Får ingen bild på datorn efter byte av cpu-fläkt

Permalänk
Medlem

Får ingen bild på datorn efter byte av cpu-fläkt

tja, jag bytte cpu-fläkt i min dator på grund av att datorn blev överhettat vid spelande. Efter jag hade bytt så startade datorn precis som vanlig men jag får ingen bild på skärmen, det står "no device detected". så det jag undrar är vad kan felet vara? har kollat alla kablar flera gånger allt sitter riktigt, har tagit bort grafikkortet. en sak som är konstigt är att om jag stänger av datorn på startknappen, och sen startar den igen, så går fläktarna igång sen dör dom av 2-3sek och sen startar den upp som vanligt igen.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixxX:

tja, jag bytte cpu-fläkt i min dator på grund av att datorn blev överhettat vid spelande. Efter jag hade bytt så startade datorn precis som vanlig men jag får ingen bild på skärmen, det står "no device detected". så det jag undrar är vad kan felet vara? har kollat alla kablar flera gånger allt sitter riktigt, har tagit bort grafikkortet. en sak som är konstigt är att om jag stänger av datorn på startknappen, och sen startar den igen, så går fläktarna igång sen dör dom av 2-3sek och sen startar den upp som vanligt igen.

Tacksam för hjälp

Använde du esd armband? Har nån lampa börjat lysa rött? Koppla ut alla grejer förutom ram (en enda), moderkort, CPU, CPU kylare, nätagg, grafikkort. Får du fortfarande ingen bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Använde du esd armband? Har nån lampa börjat lysa rött? Koppla ut alla grejer förutom ram (en enda), moderkort, CPU, CPU kylare, nätagg, grafikkort. Får du fortfarande ingen bild?

aa, grafikkortet blinkar rött när det startar men det har de alltid gjort, testade att koppla ut allt onödigt men fick ingen bild ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixxX:

aa, grafikkortet blinkar rött när det startar men det har de alltid gjort, testade att koppla ut allt onödigt men fick ingen bild ändå.

Har du inget annat grafikkort du kan testa? Eller testa den i en annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Har du inget annat grafikkort du kan testa? Eller testa den i en annan dator?

nej jag har inte det för tillfället men får nog låna ett imon så ska testa då. men tycker det är konstigt, det funkade ju precis innan jag bytte cpu-fläkt

Permalänk
Medlem

Tog du ur CPUn när du bytte fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Tog du ur CPUn när du bytte fläkt?

nej det gjorde jag inte. borde jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixxX:

nej det gjorde jag inte. borde jag det?

Nej, han ville bara veta det för att sån problem kan uppstå vid böjda pins, att man trycker in den fel osv.

Skrivet av FelixxX:

nej det gjorde jag inte. borde jag det?

Har du inte råkat slå till något? Har du använt esd armband?

Permalänk
Testpilot

Kanske lite dum fråga men.. du bytte kylpasta också va? Sedan att du inte kopplat inte skärmen i moderkortet utan i grafikkortet (gjorde själv en sådan otroligt dum sak för inte allt för länge sedan, lol).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Sitter kylaren fast ordenligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Har du inte råkat slå till något? Har du använt esd armband?

slog inte till något vad jag märkte, och ja det använde jag

Skrivet av TrattSNIGL:

Sitter kylaren fast ordenligt?

ja det gör den

Skrivet av phoenixdisciple:

Kanske lite dum fråga men.. du bytte kylpasta också va? Sedan att du inte kopplat inte skärmen i moderkortet utan i grafikkortet (gjorde själv en sådan otroligt dum sak för inte allt för länge sedan, lol).

haha självklart gjorde jag det, och jag har kopplat kabeln rätt.

Permalänk

Ta lite bilder om möjligt och vad för slags kylare stoppade du in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixxX:

haha självklart gjorde jag det, och jag har kopplat kabeln rätt.

Jag vet att problemet inte ligger där men har du tryckt in ram minnerna ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixxX:

tja, jag bytte cpu-fläkt i min dator på grund av att datorn blev överhettat vid spelande. Efter jag hade bytt så startade datorn precis som vanlig men jag får ingen bild på skärmen, det står "no device detected". så det jag undrar är vad kan felet vara? har kollat alla kablar flera gånger allt sitter riktigt, har tagit bort grafikkortet. en sak som är konstigt är att om jag stänger av datorn på startknappen, och sen startar den igen, så går fläktarna igång sen dör dom av 2-3sek och sen startar den upp som vanligt igen.

Tacksam för hjälp

"sen startar den upp som vanligt igen"? Du menar att du kan boota <INSERT OS HERE> och allt är frid och fröjd? Märkligt.

Som tidigare skrev, har du prövat att koppla bort grafikkortet och sedan köra den i moderkortets DVI (om du har ett sådant moderkort?)? Skulle kunna utesluta grafikkortet utan att behöva låna ett imorgon.

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Tror att det var jag som gjorde det felet men det är nån bugg i min mobil, kan inte cittatera och klistra in en grej samtidigt då det jag klistrar in hamnar längst upp i rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelin:

"sen startar den upp som vanligt igen"? Du menar att du kan boota <INSERT OS HERE> och allt är frid och fröjd? Märkligt.

Som tidigare skrev, har du prövat att koppla bort grafikkortet och sedan köra den i moderkortets DVI (om du har ett sådant moderkort?)? Skulle kunna utesluta grafikkortet utan att behöva låna ett imorgon.

jag skrev "sen startar den som vanligt" men kommer ingen bild skärmen känner inte av att nånting är inkopplat. och nej jag har inget moderkort med såna uttag.

Permalänk
Skrivet av FelixxX:

jag skrev "sen startar den som vanligt" men kommer ingen bild skärmen känner inte av att nånting är inkopplat. och nej jag har inget moderkort med såna uttag.

clear'a cmos; slå av nätagget, dra ut sladdarna, slå på nätagget (utan kabel i) tryck på powerknappen ett par ggr, ta loss klockbatteriet från morderkortet, tryck på powerkappen några gånger till, sätt i batteriet, slå av agget, plugga i sladdarna, slå på agget, slå på datorn.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av codeinjection:

clear'a cmos; slå av nätagget, dra ut sladdarna, slå på nätagget (utan kabel i) tryck på powerknappen ett par ggr, ta loss klockbatteriet från morderkortet, tryck på powerkappen några gånger till, sätt i batteriet, slå av agget, plugga i sladdarna, slå på agget, slå på datorn.

Han har inte tillgång till batteriet.

Skrivet av FelixxX:

jag skrev "sen startar den som vanligt" men kommer ingen bild skärmen känner inte av att nånting är inkopplat. och nej jag har inget moderkort med såna uttag.

Men bakom datorn där alla uttag finns, står det inget i stil med "clear cmos"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Jag vet att problemet inte ligger där men har du tryckt in ram minnerna ordentligt?

Skrivet av Repair:

Han har inte tillgång till batteriet.

jo det sitter ett batteri i moderkortet. har tagit bort det i 30sek men hjälpte ej

Skrivet av Repair:

Men bakom datorn där alla uttag finns, står det inget i stil med "clear cmos"?

det har jag inte sett men får kolla när jag kommer hem

Skrivet av codeinjection:

clear'a cmos; slå av nätagget, dra ut sladdarna, slå på nätagget (utan kabel i) tryck på powerknappen ett par ggr, ta loss klockbatteriet från morderkortet, tryck på powerkappen några gånger till, sätt i batteriet, slå av agget, plugga i sladdarna, slå på agget, slå på datorn.

okeej ska testa detta sen

Permalänk
Hedersmedlem

För andra gången, främst riktat till FelixxX:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

PS. Är det någons mobil eller platta som buggar kan ni bortse från detta, alla andra bör följa rådet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För andra gången, främst riktat till FelixxX:

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

PS. Är det någons mobil eller platta som buggar kan ni bortse från detta, alla andra bör följa rådet.

Okejokej ska tänka på detta