Panik, hjälp.. BIOS.. HP / Compaq dx2420

Permalänk
Medlem

Panik, hjälp.. BIOS.. HP / Compaq dx2420

Jag har en dator jag ska göra i ordning till min brors familj.. Allt funkade bra till för en stund sedan, jag har installerade XP med de medföljande systemåterställnings skivorna.

Jag hade laddat ned biosfilen för jag tänkte den slutligen skulle få en fräsch BIOS det låg 5.18 i senaste hette 5.31..

Jag laddade ner filen sp50593.exe, flyttade över den till datorn där den skulle använts ( går inte göra i denna Linuxdator), har installerat en diskettstation tillfälligt som jag gjort så många gånger.. klicka på filen för att generera en BIOS-flash-diskett som jag gjort så många gånger på Compaq datorer... inte mycket hände, det kom ut en svart ruta med nått snack om "den skulle behöva ett verktyg" .. inget mer hände, den var bara still.. Fixade några inloggningskonton så länge.. När jag startade om händer inte mycket! =(

Jag kunde inte se en enda text som sa stäng inte av datorn nu, flash uppdateras.. Så idiot programmet kan ju inte gjort nått i windows tycker jag!? eller?

Det enda som händer nu, svart skärm.. piper inte, numlock lyser, capslock lyser, scrolllock lyser med fast sken.. Vad gör jag, hittar ingen moderkorts manual heller =(

Extremt frustrerad att inte kunna leverera den maskin jag skulle ge bort vi köpt diskar & minnen till..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Hedersmedlem

Varför pratar du om "BIOS-flash-diskett"? Detta är en OEM-dator från HP där man ofta kör filen från Windows, där den installerar några saker och sedan uppdaterar systemet automatiskt. Instruktionerna till just din fil:

WARNING: DO NOT TURN OFF POWER OR ATTEMPT TO REBOOT THE COMPUTER DURING THE UPDATE PROCESS!

1. Download the file by clicking the "Download" or "Obtain Software" button and saving the file to a folder on your hard drive (make a note of the folder where the downloaded file is saved).

2. Double-click the downloaded file and follow the on-screen instructions. After the files are unpacked, flash.bat runs automatically to update the BIOS.

http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...

Detta ska alltså ske i Windows.

Att inte läsa vad som står noggrant är ett bra recept för katastrof med BIOS-uppdateringar.

Du skriver "det kom ut en svart ruta med nått snack om "den skulle behöva ett verktyg"". "Nått snack"? Jisses.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

[QUOTE="MultiMan;14355724"]Varför pratar du om "BIOS-flash-diskett"? Detta är en OEM-dator från HP där man ofta kör filen från Windows, där den installerar några saker och sedan uppdaterar systemet automatiskt. Instruktionerna till just din fil:
/QUOTE]

Men hallå! LITE BÄTTRE TON TACK!!

Jag att jag ska behöva ta detta, jag har faktiskt jobbat med sånt här professionellt.. alltså gör jag så som jag ALLTID brukade göra.. Lägga BIOS filen på en diskett eller ett USB minne för att köra den inne ifrån BIOS eller dos är det klar säkraste & stabilaste sätt att göra på.. Filen brukar packas upp när man kör den i Windows för att sen köra det på annan plats, har inte sett nån text som säger något annat! Jag är inte speciellt bra på engelska det ska jag medge, den här texten som du rabblat upp har jag inte sett överhuvudtaget!

Texten "[I]WARNING: DO NOT TURN OFF POWER OR ATTEMPT TO REBOOT THE COMPUTER DURING THE UPDATE PROCESS!" HAR ALDRIG VISATS medan jag körde programmet!!!! För det är så det alltid har gått till på alla andra datorer jag gjort sånt här på.. jag har gjort säkert hundra bios flash förut, på framförallt äldre datorer..

Även om det ska ske i Windows så bör det ju då dyka upp någon form av information som säger vad man gör för att gå vidare när man klickat på filen, men allt stannade ju upp!! Men ursäkta sen mitt sätt att utrycka mig, då jag är ordblind använder jag ibland en del kanske mindre vanliga utryckssätt.. svart ruta/ commando promt skit samma hur man säger!!

OEM dator eller inte, det är väl samma sätta på alla! :s

Om nu filen som kär är så otydlig utan någon form av manuellt input så jag nu gjorde bort mig så borde det ju finnas en form av BIOS räddning som så många MK har!

..Denna HP jag surfar ifrån vet jag jag laddade ner BIOS:et, inte flasha från Window då det sitter LINUX i.. För det går inte, men den gammal företags dator (OEM som du kallar dem) som bara är nått år äldre en den som jag jobbar med..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Att få gnäll hur man uttrycker sig gör att jag igen överhuvudtaget ångrar att jag ens skriver i ett forum =(

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

[QUOTE="vilzen;14355797"]

Skrivet av MultiMan:

Varför pratar du om "BIOS-flash-diskett"? Detta är en OEM-dator från HP där man ofta kör filen från Windows, där den installerar några saker och sedan uppdaterar systemet automatiskt. Instruktionerna till just din fil:
/QUOTE]

Men hallå! LITE BÄTTRE TON TACK!!

Jag att jag ska behöva ta detta, jag har faktiskt jobbat med sånt här professionellt.. alltså gör jag så som jag ALLTID brukade göra.. Lägga BIOS filen på en diskett eller ett USB minne för att köra den inne ifrån BIOS eller dos är det klar säkraste & stabilaste sätt att göra på.. Filen brukar packas upp när man kör den i Windows för att sen köra det på annan plats, har inte sett nån text som säger något annat! Jag är inte speciellt bra på engelska det ska jag medge, den här texten som du rabblat upp har jag inte sett överhuvudtaget!

Texten "[I]WARNING: DO NOT TURN OFF POWER OR ATTEMPT TO REBOOT THE COMPUTER DURING THE UPDATE PROCESS!" HAR ALDRIG VISATS medan jag körde programmet!!!! För det är så det alltid har gått till på alla andra datorer jag gjort sånt här på.. jag har gjort säkert hundra bios flash förut, på framförallt äldre datorer..

Även om det ska ske i Windows så bör det ju då dyka upp någon form av information som säger vad man gör för att gå vidare när man klickat på filen, men allt stannade ju upp!! Men ursäkta sen mitt sätt att utrycka mig, då jag är ordblind använder jag ibland en del kanske mindre vanliga utryckssätt.. svart ruta/ commando promt skit samma hur man säger!!

OEM dator eller inte, det är väl samma sätta på alla! :s

Om nu filen som kär är så otydlig utan någon form av manuellt input så jag nu gjorde bort mig så borde det ju finnas en form av BIOS räddning som så många MK har!

..Denna HP jag surfar ifrån vet jag jag laddade ner BIOS:et, inte flasha från Window då det sitter LINUX i.. För det går inte, men den gammal företags dator (OEM som du kallar dem) som bara är nått år äldre en den som jag jobbar med..

Konstigt... Varje gång jag har flashat Biosen har det stått med stora röda bokstäver: DO NOT TURN OFF YOUR COMPUTER. Detta i programmet såklart.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemet men undrar varför du inte hade någon varningstext.
Jag har en HP g6 laptop förövrigt.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Longshot, är förmodligen långt knepigare om du halvt flashat BIOS och sedan avbrutit.. men har du prövat att helt koppla ur datorn och ta ut batteriet på moderkortet i några minuter?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="TroubleBaker;14355825"]

Skrivet av vilzen:

Konstigt... Varje gång jag har flashat Biosen har det stått med stora röda bokstäver: DO NOT TURN OFF YOUR COMPUTER. Detta i programmet såklart.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemet men undrar varför du inte hade någon varningstext.
Jag har en HP g6 laptop förövrigt.

Ja, precis som du säger!! Den texten har jag med ALLTID sett förut, och precis som du säger I programmet har den varit.. Denna gång syntes det inget sånt.. Är skit sur, för då hade jag ju förstått vad som var på gång.. jag till o med scrollade ner i commando rutan, men det var bara tomt förutom start raden..

Tack för din respons TroubleBaker

Har tittat runt lite på olika forum, korrupt BIOS så verkar de flesta datorer pipa & blinka error koder.. här är det tyst & fast sken!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Longshot, är förmodligen långt knepigare om du halvt flashat BIOS och sedan avbrutit.. men har du prövat att helt koppla ur datorn och ta ut batteriet på moderkortet i några minuter?

Ja, den har stått utan batteriet en 20 minuter, testade igen din idé nu.. Nada =(

Det finns en jumper på MK som jag inte hittar funktions beskrivningen på.. Står CMOS på MK + texten Jbat1, äre som att ta ut batteriet eller nått annat bättre som recovery jag hade i en gammal Dell?

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Fler än jag har råkat ut för problem med detta HP MK.. Ska se om detta kan ge nått!
http://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware/Update-Bios-Fai...

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

[QUOTE="vilzen;14355797"]

Skrivet av MultiMan:

Varför pratar du om "BIOS-flash-diskett"? Detta är en OEM-dator från HP där man ofta kör filen från Windows, där den installerar några saker och sedan uppdaterar systemet automatiskt. Instruktionerna till just din fil:
/QUOTE]

Men hallå! LITE BÄTTRE TON TACK!!

Jag att jag ska behöva ta detta, jag har faktiskt jobbat med sånt här professionellt.. alltså gör jag så som jag ALLTID brukade göra.. Lägga BIOS filen på en diskett eller ett USB minne för att köra den inne ifrån BIOS eller dos är det klar säkraste & stabilaste sätt att göra på.. Filen brukar packas upp när man kör den i Windows för att sen köra det på annan plats, har inte sett nån text som säger något annat! Jag är inte speciellt bra på engelska det ska jag medge, den här texten som du rabblat upp har jag inte sett överhuvudtaget!

Texten "[I]WARNING: DO NOT TURN OFF POWER OR ATTEMPT TO REBOOT THE COMPUTER DURING THE UPDATE PROCESS!" HAR ALDRIG VISATS medan jag körde programmet!!!! För det är så det alltid har gått till på alla andra datorer jag gjort sånt här på.. jag har gjort säkert hundra bios flash förut, på framförallt äldre datorer..

Även om det ska ske i Windows så bör det ju då dyka upp någon form av information som säger vad man gör för att gå vidare när man klickat på filen, men allt stannade ju upp!! Men ursäkta sen mitt sätt att utrycka mig, då jag är ordblind använder jag ibland en del kanske mindre vanliga utryckssätt.. svart ruta/ commando promt skit samma hur man säger!!

OEM dator eller inte, det är väl samma sätta på alla! :s

Om nu filen som kär är så otydlig utan någon form av manuellt input så jag nu gjorde bort mig så borde det ju finnas en form av BIOS räddning som så många MK har!

..Denna HP jag surfar ifrån vet jag jag laddade ner BIOS:et, inte flasha från Window då det sitter LINUX i.. För det går inte, men den gammal företags dator (OEM som du kallar dem) som bara är nått år äldre en den som jag jobbar med..

"jag har faktiskt jobbat med sånt här professionellt" och ändå verkar du inte läst readme filen? och ändå stänger du av datorn?

testa att reseta CMOS, boota upp den i dos och rätta till det. sen förstår jag itne vadfan du ska på och pilla i bios flashning när du inte hade behov för det.

Permalänk

Hej

Verkar va ett moderkort av "Msi variant Boston MS-7525" i din dator rätta mig om jag har fel står antingen MS-XXXX eler ett hp nummer XXXXXX-XXX på moderkortet prova först nolla bioset flytta jumpern till clear cmos vänta 30 min funkar inte det så prova och se om det går att flasha i blindo.

Manual Till moderkortet här http://www.ctechinfo.net/documentation/manuals/boston_manual....

Bios tools här även dos http://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/winflash.htm

Vet på gammal goda tiden så kunde man flasha i blindo om man hade en dos disket petada in komandoraden i autexec.bat filen så kunde man få liv i döda datorer om dom nu startade från floppyn. Men nu har alla gått över till Usb går nog göra samma sak bara få in bios flash komandot i autexec filen sen få över det till usb stickan sen hålla tummarna att datorn botar med den teoretisk set så borde den hosta igenom autexec.bat filen med bios komandot

Guide usb boot http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php

Inte provat men kan va värt nån helg och testa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vilzen:

Att få gnäll hur man uttrycker sig gör att jag igen överhuvudtaget ångrar att jag ens skriver i ett forum =(

Det var inte min mening alls, men jag måste få reagera på att man utför BIOS-flashning så lättvindigt som jag tycker du gjort. Sitter du inne med djupare kunskaper än vad det verkade för mig vid en första anblick så ber jag om ursäkt om jag verkade onödigt brysk. Jag bidrog iaf med länk till BIOS och samma text som du borde sett. Hoppas det löser sig!

Edit:

Skrivet av vilzen:

OEM dator eller inte, det är väl samma sätta på alla! :s

Nej, det är absolut inte samma på "alla". Man måste alltid läsa på i varje enskilt fall om man inte jobbar med grejerna och på förhand vet vad en viss modell eller kort har för rutiner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har nu testat den där filen på en skrutt dator jag testar saker på som jag inte är rädd om.. Den startade om efter jag kört filen, så försökte gå ut på internet efter en stund som inte nån av dessa datorer varit uppkopplade till..

Hoppas ni kan se bilden hur det ser ut:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/q71...

Skrivet av rabidrodent:

Hej

Verkar va ett moderkort av "Msi variant Boston MS-7525" ..

….. prova först nolla bioset flytta jumpern till clear cmos vänta 30 min funkar inte det så prova och se om det går att flasha i blindo.

Ja, det är ett sånt MK tror jag med! ( Står MS-7525 ver 1.0 ) Har flyttat den där jumpern jbat1 ( det var väl den du syftade på ) får stå så en stund..
Det där med flasha i blindo har jag nog inte gjort, har du mer info om det så kör!.. (typ commando raden, hur jag får fram BIOS.bin filen ur paketet) Ska kolla länkarna du gav nu.. Har en gammal FDD jag kan koppla in ( enklare än USB i sånt här fall) .. Några MK jag pysslat med har haft en BIOS recovery jumper man skulle flytta först..

Skrivet av rabidrodent:

Manual Till moderkortet här http://www.ctechinfo.net/documentation/manuals/boston_manual....

Bios tools här även dos http://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/winflash.htm

Vet på gammal goda tiden så kunde man flasha i blindo om man hade en dos disket petada in komandoraden i autexec.bat filen så kunde man få liv i döda datorer om dom nu startade från floppyn. Men nu har alla gått över till Usb går nog göra samma sak bara få in bios flash komandot i autexec filen sen få över det till usb stickan sen hålla tummarna att datorn botar med den teoretisk set så borde den hosta igenom autexec.bat filen med bios komandot

Ska testa något åt det här hållet, tror du den kan tvingas att börja läsa på floppyn fast jag inte kan komma in i BIOS ens?

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk

Tog ner filen sp50593.exe öppnade den med "7zip" fick fick fram 6 filer bos5.31 / flash.bat / sp50593.cva / WinFlash.exe / WinFlash.sys / WinFlash64.sys

bos5.31 verkar va skjälva bios filen störst av dom editerar man flash.bat så inhåller den komandoraden "Winflash bos5.31 /py /cc /skip /drv"

tänkte då om man på nått vänster avände deras dos program lägga in på en dosstart diskett editera den ändra autexec filen så den pekar på "dosflash bos5.31 /py /cc /skip /drv"

Nackdelen med usb man får göra en img av dos disketten sen använda ett program "img to usb" eller dylikt så usb minnet får botsector filerna och alla övriga filer från disketen sen hålla tummarna att den börjar läsa från usb minnet

Dom dator jag kört på har haft en bios recovery jumper eller ett tagentbordskomando

Har inte testat detta på modernare datorer med usb bara spånar en ide

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabidrodent:

Tog ner filen sp50593.exe öppnade den med "7zip" fick fick fram 6 filer bos5.31 / flash.bat / sp50593.cva / WinFlash.exe / WinFlash.sys / WinFlash64.sys

bos5.31 verkar va skjälva bios filen störst av dom editerar man flash.bat så inhåller den komandoraden "Winflash bos5.31 /py /cc /skip /drv"

tänkte då om man på nått vänster avände deras dos program lägga in på en dosstart diskett editera den ändra autexec filen så den pekar på "dosflash bos5.31 /py /cc /skip /drv"

Nackdelen med usb man får göra en img av dos disketten sen använda ett program "img to usb" eller dylikt så usb minnet får botsector filerna och alla övriga filer från disketen sen hålla tummarna att den börjar läsa från usb minnet

Dom dator jag kört på har haft en bios recovery jumper eller ett tagentbordskomando

Har inte testat detta på modernare datorer med usb bara spånar en ide

Du är grym, dos programmet i ena länken du skickade känner jag igen använt många gånger.. Tror du det spelar roll på ålder av flashprogram? låg kvar en awdflash årsmodell 2007 på en diskett med bootfilerna kvar...
Hittar inte riktig på esc sidan, download för nya..

ja nått sånt borde det se ut på disketten.. hur får jag tag i bos5.31? kan du maila den? ..tror du det är samma kommandon i dos & windows versionen .. på sidan jag läste står det där /cc /cd /cp

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Börjar fundera vilket dos program man behöver.. vem har gjort BIOSet ..AWARD .. AMI or ?

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk

Som jag sa packa upp sp5093.exe med 7zip så får du bios filen där såg att komandot för awd var "/cc/cd/cp" så det jag skulle testa är göra en dos startdiskett editera autexec lägga in denna komando rad "AWD862 bos5.31 /cc/cd/cp"

Verkar va skilnad på komandona då den ena är för dos den adnra för windows

Bara prova funkar det så funkar det annars beställa ett nytt moderkort på ebay eller hpsupport

http://www.ebay.com/itm/NEW-HP-MOTHERBOARD-KJ384-69002-MS-752...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabidrodent:

Som jag sa packa upp sp5093.exe med 7zip så får du bios filen där såg att komandot för awd var "/cc/cd/cp" så det jag skulle testa är göra en dos startdiskett editera autexec lägga in denna komando rad "AWD862 bos5.31 /cc/cd/cp"

Verkar va skillnad på komandona då den ena är för dos den adnra för windows

http://www.ebay.com/itm/NEW-HP-MOTHERBOARD-KJ384-69002-MS-752...

lyckas inte riktigt få fart på 7zip, har aldrig använt den förut.. ( har linux i denna burk) ..Är du säker på att det är rätt BIOS program, vet inte om det går att använda nått annat än det som tillverkats just en viss serie BIOS.. Har inte lyckats få fatt i programmet ännu..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

bos5.31 filen framme awd862 kvar att hitta.. Har ett awdflash proigram med fildatum 2007-12-11 .. kanske går, ett problem dök nu upp.. för trångt på disketten.. :/

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Permalänk
Medlem

ok. alla filerna på en diskett.. för trångt fick lösas med dos 6.22..
..problem, den läser inte.. nån tangentkombination för att tvinga igång.. eller jumper som ska flyttas behövs.

Skrivet av rabidrodent:

bra länk, tog den senaste!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p