Permalänk

Gamla datorkomponenter? Vad gör man*?

Tja SweC.

Jag plockade ner en gammal dator igår som jag fick på jobbet. Den är ca 10 år gammal skulle jag gissa.

Det är en socket A (T462) Med en AMD athlon processor.
Ram: DDR-400 1st på 512MB och 1st 256MB

Ett näragg av okänt märke på 250W fanns oxå.

Allt fungerar. Tror ni men kan få nått för detta eller ska man slänga allt?

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

Kan inte komma på något användningsområde förutom värmefläkt eventuellt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag skullle sagt slänga eller skänkes här på swec forum.. beroende på skicket på hårddisken så kan man ju köpa ett usb chassi om man vill ha en extern tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allendorr:

Tja SweC.

Jag plockade ner en gammal dator igår som jag fick på jobbet. Den är ca 10 år gammal skulle jag gissa.

Det är en socket A (T462) Med en AMD athlon processor.
Ram: DDR-400 1st på 512MB och 1st 256MB

Ett näragg av okänt märke på 250W fanns oxå.

Allt fungerar. Tror ni men kan få nått för detta eller ska man slänga allt?

Mvh
Andreas

klart att du kan göra nått av de! Installera ubuntu på den och lär dig använda det! Lär dig lite linux terminal! Prova lite gamla spel på den! Använd den som en server. Använd den som en nas! använd den som en rounter (köp wifi kort), använd den som en htpc. Plocka isär den helt och plocka ihop den och öva på att bygga, se om den startar som det ska efter bygget. Gör det mycket snabbt och försök slå ditt tidigare rekord. bygg utan esd armband och se om esd skador är legit.... massor av grejer du kan göra

Permalänk
Medlem

Nog för att du var duktig på att komma på användningsområden för en gammal dator, men jag kan nog komma på 1000 saker jag hellre gör Inte för att du fråga mig, men...

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Beroende på processor kan den ha ett litet värde.
Annars finns det säkert någon entusiast här på Swec som tar den "mot fraktkostnad".

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Tackar för tipsen.. Kör nog lite olilka grejer.. Har plockat isär den och satt ihop allt. Gjort rent och fint. Ska testa installera lite grejer. Efter det när jag tröttnat så skänks den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allendorr:

Tackar för tipsen.. Kör nog lite olilka grejer.. Har plockat isär den och satt ihop allt. Gjort rent och fint. Ska testa installera lite grejer. Efter det när jag tröttnat så skänks den.

Gillar du att löda så kan du även byta plats på lite kondensatorer som är identiska. Och starta dator för att se om du har lyckats! Bra träning!