootlogga, den lägger bara sin lilla snurra ovanpå.

Så här ser den ut:

Jag har aldrig sett den på datorn förut, och man ser att den har W8 design

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Tack, men jag har en Windows 8 kod, och dessa funkar bara på W8 och inte 8.1 Hittar du W8 ISOn??

Läs kommentarerna till den här artikeln, där finns två varianter på hur man kan installera Win 8.1 direkt med en Win 8-key.

http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57608376-285/how-to-downl...

Alt 1) modifiera installationen (läs kommentarerna för hur)

Alt 2) använd en temporär key från MS under installationen och byt key till din Win 8-key efter fullbordad installation

Bra mycket smidigare än att först installera Win 8 och sen 8.1

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Läs kommentarerna till den här artikeln, där finns två varianter på hur man kan installera Win 8.1 direkt med en Win 8-key.

http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57608376-285/how-to-downl...

Alt 1) modifiera installationen (läs kommentarerna för hur)

Alt 2) använd en temporär key från MS under installationen och byt key till din Win 8-key efter fullbordad installation

Bra mycket smidigare än att först installera Win 8 och sen 8.1

Man tackar!
Tar med infon här för folk som vill ta del av den så att de inte behöver leta

Hi Friends,

Fine , downloaded and created in USB for upgrade from 8 to 8.1 , but if you want to use it again in same or different machine it may ask you 8.1 new retail key. old windows 8 key may not valid for this version message. hope this will be the major issue i face after following up this method. Here you need to do little tweak,

1. create ei.cfg file --> open notepad create file name " ei.cfg ". ( note : not ei.cfg.txt , it should ei.cfg)

2. copy and paste the following code and save it some where in the desktop .

[EditionID]

Professional

[Channel]

Retail

[VL]

0

3. you navigate to created 8.1 pendrive folder and find the " sources " folder and paste this ei.cfg file. boot with USB.

note: if you created already iso DVD format , you may need to use ultraiso or any other tool to add this file.

Dold text
Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

AMD var först med att utveckla 64-bitars arkitektur baserat på x86, inte först med 64-bitars processor, för det var IBM

Därav att jag skrev "pc-processorer" (visste dock inte att IBM var först, hade gissat på HP eller MIPS).

Bra att det löste sig för TS.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TroubleBaker:

Tack, men jag har en Windows 8 kod, och dessa funkar bara på W8 och inte 8.1 Hittar du W8 ISOn??

Det där är länken till det j*vla programmet som skapar en Installation för just datorn man kör programmet på :/.

Hittar tyvärr inte iso för 8.0 men det borde gå att använda nyckeln för 8.1 också? Jag har en 8.0 nyckel men har installerat med 8.1 iso. Fast det kanske beror på vad man har för nyckel?

Permalänk
Medlem

Vilken soppa! MicroSoft, gör om och gör rätt! Detta är livsavgörande för Ert företag.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Vilken soppa! MicroSoft, gör om och gör rätt! Detta är livsavgörande för Ert företag.

De har redan trillat av linan med W8, enda anledningen som jag kan se till varför folk använder det är pga performance improvement.. :/

Kommentar till borttagen kommentar borttagen.
Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksamt att detta förfarande är omedvetet. Speciellt eftersom MicroSoft sedan starten jobbat i nära förbindelse med den amerikanska militären. Nej detta är planerat in i minsta detalj. De vill att folk köper färdiginstallerade datorer så att de kan slänga med lite spionprogram/chip på ett enkelt sätt.

Klart som kristall att de vet exakt vad som händer när folk vill installera windows på nya datorer, det är ju deras affärsidé.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Om man följer instruktionerna här så kan man ladda hem en ren 8.1-ISO från MS. Lite bökigt, men följ bara stegen så blir det rätt. Tänk inte, följ bara guiden.

http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57608376-285/how-to-downl...

Om ni har en Win 8-key så använder ni MS installer för att skapa ett bootbart USB-minne och följer instruktionen nedan för att skippa serienummerchecken _under_ installationen: #14351677

När den väl är installerad fungerar det att aktivera 8.1 med din Win 8-key.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som bröt mot § 7 i reglerna samt kommentarer till sådana inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som bröt mot § 7 i reglerna samt kommentarer till sådana inlägg.

Jaså? Vi diskuterade de lagliga alternativen, och jag ser inte hur det skulle bryta mot §7.. Är det mot reglerna att nämna torrents?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TroubleBaker:

Jaså? Vi diskuterade de lagliga alternativen, och jag ser inte hur det skulle bryta mot §7.. Är det mot reglerna att nämna torrents?

§ 7 ska tolkas som att det inte är tillåtet att diskutera nedladdning av den här typen av filer från icke-officiella platser, men låt oss återgå till ämnet nu. Den här policyn kan diskuteras i feedbackforumet i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Tack, men jag har en Windows 8 kod, och dessa funkar bara på W8 och inte 8.1 :/.

Min Win 8 key pro fungerar fint med att installera win 8.1 och aktivera

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Licensregler

Programvaran är ingenting man köper, det man köper är rättigheten att använda mjukvaran. EN produktnyckel är ett sätt att identifiera dig så att du verkligen har rätt till att licensen. Det du köper är en licens, att du äger en licens bevisar du genom att ange en produktnyckel. en produktnyckel är ingen licens utan en Proof of license. Så du gör inget regelbrott om du tankar hem en ISO fil från någon torrentsida, det är helt inom licensreglerna. Men det ska vara en omodifierad ISO fil, vilket oftast är svårt att veta när det kommer till torrentsidor. Det är även en specifik version och språk du köper en licens för. DVS om du köper en engelsk windows licens så får du inte använda den på svenska även om windows skulle godkänna din produktnyckel.

frågor på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_maffia:

Programvaran är ingenting man köper, det man köper är rättigheten att använda mjukvaran. EN produktnyckel är ett sätt att identifiera dig så att du verkligen har rätt till att licensen. Det du köper är en licens, att du äger en licens bevisar du genom att ange en produktnyckel. en produktnyckel är ingen licens utan en Proof of license. Så du gör inget regelbrott om du tankar hem en ISO fil från någon torrentsida, det är helt inom licensreglerna. Men det ska vara en omodifierad ISO fil, vilket oftast är svårt att veta när det kommer till torrentsidor. Det är även en specifik version och språk du köper en licens för. DVS om du köper en engelsk windows licens så får du inte använda den på svenska även om windows skulle godkänna din produktnyckel.

frågor på det?

Det är olagligt att ladda ner ett program från ett ställe som inte upphovsrättsinnehavaren har godkänt, dvs det är olagligt att hämta Microsoft-program från torrentsidor.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Det är olagligt att ladda ner ett program från ett ställe som inte upphovsrättsinnehavaren har godkänt, dvs det är olagligt att hämta Microsoft-program från torrentsidor.

Källa på det, under tiden ska jag kolla in PURen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mr_maffia:

Källa på det, under tiden ska jag kolla in PURen.

Skickades från m.sweclockers.com

Står ingenting om mjukvara överhuvudtaget i PUR:en förutom att man inte får arbeta sig förbi skyddet eller modifiera programvaran på något sätt. Microsoft säljer licenser och inte mjukvaror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_maffia:

Källa på det, under tiden ska jag kolla in PURen.

Skickades från m.sweclockers.com

Från http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Citat:

12 §
...
Första stycket ger inte rätt att
...
2. framställa exemplar av datorprogram,
...

Från https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt_i_Sverige

Citat:

Man har rätt att kopiera material utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren, om förlagan är framställd med upphovsrättinnehavarens tillåtelse. Detta gäller dock bara några få exemplar för privat bruk. Det gäller heller inte till exempel dataprogram eller hela böcker enligt 12 §.[13]

Nedladdning från torrentsite innebär att förlagan inte är framställd med upphovsrättsinnehavarens tillåtelse, men även om den vore det så får du inte göra en kopia av den på samma sätt som man får göra en privat kopia av musik (och då endast om förlagan är framställd med upphovsrättsinnehavarens tillåtelse).

För att få kommentarer av jurister till lagtexten kan jag rekommendera https://lagen.nu/1960:729#P12
Även http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55366 och http://www.regeringen.se/sb/d/6143

Microsoft har upphovsrätt till sina datorprogram, det har inget att göra med vad de säljer, och de har därmed rätt att bestämma över vad man får göra med dem.