Moderkort specs, Väldigt stor förvirring!

Permalänk

Moderkort specs, Väldigt stor förvirring!

Om du tagit dig tid att läsa detta så tackar jag dig för det, jag skulle vilja ha lite saker uträtt angående specsen på ett MSI-Z77 A-S01

Det har skett riktigt stor förvirring i mitt huvud, På msi's hemsida så stämmer inte specsen överens med dom som jag fått i min manual till morderkortet, vad ska man tro på ?
För det första så blir det bara 6 pci portar om man räknar ihop alla på specsen på hemsidan, på bilder och på riktigt så är det 7 portar på kortet....
På hemsidan står det tillexempel att jag ska ha följande:
2x SATA II
4x SATA III
PCI-E Gen Gen3 (16) Gen 2(4)
2x PCI-Ex x16
1x PCI-Ex x1
3x PCI

Det som står i manualen:

2x SATA 6Gb/s PORTS
4x SATA 3Gb/s PORTS
2x PCIe 3.0 x16 slots
1x PCIe 2.0 x16 slot
- PCI_E7 supports up to PCIe x4 speed)
4x PCIe 2.0 x1 slots
- When PCI_E4 is installed, PCI_E3 will be no function

Hemsidan har ni här : http://eu.msi.com/product/mb/Z77A-S01.html#/?div=Basic

Jag skulle bli så grymt glad om någon verkligen var 110% säker på vad som är rätt, Vill lixom inte köpa ett nytt pci kort för flera tusen som sedan blir flaskhalsat pågrund av otydlighet från msi.
Annars är det någon som vet om man kan maila msi på nåt enkelt sätt ? Hittar enbart forum

MVH//
Catglider

Permalänk
Skrivet av Catglider:

Om du tagit dig tid att läsa detta så tackar jag dig för det, jag skulle vilja ha lite saker uträtt angående specsen på ett MSI-Z77 A-S01

Det har skett riktigt stor förvirring i mitt huvud, På msi's hemsida så stämmer inte specsen överens med dom som jag fått i min manual till morderkortet, vad ska man tro på ?
För det första så blir det bara 6 pci portar om man räknar ihop alla på specsen på hemsidan, på bilder och på riktigt så är det 7 portar på kortet....
På hemsidan står det tillexempel att jag ska ha följande:
2x SATA II
4x SATA III
PCI-E Gen Gen3 (16) Gen 2(4)
2x PCI-Ex x16
1x PCI-Ex x1
3x PCI

Det som står i manualen:

2x SATA 6Gb/s PORTS
4x SATA 3Gb/s PORTS
2x PCIe 3.0 x16 slots
1x PCIe 2.0 x16 slot
- PCI_E7 supports up to PCIe x4 speed)
4x PCIe 2.0 x1 slots
- When PCI_E4 is installed, PCI_E3 will be no function

Hemsidan har ni här : http://eu.msi.com/product/mb/Z77A-S01.html#/?div=Basic

Jag skulle bli så grymt glad om någon verkligen var 110% säker på vad som är rätt, Vill lixom inte köpa ett nytt pci kort för flera tusen som sedan blir flaskhalsat pågrund av otydlighet från msi.
Annars är det någon som vet om man kan maila msi på nåt enkelt sätt ? Hittar enbart forum

MVH//
Catglider

Nu vet jag inte vilket pci-kort som finns för flera tusen, men det syns ju klart och tydligt på bilden att där inte finns några pci-portar på kortet utan endast pci-e och resten av infon stämmer ju med varann, verkar bara vara tryckfelsnisse som varit framme på den biten. Är det kortet på bilden så stämmer manualen

*edit* Även sata-portarna verkar de ha kastat om antalet på i beskrivningen

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Nu vet jag inte vilket pci-kort som finns för flera tusen, men det syns ju klart och tydligt på bilden att där inte finns några pci-portar på kortet utan endast pci-e och resten av infon stämmer ju med varann, verkar bara vara tryckfelsnisse som varit framme på den biten. Är det kortet på bilden så stämmer manualen

*edit* Även sata-portarna verkar de ha kastat om antalet på i beskrivningen

Det jag hade i tanken att köpa är en PCI ssd
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180050-asus_r...
Dock blir jag ju lite tveksam eftersom jag kör sli så är det bara den sista ''långa'' porten jag har kvar, och på specsen på ssdn står det att jag ska ha minst
PCI-E 2.0 x2, därför blir jag ju lite förvirrad när det står på vissa ställen att det är en PCI-E 2.0 x1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catglider:

Det jag hade i tanken att köpa är en PCI ssd
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180050-asus_r...
Dock blir jag ju lite tveksam eftersom jag kör sli så är det bara den sista ''långa'' porten jag har kvar, och på specsen på ssdn står det att jag ska ha minst
PCI-E 2.0 x2, därför blir jag ju lite förvirrad när det står på vissa ställen att det är en PCI-E 2.0 x1

Manualen och bilden borde stämma.(specifikationerna på siten är alltså fel)
På bilden ser man dessutom tydligt att det står Z77A-S01 på moderkortet.
Den sista långa porten stöder PCIe 2.0 (upp till) X16, där kan du koppla din kommande PCIe-SSD.

Observera att PCI och PCIe inte är samma sak.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Någon utav specifikationerna verkar även ha mixat vilka SATA-portar som är vilka. Ena säger 2 SATA II och andra säger 4. Ena säger 4 SATA III och andra säger 2.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Catglider:

Det jag hade i tanken att köpa är en PCI ssd
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180050-asus_r...
Dock blir jag ju lite tveksam eftersom jag kör sli så är det bara den sista ''långa'' porten jag har kvar, och på specsen på ssdn står det att jag ska ha minst
PCI-E 2.0 x2, därför blir jag ju lite förvirrad när det står på vissa ställen att det är en PCI-E 2.0 x1

pci och pci-e är inte samma, tror inte det finns någon pci-ssd ens.

x1, x2, x16 är i detta fall (förenklad förklaring) storleken på pci-e portarna (och det går alltid att sätta komponenten i större port än vad som anges). Dvs att en pci-e ss x2 sätter du enklast i nedersta x16-porten som har x4-hastighet.

Permalänk

De e klart! PCI-E ssd ska de va, fel av mig! men skönt ändå att veta att det kommer att funka! kopplade in en till hårdisk idag med och passade då på att kolla på moderkortet och iallafall Sata portarna vet jag att dom stämmer överens med manualen, (ännu mer troligt att det är den som är rätt då)

Rätta mig ifall jag har fel nu, men är dom så ''långa'' som dom 3 jag har är det då x16 ? även att det kanske bara stödjer x4 hastighet så är kontakten en x16 ?

Permalänk
Skrivet av Catglider:

De e klart! PCI-E ssd ska de va, fel av mig! men skönt ändå att veta att det kommer att funka! kopplade in en till hårdisk idag med och passade då på att kolla på moderkortet och iallafall Sata portarna vet jag att dom stämmer överens med manualen, (ännu mer troligt att det är den som är rätt då)

Rätta mig ifall jag har fel nu, men är dom så ''långa'' som dom 3 jag har är det då x16 ? även att det kanske bara stödjer x4 hastighet så är kontakten en x16 ?

Jupp!

De korta är PCIe*1

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Catglider:

De e klart! PCI-E ssd ska de va, fel av mig! men skönt ändå att veta att det kommer att funka! kopplade in en till hårdisk idag med och passade då på att kolla på moderkortet och iallafall Sata portarna vet jag att dom stämmer överens med manualen, (ännu mer troligt att det är den som är rätt då)

Rätta mig ifall jag har fel nu, men är dom så ''långa'' som dom 3 jag har är det då x16 ? även att det kanske bara stödjer x4 hastighet så är kontakten en x16 ?

Japp. ssd'n du länkade till vill ju ha pci-e x2. Vilket innebär att den passar i x2 samt alla storlekar/hastigheter över x2.

För att ge en enkel beskrivning: Den normala hastigheten på en x16-port är givetvis x16 vilket du har på de två översta långa, dock delar dessa bandbredd vilket gör att om båda används samtidigt (tex. vid sli/cf) så går de i hastighet x8 (detta gör dock ingen större skillnad).
Den nedre porten går ensam i x4 (troligtvis, orkar inte kolla manualen om den tar någon annan bandbredd. Oavsett så ska den ej ta från översta x16-porten) så där blir den bästa placeringen för att ssd'n inte ska sno bandbredd från grafikkortet.