Datorn kopplar ifrån hårddiskar vid användning

Permalänk
Inaktiv

Datorn kopplar ifrån hårddiskar vid användning

Hallå!

Har problem med mina hårddiskar, vid användning så kopplar datorn ifrån hårdiskarna (Ser inte dem under den här datorn). Kan se hårddiskarna igen om jag gör "scan for hardware changes" i Device manager. Ser om jag startar om också. Jag har inte installerat något nytt sen det hände. Det är två hårddiskar som försvinner.

Har testat att köra CHKDSK men hittar inga fel.

Vad mer kan jag göra för att hitta vad felet är för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon237479:

Hallå!

Har problem med mina hårddiskar, vid användning av hårddiskarna så kopplar datorn ifrån hårdiskarna (Ser inte dem under den här datorn). Kan se hårddiskarna igen om jag gör "scan for hardware changes" i Device manager. Ser om jag startar om också. Jag har inte installerat något nytt sen det hände.

Har testat att köra CHKDSK men hittar inga fel.

Vad mer kan jag göra för att hitta vad felet är för något?

Ladda ner CrystalDiskInfo och kolla disken status. Prova med en annan sata kabel och prova koppla hårddisken till en annan sata port.
Om allt detta inte fungerar får du boota live från exempelvis ubuntu eller linux mint och använa datorn lite och se om de försvinner igen. Prova disken i en annan dator om inget hjälper.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon237479:

Glömde att säga att det är mer än en hårddisk som kopplas bort.
Health status är caution på en av hårddiskarna. Kan det vara felet? Att det är den som gör att datorn kopplar bort båda hårddiskarna.
http://i.imgur.com/dsaGZ3x.png

Kan det säkert men har du testat allt annat jag skrev till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon237479:

Testade att köra live cd och hårddiskarna tappade inte anslutning. Så jag formaterade och nu funkar allt som det ska. Tack för hjälpen!

Det är lugnt, bra att det funkade!
Mvh