Star Swarm Benchmark släpps på Steam

Permalänk
Medlem

Körde två stycken 6 minuters test nu 2500k och R9 290 båda oklockade. ska ta och klocka någon dag för att se skillnaden.

===========================================================
Oxide Games
Star Swarm Stress Test - ©2013
C:\Users\Anders\Documents\Star Swarm\Output_14_02_02_0958.txt
Version 1.00
02/02/2014 09:58
===========================================================

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 8572313600
Allocatable Memory: 140737488224256
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: Mantle
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 18682

Average FPS: 51.89
Average Unit Count: 4403
Maximum Unit Count: 5547
Average Batches/MS: 728.57
Maximum Batches/MS: 1874.12
Average Batch Count: 17009
Maximum Batch Count: 116442
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 9578

Average FPS: 26.60
Average Unit Count: 4003
Maximum Unit Count: 5664
Average Batches/MS: 480.31
Maximum Batches/MS: 1072.54
Average Batch Count: 22029
Maximum Batch Count: 130743
===========================================================

95% ökning är inte illa. Upplevt så gav mantle på det stora hela en "spelbar" upplevelse medans directx hade större spann på fps. Tyckte jag fick högre när det var lugnt på skärmen. Däremot blev det rena bildspelet närt mycket hände.

Permalänk
Hjälpsam

Gick från runt 20 fps till över 60, inte illa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Allexz:

Inte för att vara sån....

Men ett test gjort av AMD för att testa deras nya system de pungar in miljarder på?

Tillåt mig att anta att DX11 versionen är uruselt optimerad och Mantle versionen är så finslipad att man inte ens kan hitta en felstavning i en kommentarsrad i koden.

Skrivet av Allexz:

Enligt en FAQ, skriven av en PR person som jobbar på företaget som än en gång satsat fantastiska summor pengar på just detta.

Lite som en bilförsäljare som berättar för dig varför just den där dyra bilen är perfekt för dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gick från runt 20 fps till över 60, inte illa.

Stäng av motionblur så slipper du ens använda mantle. Dessutom så ser man klarare också!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Datanisse:

Stäng av motionblur så slipper du ens använda mantle. Dessutom så ser man klarare också!

Ja det är det som behövs för fint flyt i DX.
Testa också att slå på Deferred Contexts i konfigurationsfilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det är det som behövs för fint flyt i DX.
Testa också att slå på Deferred Contexts i konfigurationsfilen.

Jag stänger alltid av motionblur i spel då det stör. Har svårt att se att detta ska bli en "game changer" som det uttryckts.

Kanske har det mer att komma med. Annars lär det dö ut snabbt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Kört i ocn tråd nu litegrann och min 4500mhz 4770k med 2 st 780s i 1223mhz fick just kicken av en oklockad 3770k med 2 st 760s i stock.

Det känns lite som att man har skräddarsytt detta för att visa skillnaderna...

Vi väntar in lite fler stöd än just BF4 som är löjligt dåligt kodat och sen benchas det lite 780s mot 290s tycker jag, bästa sättet.

Permalänk
Hjälpsam

Det är häftigt med demot är faktiskt inte Mantle, det är att det är över 4000 enheter som slåss individuellt.
Slå av motion blur och du får fint flyt även med Nvidiakort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Såg att de skickar typ 3 API-anrop per pixel, vilket är helt skruvat. Inte ens en förstaårs-elev skulle koda så dumt. Helt klart ett PR-stunt.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är häftigt med demot är faktiskt inte Mantle, det är att det är över 4000 enheter som slåss individuellt.
Slå av motion blur och du får fint flyt även med Nvidiakort.

Hur ändrar man inställningar i demot? Jag har sett att det finns två knappar med plus tecken. men det händer inget när man klickar på knapparna. Får man ändra det i ini filerna?

Edit:
Såg att du hade skrivit det lite längre upp

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Sötast
Skrivet av gryzor:

Såg att de skickar typ 3 API-anrop per pixel, vilket är helt skruvat. Inte ens en förstaårs-elev skulle koda så dumt. Helt klart ett PR-stunt.

Akta nu så att du inte får en foliehatts-bild postad på dig.... man fick tydligen inte tala illa/realistiskt om mantle.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allexz:

Akta nu så att du inte får en foliehatts-bild postad på dig.... man fick tydligen inte tala illa/realistiskt om mantle.

Fast du kan ju börja med att komma med kritik som faktiskt stämmer. Jag har redan förklarat för dig att det inte är AMD som gjort det här testet alls utan ett helt annat företag. Baserat på den informationen så verkar ju resten av din hypotes vara lite mer av en konspirationsteori än något annat. Vad har ett företag som utvecklar en spelmotor som ska fungera på PC, Xbox och PS4 för intresse av att göra ett demo som går extra dåligt med DirectX? Star Swarm är i första hand designat för att visa upp vad spelmotorn kan göra, inte för att visa upp vad Mantle kan göra.

Det finns tillräckligt med kritiska saker att säga om Mantle så du behöver inte hitta på fler som inte finns.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zotamedu:

Fast du kan ju börja med att komma med kritik som faktiskt stämmer. Jag har redan förklarat för dig att det inte är AMD som gjort det här testet alls utan ett helt annat företag. Baserat på den informationen så verkar ju resten av din hypotes vara lite mer av en konspirationsteori än något annat. Vad har ett företag som utvecklar en spelmotor som ska fungera på PC, Xbox och PS4 för intresse av att göra ett demo som går extra dåligt med DirectX? Star Swarm är i första hand designat för att visa upp vad spelmotorn kan göra, inte för att visa upp vad Mantle kan göra.

Det finns tillräckligt med kritiska saker att säga om Mantle så du behöver inte hitta på fler som inte finns.

Vi ger det en månad, jag ber då om ursäkt om mina konspirationsteorier.
-eller-
Så har någon/flera grävt upp bevis som stöder mina teorier.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allexz:

Vi ger det en månad, jag ber då om ursäkt om mina konspirationsteorier.
-eller-
Så har någon/flera grävt upp bevis som stöder mina teorier.

Fast varför slänga sig med konspirationsteorier helt utan bevis från första början? Om du nu så gärna vill vara kritisk mot Mantle så finns det ju massa legitima saker att diskutera. Varför inte lägga din energi på dem istället för att fantisera ihop fiktiva scenarion? Är det inte enklare och trevligare för alla om vi slipper massa falska påståenden och istället för en saklig diskussion?

Om du nu prompt vill hitta på konspirationsteorier så tycker jag att du har gjort ett rätt dåligt jobb. Du har ju inte ens nämnt Einstein eller Feynmann i den. Läs igenom den här sidan om Crackpot Index för inspiration: http://math.ucr.edu/home/baez/crackpot.html
Du borde samla på dig minst 50 poäng om du verkligen vill satsa på en konspirationsteori.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zotamedu:

Fast varför slänga sig med konspirationsteorier helt utan bevis från första början? Om du nu så gärna vill vara kritisk mot Mantle så finns det ju massa legitima saker att diskutera. Varför inte lägga din energi på dem istället för att fantisera ihop fiktiva scenarion? Är det inte enklare och trevligare för alla om vi slipper massa falska påståenden och istället för en saklig diskussion?

Om du nu prompt vill hitta på konspirationsteorier så tycker jag att du har gjort ett rätt dåligt jobb. Du har ju inte ens nämnt Einstein eller Feynmann i den. Läs igenom den här sidan om Crackpot Index för inspiration: http://math.ucr.edu/home/baez/crackpot.html
Du borde samla på dig minst 50 poäng om du verkligen vill satsa på en konspirationsteori.

Va? Nej, det är lugnt.

Jag är upptagen med att fundera på om jultomten också är sann just nu ^^

I övrigt så var jag en enorm fan av 3dfx/glide, och är än idag ingen fan av DirectX öht och inget skulle göra mig mer lycklig än om Mantle slog igenom så enormt att det tog stora marknadsandelar.
Ännu bättre vore det om Linux fick fäste och Linux+Mantle var något lika stort om 10 år som Windows+DirectX är idag.

Men jag åsidosätter mina personliga känslor och ser på det absolut första släppta testet med mycket mer kritiska ögon än tydligen 95% av Sweclockers just nu.

Kanske för att jag inte vill bli besviken?
Kanske för att det är mer eller mindre praxis att företag gör allt för att få mediatid och presentera fina siffror, allt för att få sin egen produkt att slå igenom.

Tror ni sedan att ett 3dje parts bolag inte skulle hoppa på Mantletåget, få en fin summa pengar för att co-utveckla det första testet så anser jag att ni är totalt galna.

Jag säger ingenstans att jag har rätt, men att alla totalsväljer allting med hull och hår skrämmer mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Jag stänger alltid av motionblur i spel då det stör. Har svårt att se att detta ska bli en "game changer" som det uttryckts.

Kanske har det mer att komma med. Annars lär det dö ut snabbt!

Motion Blur är verkligen ingen nyhet, och jag är övertygad om att de slagit igenom för längesen. Om jag minns rätt så fanns de redan 2005 i spel, till exmpel NFS Most Wanted. Och idag används de i många många spel. Så de är väl mer eller mindre standard idag.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Älskar denna motor, riktigt härligt att se dessa farkoster. Det är verkligen häftigt hur underbart detta är optimerat och verkligen drar nytta av Mantles styrkor. Dem får till en framerate som är riktigt bra trots överdrivet detaljerat scenario.

Varför försöker dem visa att sin egen motor är bättre än DirectX? Det är väl inte så svårt att säga. "Dem vill ju uppenbarligen sälja den", skjuter Sherlock Holmes in. Då måste dem visa att den är en bra konkurrent till DirectX. Skulle jag ta moderaternas flygblad med en nypa salt? Kanske smart!

Är det bra med lite konkurrens? Jag har fan längtat efter utveckling så jag kan inte se annat än en ljus framtid för grafikmotorer och i gränssnitt i allmänhet för grafiskt utvecklande och rendering av det materialet. Fy fan vad härligt!

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem

Det har kommit en uppdatering idag med bättre mantle prestanda så prova att köra igen!

Jag fick nästan 4x speedup med mantle på min i5 3550 och r9 280x jämfört med directx. (7.93 vs 30.67 FPS)

Permalänk
Avstängd

Vilket spel från 1998-1999 är scenerna i Star Swarm baserat på? Man flög runt i rymden med en växande flotta och körde uppdrag. Vid varje uppdrag gick man ur hyperspace.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Skrivet av wereaz:

Vilket spel från 1998-1999 är scenerna i Star Swarm baserat på? Man flög runt i rymden med en växande flotta och körde uppdrag. Vid varje uppdrag gick man ur hyperspace.

Homeworld

Permalänk
Avstängd

Öh vart tog allexz vägen för några månader sen?
Det funkade ju inte eller?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift