Ta bort live inloggningen W8.1

Permalänk
Medlem

Ta bort live inloggningen W8.1

Dum som jag var så kopplade jag grabbens och mitt hotmail konto när 8.1 uppgraderingen kom och jag känner mig inte så nöjd med det. Frågan är om det går att koppla bort utan att att behöva göra en ominstallation.
Sökte på forumet men hittar bara hur man väljer bort det vid installation.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Dum som jag var så kopplade jag grabbens och mitt hotmail konto när 8.1 uppgraderingen kom och jag känner mig inte så nöjd med det. Frågan är om det går att koppla bort utan att att behöva göra en ominstallation.
Sökte på forumet men hittar bara hur man väljer bort det vid installation.

Superenkelt!

Inställningar -> Datorinställningar -> Konton -> Koppla från

God kväll!

Permalänk
Medlem

Oj, så enkelt. Inga problem med att innehållet på kontot ändras eller att kontot försvinner alltså?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Oj, så enkelt. Inga problem med att innehållet på kontot ändras eller att kontot försvinner alltså?

Nej, det är det inte. Det du kan behöva göra utöver det är att plocka bort kontot från mejl-appen

Permalänk
Medlem

Funkade klockrent bara jag hittade till inställningarna. Det var alltså inte kotroll panelen och konton utan MUI och nedre högra hörnet och dator inställningar. Det är lite rörigt i W8 tycker jag.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Avstängd

När vi ändå är inne på det vad ger det för för nackdelar förutom att man synkar sitt huvudkonto med MS?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

När vi ändå är inne på det vad ger det för för nackdelar förutom att man synkar sitt huvudkonto med MS?

Jag tror inte att det finns några nackdelar. Någon får gärna upplysa mig om det i så fall. Vilka nackdelar finns det med att koppla sin telefon till ett iTunes/gmail-konto? Jag känner bara till att det finns en massa fördelar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag tror inte att det finns några nackdelar. Någon får gärna upplysa mig om det i så fall. Vilka nackdelar finns det med att koppla sin telefon till ett iTunes/gmail-konto? Jag känner bara till att det finns en massa fördelar.

Vilka fördelar finns det då? Jag har då inte märkt nån.
Telefonen är ju schyst att ha synkad, så exempelvis kontakterna automatiskt sparas nån annanstans än i telefonen. Men Windows? Meh.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

För min del var det bara besvärligt att behöva logga in med ett lösenord på hemdatorn.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk

Man behöver inte logga in med lösenord, man kan aktivera logga in med 4 siffrig pinkod. Det har jag gjort

Fördelen med att logga in via live, är att om man som jag har en Windows phone, så har jag mina kontakter synkade på både dator och mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Valde ganska kvickt att logga in med pinkod också, hur smidigt som helst fast med nackdelen att jag ibland får tänka till lite extra för att komma ihåg vilket lösenord jag faktiskt har de gånger jag behöver det... ><

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Kan man inte välja bort inloggningen helt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Vilka fördelar finns det då? Jag har då inte märkt nån.
Telefonen är ju schyst att ha synkad, så exempelvis kontakterna automatiskt sparas nån annanstans än i telefonen. Men Windows? Meh.

Oj det finns tonvis med fördelar. Fler än i mobiltelefonen skulle jag säga. Jag har redan skrivit om det i min signatur, men jag klistrar in vad som står där. Läs gärna länkarna i botten med, där står ännu mer information om varför man bör använda sig av ett molnkonto.

5. Inloggning med ett Microsoft-konto och synkronisering av inställningar
Om du använt Windows Live, Hotmail/Outlook.com, Xbox LIVE, Skydrive eller Windows Phone tidigare har du redan ett Microsoft-konto. Du kan då logga in med detta i Windows 8. Loggar du in med en Hotmailadress får du automatiskt upp alla mail i den medföljande mailappen. Saknar du ett Microsoft-konto så kan du skapa det i Windows 8 och koppla till vilken e-postadress som helst. Att logga in med en Gmail-adress i Windows 8 är med andra ord inga problem.

Loggar du in med ett Microsoft-konto går det att få skrivbordsteman, bakgrundsbilder, låsskärmen, användarkontots bild, lösenord från webbsidor och trådlösa nätverk, hemgruppinställningar, Windows 8-appars inställningar, surfhistorik, favoriter m.m. synkroniserade till alla datorer som du loggar in på automatiskt. Två exempel på skrivbordsinställningar som kan synkroniseras är kryssrutan för att visa filändelser och om man valt att minimera eller expandera ribbons-gränssnittet i utforskaren. I och med att informationen sparas i molnet är det möjligt att ominstallera datorn och behålla inställningarna. Standardinställningen är att synkronisera allt men du kan stänga av det helt eller individuellt. Det är fortfarande möjligt att logga in med ett lokalt konto precis som i Windows 7, men då sker förstås ingen synkronisering alls. Det är ett krav att logga in med ett Microsoftkonto för att kunna komma åt Windows Store och alla dessa appar. Man får också 7GB utrymme i Skydrive med ett Microsoftkonto. Säkerheten för Microsoftkonton har nyligen förbättrats med möjligheten att se varifrån man senaste loggade in, ändrade lösenord m.m. Möjligheten att skapa en återställningskod för kontot har lagts till. Det går nu även att ställa in till vilken epost-adress eller mobilnummer som en notifiering skickas om någon försöker ta över kontot.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/26/signing-in-to-w...
http://blogs.technet.com/b/microsoft_blog/archive/2013/12/09/...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

För min del var det bara besvärligt att behöva logga in med ett lösenord på hemdatorn.

Du kan ha helt automatiskt inloggning i W8/W8.1

Öppna "kör" och skriv in netwizpl så kommer du kunna aktivera automatiskt inloggning utan lösenord.

Skrivet av strejf:

Måste bara fråga, jobbar du på microsoft? Det enda jag ser dig skriva är smicker om hur bra w8/w8.1 är...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Måste bara fråga, jobbar du på microsoft? Det enda jag ser dig skriva är smicker om hur bra w8/w8.1 är...

Att logga in med ett molnkonto är inget jag förespråkar för Windows 8/8.1 specifikt. Jag anser att alla bör göra det i sina mobiltelefoner/surfplattor med, oavsett märke. Synkroniseringen är dock bättre i Windows 8/8.1 än i någon annan plattform som jag känner till.

Om någon frågar en fråga och jag tycker att jag kan ge ett bra svar så kommer jag att göra det. Jag har rätt mycket kunskap om just Windows 8/8.1 och därför blir svaren därefter. Håller du inte med mig om att Windows 8/8.1 är riktigt bra rent tekniskt? Jag antar att du har läst min lista?

Nej jag jobbar inte för Microsoft, var jobbar du?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Du kan ha helt automatiskt inloggning i W8/W8.1

Öppna "kör" och skriv in netwizpl så kommer du kunna aktivera automatiskt inloggning utan lösenord.

Måste bara fråga, jobbar du på microsoft? Det enda jag ser dig skriva är smicker om hur bra w8/w8.1 är...

Det enda jag ser honom skriva är saker om Windows 8 som inte är bajskastning av modern UI... Det gör andra så bra och strejf ger lite rättvisa åt Windows 8 i de trådar folk frågar efter fördelar och hjälp och annars ofta får "byt till Windows 7/xp eller något unix" som svar från folk som inte använt Windows 8 alls... Han kan säker dra upp nackdelar om han så får frågan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att logga in med ett molnkonto är inget jag förespråkar för Windows 8/8.1 specifikt. Jag anser att alla bör göra det i sina mobiltelefoner/surfplattor med, oavsett märke. Synkroniseringen är dock bättre i Windows 8/8.1 än i någon annan plattform som jag känner till.

Om någon frågar en fråga och jag tycker att jag kan ge ett bra svar så kommer jag att göra det. Jag har rätt mycket kunskap om just Windows 8/8.1 och därför blir svaren därefter. Håller du inte med mig om att Windows 8/8.1 är riktigt bra rent tekniskt? Jag antar att du har läst min lista?

Nej jag jobbar inte för Microsoft, var jobbar du?

Jag ser ingen som helst fördel med att logga in med ett molnkonto i windows. Jag skulle ändå inte vilja synka mitt skrivbord mellan datorer, desto mindre program och liknande. Det är stor skillnad mot mobiltelefoner där du inte alltid har internetuppkoppling och vill synka hem mail, kalender och kontakter.
Så länge jag kan stänga av att man behöver logga in varje gång man startar datorn har jag inget emot det dock, jag är inte den paranoida typen.

Vad jag avskyr mest i W8 är dock hur sjukt segt det är att starta. Vem kom på idén att först ladda windows och sedan ladda in drivrutiner och liknande? Trots ominstallationer på flera olika hårddiskar har samma fenomen dykt upp för mig, windows hänger sig efter att ha laddat windows men innan de lyckats ladda drivrutiner till diverse prylar. Sjukt irriterande att behöva starta om hela tiden, hände aldrig någonsin i W7.

Nästa grej jag hatar i w8 är att trots att jag köpt W8 så får jag inte ladda hem och installera W8.1 direkt, utan behöver installera W8 och installera massa uppdatering, för att sedan göra en GRATIS uppgraderings-ominstallation, vilket lämnar massa skräp kvar på OS-disken. Vem sjutton kom på den idén?

Edit: Vart lite OT, men ändå inte

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

För min del var det bara besvärligt att behöva logga in med ett lösenord på hemdatorn.

Skrivet av StarglowOne:

Man behöver inte logga in med lösenord, man kan aktivera logga in med 4 siffrig pinkod. Det har jag gjort

Fördelen med att logga in via live, är att om man som jag har en Windows phone, så har jag mina kontakter synkade på både dator och mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du den enda som använder datorn och inte behöver ha lösenord rekommenderar jag att öppna cmd --> control userpasswords2 och lägga in ditt konto så slipper du logga in alls när datorn startar, mycket bekvämt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt nice att när man installerar om burken så har man alla appar och genvägar , skrivbordsbakgrunder osv kvar, slipper man pilla med sånt efter ominstallation när du kör live-konto

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla rader i tråden ännu. Men det pratas mycket om "pin" kod. Det går att inte välja ett lösenord. När du skapar ett lokalt konto, låt bara lösonords-fälten vara tomma så har du ett lokalt konto "utan inloggning". Skönt att inte ha en inloggning om man vill komma in i datorn snabbare

Går även att göra så att man bootar direkt till skrivbordet i Win 8.1.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Jag ser ingen som helst fördel med att logga in med ett molnkonto i windows. Jag skulle ändå inte vilja synka mitt skrivbord mellan datorer, desto mindre program och liknande. Det är stor skillnad mot mobiltelefoner där du inte alltid har internetuppkoppling och vill synka hem mail, kalender och kontakter.
Så länge jag kan stänga av att man behöver logga in varje gång man startar datorn har jag inget emot det dock, jag är inte den paranoida typen.

Vad jag avskyr mest i W8 är dock hur sjukt segt det är att starta. Vem kom på idén att först ladda windows och sedan ladda in drivrutiner och liknande? Trots ominstallationer på flera olika hårddiskar har samma fenomen dykt upp för mig, windows hänger sig efter att ha laddat windows men innan de lyckats ladda drivrutiner till diverse prylar. Sjukt irriterande att behöva starta om hela tiden, hände aldrig någonsin i W7.

Nästa grej jag hatar i w8 är att trots att jag köpt W8 så får jag inte ladda hem och installera W8.1 direkt, utan behöver installera W8 och installera massa uppdatering, för att sedan göra en GRATIS uppgraderings-ominstallation, vilket lämnar massa skräp kvar på OS-disken. Vem sjutton kom på den idén?

Edit: Vart lite OT, men ändå inte

Av just den anledningen är synkningen i Windows 8/8.1 så bra, du kan ställan in precis vad det är du vill synkronisera. Vill du inte ha samma bakgrundsbild på flera datorer, ja då stänger du bara av just precis det. Själv tycker jag att det är rätt nice att ändra på en enhet och få det replikerat till alla mina andra enheter.

Det är ganska uppenbart att du har något problem med din dator om Windows 8 är segare att starta än Windows 7. Vad exakt det beror på vet jag inte men Windows 8 bör starta ungefär dubbelt så snabbt som Windows 7 på i princip vilken dator som helst.

Jag kan hålla med om att det borde vara möjligt att ladda hem 8.1 direkt och installera med en 8.0-nyckel. Här finns det helt klart förbättringspotential. Du behöver dock inte installera alla uppdateringar för att kunna installera 8.1, det finns en specifik uppdatering som räcker.

Däremot undrar jag vad du menar med att det lämnar en massa skräp kvar på OS-disken? Den gamla installationen tas automatiskt bort efter två veckor, så jag kan inte riktigt hålla med dig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Oj det finns tonvis med fördelar. Fler än i mobiltelefonen skulle jag säga. Jag har redan skrivit om det i min signatur, men jag klistrar in vad som står där. Läs gärna länkarna i botten med, där står ännu mer information om varför man bör använda sig av ett molnkonto.

5. Inloggning med ett Microsoft-konto och synkronisering av inställningar
Om du använt Windows Live, Hotmail/Outlook.com, Xbox LIVE, Skydrive eller Windows Phone tidigare har du redan ett Microsoft-konto. Du kan då logga in med detta i Windows 8. Loggar du in med en Hotmailadress får du automatiskt upp alla mail i den medföljande mailappen. Saknar du ett Microsoft-konto så kan du skapa det i Windows 8 och koppla till vilken e-postadress som helst. Att logga in med en Gmail-adress i Windows 8 är med andra ord inga problem.

Loggar du in med ett Microsoft-konto går det att få skrivbordsteman, bakgrundsbilder, låsskärmen, användarkontots bild, lösenord från webbsidor och trådlösa nätverk, hemgruppinställningar, Windows 8-appars inställningar, surfhistorik, favoriter m.m. synkroniserade till alla datorer som du loggar in på automatiskt. Två exempel på skrivbordsinställningar som kan synkroniseras är kryssrutan för att visa filändelser och om man valt att minimera eller expandera ribbons-gränssnittet i utforskaren. I och med att informationen sparas i molnet är det möjligt att ominstallera datorn och behålla inställningarna. Standardinställningen är att synkronisera allt men du kan stänga av det helt eller individuellt. Det är fortfarande möjligt att logga in med ett lokalt konto precis som i Windows 7, men då sker förstås ingen synkronisering alls. Det är ett krav att logga in med ett Microsoftkonto för att kunna komma åt Windows Store och alla dessa appar. Man får också 7GB utrymme i Skydrive med ett Microsoftkonto. Säkerheten för Microsoftkonton har nyligen förbättrats med möjligheten att se varifrån man senaste loggade in, ändrade lösenord m.m. Möjligheten att skapa en återställningskod för kontot har lagts till. Det går nu även att ställa in till vilken epost-adress eller mobilnummer som en notifiering skickas om någon försöker ta över kontot.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/26/signing-in-to-w...
http://blogs.technet.com/b/microsoft_blog/archive/2013/12/09/...

Att vissa mer eller mindre meningslösa inställningar och grejer följer med när man loggar in på en annan enhet vet jag. Men om man bara loggar in på en dator har jag ännu inte märkt nån fördel gentemot ett lokalt konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Att vissa mer eller mindre meningslösa inställningar och grejer följer med när man loggar in på en annan enhet vet jag. Men om man bara loggar in på en dator har jag ännu inte märkt nån fördel gentemot ett lokalt konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Fördel om du installerar om din burk, slipper du göra om alla inställningar / anpassningar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Fördel om du installerar om din burk, slipper du göra om alla inställningar / anpassningar.

Fast riktigt så bra är det ju inte...
Mer korrekt är att säga att man slipper göra om vissa inställningar. De inställningar som sparas är dessutom så få i förhållande till allt som inte sparas att det varken gör till eller från.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Fast riktigt så bra är det ju inte...
Mer korrekt är att säga att man slipper göra om vissa inställningar. De inställningar som sparas är dessutom så få i förhållande till allt som inte sparas att det varken gör till eller från.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit kul att se en komplett lista på alla inställningar som kan synkroniseras. Skulle tro att det är ett hundratal. Om man tycker att det är för lite så är det enligt mig ändå mycket bättre än ingenting som på Windows 7. Speciellt om man som jag har många datorer och enheter eller om man installerar om ofta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är ganska uppenbart att du har något problem med din dator om Windows 8 är segare att starta än Windows 7. Vad exakt det beror på vet jag inte men Windows 8 bör starta ungefär dubbelt så snabbt som Windows 7 på i princip vilken dator som helst.

Däremot undrar jag vad du menar med att det lämnar en massa skräp kvar på OS-disken? Den gamla installationen tas automatiskt bort efter två veckor, så jag kan inte riktigt hålla med dig.

Jag tror du missförstod vad jag skrev.

Har provat med OS på flera olika hårddiskar, haft flera olika moderkort, flera olika processorer, flera olika grafikkort.

Det jag säger är att windows i sig laddar snabbt, men sedan får du stå och vänta en längre tid när datorn laddar in kritiska drivrutiner, ljudkortet, mus, grafikkorten osv. Allt som allt tar det minst lika lång tid som W7, och då har jag ändå använt taskmgr för att stänga av alla icke-kritiska processer som laddas.

Tiden i sig bryr jag mig inte om, men detta leder till en massa problem, 1/4 omstarter så lyckas inte datorn ladda in alla drivrutiner utan fryser totalt istället. Detta fenomen kom sedan jag skaffade w8.1, aldrig haft det tidigare. Har även provat att stänga av Fast-boot utan att det blir någon skillnad.

Angående gammal skräp, vad är det du pratar om där?

När man gör "uppgraderingen" till w8.1 via store så görs en nyinstallation av datorn, men inte en OMINSTALLATION, utan en uppgradering. Blev exakt samma när man "uppgraderade" från XP/Vista till W7. Gamla systemfiler sparas kvar för att de tydligen behövs av någon anledning. Jag har en mapp som heter Windows.old samt min användare.old. Detta är bara vad jag ser, jag vill inte tänka på hur mycket skit som finns kvar i registret. Detta försvinner inte efter två veckor, nej?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Jag tror du missförstod vad jag skrev.

Har provat med OS på flera olika hårddiskar, haft flera olika moderkort, flera olika processorer, flera olika grafikkort.

Det jag säger är att windows i sig laddar snabbt, men sedan får du stå och vänta en längre tid när datorn laddar in kritiska drivrutiner, ljudkortet, mus, grafikkorten osv. Allt som allt tar det minst lika lång tid som W7, och då har jag ändå använt taskmgr för att stänga av alla icke-kritiska processer som laddas.

Tiden i sig bryr jag mig inte om, men detta leder till en massa problem, 1/4 omstarter så lyckas inte datorn ladda in alla drivrutiner utan fryser totalt istället. Detta fenomen kom sedan jag skaffade w8.1, aldrig haft det tidigare. Har även provat att stänga av Fast-boot utan att det blir någon skillnad.

Angående gammal skräp, vad är det du pratar om där?

När man gör "uppgraderingen" till w8.1 via store så görs en nyinstallation av datorn, men inte en OMINSTALLATION, utan en uppgradering. Blev exakt samma när man "uppgraderade" från XP/Vista till W7. Gamla systemfiler sparas kvar för att de tydligen behövs av någon anledning. Jag har en mapp som heter Windows.old samt min användare.old. Detta är bara vad jag ser, jag vill inte tänka på hur mycket skit som finns kvar i registret. Detta försvinner inte efter två veckor, nej?

Fyra veckor var det visst. Du kan läsa vad Microsoft skriver själva om hur det fungerar från och med Windows 8:

"Speaking of the Windows.old folder, we have also added a new feature that automatically deletes that folder 4 weeks after a successful install, so you don’t have to worry about removing it. Of course, you can still use the Disk Cleanup tool to remove it immediately if you prefer."

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/21/improving-the-s...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fyra veckor var det visst. Du kan läsa vad Microsoft skriver själva om hur det fungerar från och med Windows 8:

"Speaking of the Windows.old folder, we have also added a new feature that automatically deletes that folder 4 weeks after a successful install, so you don’t have to worry about removing it. Of course, you can still use the Disk Cleanup tool to remove it immediately if you prefer."

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/21/improving-the-s...

Skönt de, frågan är hur mycket skräp man har i registret bara. Känns bara så dumt att behöva uppgradera windows istället för att göra en clean install, bara för att jag köpt en OEM-nyckel istället för en uppgraderingsnyckel.. >.<

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Kan man inte välja bort inloggningen helt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan man göra. Guide för det: http://xtendedview.com/computer/windows-8/how-to-set-auto-log...

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Jag ser ingen som helst fördel med att logga in med ett molnkonto i windows. Jag skulle ändå inte vilja synka mitt skrivbord mellan datorer, desto mindre program och liknande. Det är stor skillnad mot mobiltelefoner där du inte alltid har internetuppkoppling och vill synka hem mail, kalender och kontakter.
Så länge jag kan stänga av att man behöver logga in varje gång man startar datorn har jag inget emot det dock, jag är inte den paranoida typen.

Vad jag avskyr mest i W8 är dock hur sjukt segt det är att starta. Vem kom på idén att först ladda windows och sedan ladda in drivrutiner och liknande? Trots ominstallationer på flera olika hårddiskar har samma fenomen dykt upp för mig, windows hänger sig efter att ha laddat windows men innan de lyckats ladda drivrutiner till diverse prylar. Sjukt irriterande att behöva starta om hela tiden, hände aldrig någonsin i W7.

Nästa grej jag hatar i w8 är att trots att jag köpt W8 så får jag inte ladda hem och installera W8.1 direkt, utan behöver installera W8 och installera massa uppdatering, för att sedan göra en GRATIS uppgraderings-ominstallation, vilket lämnar massa skräp kvar på OS-disken. Vem sjutton kom på den idén?

Edit: Vart lite OT, men ändå inte

"Vad jag avskyr mest i W8 är dock hur sjukt segt det är att starta. Vem kom på idén att först ladda windows och sedan ladda in drivrutiner och liknande? Trots ominstallationer på flera olika hårddiskar har samma fenomen dykt upp för mig, windows hänger sig efter att ha laddat windows men innan de lyckats ladda drivrutiner till diverse prylar. Sjukt irriterande att behöva starta om hela tiden, hände aldrig någonsin i W7."

Då har du installerat något helt fel för du har ju en ssd ser jag.Det skall gå hyfsat snabbt att starta med modern hårdvara,mitt system startar på max 30 sekunder rakt till skrivbordet:)
Och när du väl installerar windows så ska man alltid köra installationen med minimalt med kringutrustning för att minimera problem:)

Nästa grej jag hatar i w8 är att trots att jag köpt W8 så får jag inte ladda hem och installera W8.1 direkt, utan behöver installera W8 och installera massa uppdatering, för att sedan göra en GRATIS uppgraderings-ominstallation, vilket lämnar massa skräp kvar på OS-disken. Vem sjutton kom på den idén?

Senaste jag läste var en artikel här på sweclockers som jag inte hittar nu men du skall visst kunna installera win 8,1 direkt från en iso från antingen dvd eller usb.Jag har själv bara uppgraderat mitt win 8 till 8,1 så det kan jag inte säga om det verkligen funkar:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift