Temperaturer på grafikkort

Permalänk

Temperaturer på grafikkort

Har 680 i sli i en corsair c70. Undrar lite om temperaturerna. grafikkort ett är ett gigabyte med winforce och kort två(underst) är ett evga med en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo II kylare. Jag vet att det blir varmt när man spelar krävande spel men så igår när jag lirade deus ex human revolution vilket bara går på ett kort så ligger jag på ca 77C och ca 60%. Tycker det verkar vara lite högt men är inte säker och därför frågar jag här om det är normalt?

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem

Det är inte högt.

Permalänk

Högsta temperaturen ska väl inte vara högre än 85c helst antar jag.

Permalänk
Medlem

Dom tempsen är inga problem!

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Tycker bara att det är högt för just det spelet. Vet att grafikkortet klarar högre temps men är ju inte särskilt krävande spel.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem

Det beror på hur fläktregleringen är inställd på. Oftast brukar fläkten inte ens låta och därmed inte gå i höga varvtal förrän temperqaturen är nånstans över 80 grader. Man man ju ställa om detta via diverse verktyg så att fläkten jobbar mer vid lägre temperaturer.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk

Undrar om ändring av fläktarnas placeringar i chassit kan göra märkbar betydelse?

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem

Gjort egen fläktkurva?

Permalänk

Nej har inte gjort det. Ärligt talat så är jag sjukt intresserad av all hårdvara men när det gäller optimering så kan jag inte mycket. Kanske är dags att sätta sig in i det lite mer istället.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk

har lite funderingar på om det kan ha hänt något när jag haft orginalkylarna av från grafikkorten. Jag har nämligen haft dom av på bägge. kanske inte sitter på ordentligt eller kanske för lite kylpasta?

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamedevil82:

Nej har inte gjort det. Ärligt talat så är jag sjukt intresserad av all hårdvara men när det gäller optimering så kan jag inte mycket. Kanske är dags att sätta sig in i det lite mer istället.

I precision X så kan du ställa in egen fläktkurva, dvs vilka % varvtal fläkten ska gå upp till när grafikkortet når en viss temperatur.

Finns sjukt mycket trådar om typ allt möjligt så bara o läsa på

Citera gärna så ser jag när du svarat, svårt att följa trådarna annars.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

I precision X så kan du ställa in egen fläktkurva, dvs vilka % varvtal fläkten ska gå upp till när grafikkortet når en viss temperatur.

Finns sjukt mycket trådar om typ allt möjligt så bara o läsa på

Citera gärna så ser jag när du svarat, svårt att följa trådarna annars.

När jag skrev % så menade jag poker på gpu i msi afterburner. Så den ligger på 77c vid 60% belastning. Hade grafikkortet jobbat fullt och legat på 77c hade jag tyckt det varit bättre men jag är kanske helt ute och cyklar vad gäller temps på grafikkort.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamedevil82:

När jag skrev % så menade jag poker på gpu i msi afterburner. Så den ligger på 77c vid 60% belastning. Hade grafikkortet jobbat fullt och legat på 77c hade jag tyckt det varit bättre men jag är kanske helt ute och cyklar vad gäller temps på grafikkort.

Poker?

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

jävla stavningsprogram! Power mena jag

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem

Kör ett benchmark som MSI kombustor eller unigine valley och undersök max tempen.

Vad ditt kort är vid 60% load är ointressant då det beror på fläktkurva.

C70 har både möjlighet att montera en 120mm fläkt framför korten på utsidan av hårddisksvaggorna och en 140mm i fönstret framför korten. Har du någon fläkt på något av dessa ställena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamedevil82:

Har 680 i sli i en corsair c70. Undrar lite om temperaturerna. grafikkort ett är ett gigabyte med winforce och kort två(underst) är ett evga med en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo II kylare. Jag vet att det blir varmt när man spelar krävande spel men så igår när jag lirade deus ex human revolution vilket bara går på ett kort så ligger jag på ca 77C och ca 60%. Tycker det verkar vara lite högt men är inte säker och därför frågar jag här om det är normalt?

77 grader C är lugnt. Du kan börja oroa dig när du kommer upp i 90C+.
Vill du ha ner tempsen i datorn kan du stänga av SLI när du kör mindre krävande spel eller spel som funkar bra med ett kort. (BF3 t.ex borde ett 680 klara av fint.)

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Kör ett benchmark som MSI kombustor eller unigine valley och undersök max tempen.

Vad ditt kort är vid 60% load är ointressant då det beror på fläktkurva.

C70 har både möjlighet att montera en 120mm fläkt framför korten på utsidan av hårddisksvaggorna och en 140mm i fönstret framför korten. Har du någon fläkt på något av dessa ställena?

Har en 120mm noctua nff12 på fönstret med low noise adapter. Kanske skulle ta bort adaptern? Den övre hddvaggan är borttagen men man kanske skulle tjäna något på att ha en fläkt på den undre?

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamedevil82:

Har en 120mm noctua nff12 på fönstret med low noise adapter. Kanske skulle ta bort adaptern? Den övre hddvaggan är borttagen men man kanske skulle tjäna något på att ha en fläkt på den undre?

För att få "rak" blåst rätt in mellan korten bör du ha undre hårddisksvaggan ditsatt, övre borttagen och en fläkt satt enbart i 2 skruvar.
2 skruvar i nedkant i dom övre hålen.

Noctua gör skitbra fläktar, kom ihåg att ha luften som insug och inte som utblåst. Mer luft mellan korten är bra.

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

För att få "rak" blåst rätt in mellan korten bör du ha undre hårddisksvaggan ditsatt, övre borttagen och en fläkt satt enbart i 2 skruvar.
2 skruvar i nedkant i dom övre hålen.

Noctua gör skitbra fläktar, kom ihåg att ha luften som insug och inte som utblåst. Mer luft mellan korten är bra.

Får gömma mig i källaren ikväll när resten av familjen sover och ändra lite med fläktarna. Kom att tänka på att jag har en h60 liggandes som man kanske skulle använda för att kyla ett av korten. Finns tydligen någon form av kylare man kan ansluta.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Kör ett benchmark som MSI kombustor eller unigine valley och undersök max tempen.

Vad ditt kort är vid 60% load är ointressant då det beror på fläktkurva.

C70 har både möjlighet att montera en 120mm fläkt framför korten på utsidan av hårddisksvaggorna och en 140mm i fönstret framför korten. Har du någon fläkt på något av dessa ställena?

Mina kort låg bägge på ca 78c i valley. Är det normalt?

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamedevil82:

Mina kort låg bägge på ca 78c i valley. Är det normalt?

Ja då det är helt normalt, som sagt under 85c under full load hade jag vart nöjd med.

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Ja då det är helt normalt, som sagt under 85c under full load hade jag vart nöjd med.

Dock ska sägas att korten inte låg i full load i valley.

Visa signatur

[Fractal design node 202] [Intel core i7 7700] ] [Asus Gtx 1070 Turbo] [16 gb ram]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamedevil82:

Dock ska sägas att korten inte låg i full load i valley.

Haru tvingad vsync eller? Valley är ett benchmark, det drar max. Det är det benchmarks gör.