Permalänk
Medlem

Hjälp mig med mitt första m-ITX bygge

Hej kära forum!

Nu ska jag bygga ett nytt system, mini ITX system dvs, och jag skulle vilja att ni kanske ger mig lite feedback och förslag på vad jag ska tänka på när jag bygger osv. Ni får även ge förslag på komponenter utöver de som jag valt själv här: http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/85316

Glömde säga att jag redan har ett GTX 780 kort, sorry

Edit: Många säger att det vore bättre med vattenkylning pga. att den kylaren jag har annars skulle stöta på grafikkortet, isåfall skulle jag gärna vilja ha förslag på vattenkylning också tack

Tack så mycket på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

varför bygga med mITX om du ändå väljer ett chassi som är lika stort som vanliga mATX lådor ? du har helller inget grafikkort i kundvagnen

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

650W nätagg när du ändå inte har grafikkort? Ta 200W istället.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

varför bygga med mITX om du ändå väljer ett chassi som är lika stort som vanliga mATX lådor ? du har helller inget grafikkort i kundvagnen

Ojdå glömde skriva att jag redan hade ett GTX 780, sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

650W nätagg när du ändå inte har grafikkort? Ta 200W istället.

Ojdå glömde skriva att jag redan hade ett GTX 780, sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skulle absolut rekommendera Node 304, då den är så mycket mindre men allt får ändå plats. Om du lägger ned lite tid på kabeldragning så är det ett utmärkt chassi.

EDIT: En coolermaster 212 passar ej ett mitx då den kommer stöta i pci-e sloten.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Med det där rymliga chassit lär du inte stöta på bekymmer. Har själv bara gjort 2 itx-byggen och båda gick smärtfritt, så länge du inte använder towerkylare och nätaggregatet är inom maximal längd för chassit (står alltid specifierat tydligt) kommer du inte få några problem.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

skulle absolut rekommendera Node 304, då den är så mycket mindre men allt får ändå plats. Om du lägger ned lite tid på kabeldragning så är det ett utmärkt chassi.

Okej tack jag ska grunna på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Med det där rymliga chassit lär du inte stöta på bekymmer. Har själv bara gjort 2 itx-byggen och båda gick smärtfritt, så länge du inte använder towerkylare och nätaggregatet är inom maximal längd för chassit (står alltid specifierat tydligt) kommer du inte få några problem.

Låter kanon ju

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Med det där rymliga chassit lär du inte stöta på bekymmer. Har själv bara gjort 2 itx-byggen och båda gick smärtfritt, så länge du inte använder towerkylare och nätaggregatet är inom maximal längd för chassit (står alltid specifierat tydligt) kommer du inte få några problem.

Kan inte nog understryka problemet med towerkylare. Har själv ett Prodigy chassi med mini-ITX. Jättefint och stort för att rymma ett mini-ITX men...
Har du en stor towerkylare kommer du att få problem med att passa in DVD/BluRay spelare i chassit.

Jag löste det genom att köpa en enkel sluten vattenkylare, Seidon 120v.
Inte kul när BlueRayspelaren sticker ut 5mm ur chassit.

Nu har jag inte koll på ditt grafikkort, men hur många sloter tar det upp? 2? Inga problem . 3 går inte.

Såg att du valt 2*4GB minnesstickor. Skall du ha den som gamingrigg och har råd, köp 2*8GB istället, annars en enskild 8GB sticka så att du har uppgraderingsmöjlighet utan att behöva köpa helt nytt.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Tja. Tycker heller inte at det där chassit är vidare mycket m-itx.
Kan rekommenera node 304 och i stort sett resten av din varukorg. Nätagget kan behöva ändreas, det får inte vara så långt, då krockar det med grafikkortet. Därför jag har valt ett CX600m på mitt byggge, 14cm djupt. Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Kan inte nog understryka problemet med towerkylare. Har själv ett Prodigy chassi med mini-ITX. Jättefint och stort för att rymma ett mini-ITX men...
Har du en stor towerkylare kommer du att få problem med att passa in DVD/BluRay spelare i chassit.

Jag löste det genom att köpa en enkel sluten vattenkylare, Seidon 120v.
Inte kul när BlueRayspelaren sticker ut 5mm ur chassit.

Nu har jag inte koll på ditt grafikkort, men hur många sloter tar det upp? 2? Inga problem . 3 går inte.

Det tar upp 2 platser, och jag kollade upp detta chassit innan jag "bästämde" mig för det och det verkar ju väldigt rymligt och nice ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bitfenix Prodigy för mITX är bra om du vill ha mycket plats men ändå en kompakt chassi.

Har inte kollat din varukorg, men tänk på att välja ett moderkort som kan hantera strömförsörjningen ordentligt till CPU:n. t.ex. Asus dyrare mITX-kort klarar detta, kolla min signatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Tja. Tycker heller inte at det där chassit är vidare mycket m-itx.
Kan rekommenera node 304 och i stort sett resten av din varukorg. Nätagget kan behöva ändreas, det får inte vara så långt, då krockar det med grafikkortet. Därför jag har valt ett CX600m på mitt byggge, 14cm djupt. Lycka till!

Okej nej jag kan ju hålla med om att det är lite stort för att vara m-ITX men bor man på 3:e våningen utan hiss så kan det vara bra med handtag när man ska på lan. Ja det är ju det med PSU:n också då ja så tack för förslaget!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Bitfenix Prodigy för mITX är bra om du vill ha mycket plats men ändå en kompakt chassi.

Har inte kollat din varukorg, men tänk på att välja ett moderkort som kan hantera strömförsörjningen ordentligt till CPU:n. t.ex. Asus dyrare mITX-kort klarar detta, kolla min signatur.

Ja precis det som jag menar, kompakt men ändå luftigt, grädden på moset där du haha jo jag tror nog att det ska klara det utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jioker:

Ja precis det som jag menar, kompakt men ändå luftigt, grädden på moset där du haha jo jag tror nog att det ska klara det utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Litet tips till med det chassit...kasta ut hårddiskburarna. Då får du ett fantastiskt luftflöde mot moderkortet med din stor fläkt i fronten. Jag kör själv bara SSD i mitt. Har då monterat två stycken i de fack som finns i ena sidoplåten, i övrigt helt rent från front mot moderkortet. HDD kan du montera i botten har jag för mig.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Litet tips till med det chassit...kasta ut hårddiskburarna. Då får du ett fantastiskt luftflöde mot moderkortet med din stor fläkt i fronten. Jag kör själv bara SSD i mitt. Har då monterat två stycken i de fack som finns i ena sidoplåten, i övrigt helt rent från front mot moderkortet. HDD kan du montera i botten har jag för mig.

Precis min tanke med fläkten, tack för tipset om diskarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Ja precis det som jag menar, kompakt men ändå luftigt, grädden på moset där du haha jo jag tror nog att det ska klara det utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Slar ett slag for Node 304 iallafall, Aven ifall det inte ar speciellt luftigt, sa har jag (som manga andra) tryckt ner ett ickemodulart natagg, 780, h80i och 1 SSD och 1 HDD(2,5"). Framfor allt sa som nagon annan namde tidigare, sa ar det et m-ITX chassi.

Med 4,5Ghz pa processorn sa ligger hogsta temperaturen pa 78 (i prime)med flaktarna pa ca 1000RPM, sa den ar bade tyst(kor inte pa noctua flaktarna eftersom en av dom har rasat) och hanterar varmen ratt bra. 780 med +160mhz pa core har inte gatt over 70C

Hojta till ifall du vill ha en bild pa hur det ser ut!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Slar ett slag for Node 304 iallafall, Aven ifall det inte ar speciellt luftigt, sa har jag (som manga andra) tryckt ner ett ickemodulart natagg, 780, h80i och 1 SSD och 1 HDD(2,5"). Framfor allt sa som nagon annan namde tidigare, sa ar det et m-ITX chassi.

Med 4,5Ghz pa processorn sa ligger hogsta temperaturen pa 78 (i prime)med flaktarna pa ca 1000RPM, sa den ar bade tyst(kor inte pa noctua flaktarna eftersom en av dom har rasat) och hanterar varmen ratt bra. 780 med +160mhz pa core har inte gatt over 70C

Hojta till ifall du vill ha en bild pa hur det ser ut!

Okej det står rätt så jämt emellan Node o Prodigy här hör jag. Ja tack, skulle gärna vilja ha en bild på det

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/181535-bitfen...

mATX och samma utsida som ITX varianten. Förstår inte varför man kör ITX när BitFenix ditton är tillräckligt stora för mATX.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/181535-bitfen...

mATX och samma utsida som ITX varianten. Förstår inte varför man kör ITX när BitFenix ditton är tillräckligt stora för mATX.

Fast jag tycker ändå att Prodigy M ser väldigt trång ut ändå, och ser ut att bli väldigt varm nu när man inte han ha en 230 mm fläkt i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Okej det står rätt så jämt emellan Node o Prodigy här hör jag. Ja tack, skulle gärna vilja ha en bild på det

Fixar det i kvall nar jag ar hemma.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Fixar det i kvall nar jag ar hemma.

Gör du så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Hej kära forum!

Nu ska jag bygga ett nytt system, mini ITX system dvs, och jag skulle vilja att ni kanske ger mig lite feedback och förslag på vad jag ska tänka på när jag bygger osv. Ni får även ge förslag på komponenter utöver de som jag valt själv här: http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/85316

Glömde säga att jag redan har ett GTX 780 kort, sorry

Tack så mycket på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Både Prodigy (lätthanterligt för LAN) och Node (snyggare och mindre som en dator och mer som en "HiFi-komponent") chassit är bra val. Köpte nyligen en Node 605 ifrån Fractal Design och måste säga att jag är mycket nöjd med den, vilket kanske också skulle kunna vara ett alternativ? Du måste byta till slim-blue ray och bör nog inte ha en mekanisk HD lösning utan enbart SSD (själv kör jag mekaniska hårddiskar i en portabel extern Icy Box istället). Bra även med modifierbar PSU (något inte jag köpte så det är kablar eeeeeverywhere, även om det var passivt kylt). Du får med en riktigt snabb WiFi lösning om du har en ac-kompatibel router också med ditt Z87i-moderkort, något som verkligen är ett steg upp (och en kabel mindre om du bestämmer dig för att köra trådlöst). Grafikkortet får plats om det bara är inte är högre än 15 cm (mitt första försök var ett HD7750-DCSL-1GD5 som tyvärr var dryga 16 cm och därmed inte fick plats).

Lycka till!

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Skrivet av Slarr3n:

skulle absolut rekommendera Node 304, då den är så mycket mindre men allt får ändå plats. Om du lägger ned lite tid på kabeldragning så är det ett utmärkt chassi.

EDIT: En coolermaster 212 passar ej ett mitx då den kommer stöta i pci-e sloten.

En coolermaster 212 ska väl gå in i ett BitFenix Prodigy?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

En coolermaster 212 ska väl gå in i ett BitFenix Prodigy?

Passar fysiskt i chassit kanske. Men med ITX så täcker stora kylare PCIe porten så man kan inte köra med grafikort.
Därför de flesta väljer sluten vattenkylare för ITX byggen.

Skrivet av Jioker:

Fast jag tycker ändå att Prodigy M ser väldigt trång ut ändå, och ser ut att bli väldigt varm nu när man inte han ha en 230 mm fläkt i fronten.

Det är inte alls farligt värmemässigt. Designen inne är annorlunda än ITX versionen. Fläktarna sitter i botten och taket istället. Där är gott om plats i den låda, jag har en ännu mindre låda än Prodigy för mina mATX delar och har ina problem med värme trots att jag bara har en 180fläkt som intag.

Du skall inte snöa in dig på att skaffa ITX om du skall ha en låda som rymmer mATX. Skall du gå ITX så finns det betydligt mindre lådor som fungerar som spelburkar. Silverstones SUGO serie är en sådan t.ex..

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 250D är väl ett bättre alternativ än Bitfenix Prodigy. Kostar ungefär desamma och dessutom så är den mindre

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

En coolermaster 212 ska väl gå in i ett BitFenix Prodigy?

Chassit: ja, moderkort: nej

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Gör du så

Ursäkta de sunkiga mobilbilderna,men här är ett par bilder, Xboxcontroll och routern ligger där som jämnförelse, och jag har inte fixat ormboet vid fläktarna eftersom jag fick hutta ut noctua fläktarna.

Ge fan i att kommentera på tapeterna och gardinerna, det är rysk standard!!

Dold text
Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ursäkta de sunkiga mobilbilderna,men här är ett par bilder, Xboxcontroll och routern ligger där som jämnförelse, och jag har inte fixat ormboet vid fläktarna eftersom jag fick hutta ut noctua fläktarna.

Haha det är lugnt mannen vad har du för kylare då? Det är någon som säger att det kommer tafsa på mitt grafikkort typ så får väll testa o se först och sen kanske se om det blir vattenkylning istället

Skickades från m.sweclockers.com