Datorn stängs av utan förvarning(Bluescreen)

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av utan förvarning(Bluescreen)

Tjenare!
Jag och min polare byggde ihop en ny dator då han har börjat spela BF4 vilket kräver en del kräm. Vad vi inte förstår är varför datorn hela tiden stänger ner sig. Jag har gjort lite googling och kollat upp felkoder men jag har ingen aning om hur jag ska tolka dem. Någon som kanske begriper sig på detta?
https://www.dropbox.com/s/zjdbtwpvn91tvmc/WER-13837-0.sysdata...

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Kan du lägga ut specifikationerna på datorn, tack.

Permalänk
Medlem

Den stängs alltid inne i windows helt random. Det fryser till i någon sekund sen startar den om sig. Men här har ni specsen:
Processor: AMD FX 8350(8-core)
Grafikkort: Sapphire R9 290
Minnen: Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHZ
Moderkort: Asus M5A78L-M LX V2
Hårddisk: Kingston 120GB SSDNow V300
Processorkylning: Corsair H80i

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Hedersmedlem

Ni har missat strömförsörjningen, datorns viktigaste komponent för stabiliteten.

Det troligaste problem är felmonterad eller felkopplad CPU-kylare som gör att processorn överhettar. Kan även vara minnesproblem, testas med Memtest.

*Tråd flyttad till lämpligare avdelning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nätagget är ett helt vanligt Bronzeklassat 600 W från Cooler Master. Hur gör man ett memtest förresten?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Den stängs alltid inne i windows helt random. Det fryser till i någon sekund sen startar den om sig. Men här har ni specsen:
Processor: AMD FX 8350(8-core)
Grafikkort: Sapphire R9 290
Minnen: Corsair XMS3 8GB DDR3 1600MHZ
Moderkort: Asus M5A78L-M LX V2
Hårddisk: Kingston 120GB SSDNow V300
Processorkylning: Corsair H80i

Har ni den senaste biosen installerad, det finns många uppdateringar på just systemstabilitet samt minneskompatibilitet .

M5A78L-M LX V2 BIOS 1401
Improve system stability.
update 2013.11.28

Permalänk
Medlem

Jodå den installerad vi men utan att det blev ett smack stabilare.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Nätagget är ett helt vanligt Bronzeklassat 600 W från Cooler Master. Hur gör man ett memtest förresten?

Windows 7 har ett inbyggt som man först kan testa, ligger under kontroll panelen-->Administrativa verktyg-->Windows memory diagnostic

Permalänk
Medlem

Hur är spänningsvärdena i biosen?

Permalänk
Medlem

Tackar ska testa

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Testa att ta ut grafikkortet och kör på det inbyggda i moderkortet och se om problemet fortfarande uppstår.

Permalänk
Medlem

Håller på att köra ett minnestest och det ser ut som att dom är friska än sålänge testar även det inbyggda när testet är färdigt.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Kolla även på Sapphires sida om det finns bios uppdatering för grafikkortet

Permalänk
Medlem

Här kommer en bild på de olika spänningarna i BIOS:https://www.dropbox.com/s/rkyqdmw3hgxhxhg/DSC_0020.JPG
Håller för övrigt också på att få in ny BIOS i grafikkortet och hoppas på att det hjälper.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Spänningsvärdena ser helt ok ut

Permalänk
Medlem

Vad finns det att göra om en uppdatering av grafikbiosen inte fungerar då? Vi börjar fundera på om det är moderkortet som är för klent och kanske behöver bytas. Kan det rent av vara lösningen?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Testa att ta ut R9 290 grafikkortet och kör på det inbyggda i moderkortet, inne i windows så titta på loggboken(event viewer) som ligger under kontrollpanelen administrativa verktyg.
Under Windows loggar-->system kolla efter varningar och errors.
Har ni dom senaste drivrutinerna till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Kan även vara moderkortet som har kompabilitetsproblem, men testa först att kolla loggen för fel.

Permalänk
Medlem

Har ni glömt att installerat om Windows osv EFTER att ni byggde färdigt datorn?
Har ni testat att uppdatera SSD firmware om SSD är nyköpt?

Har ni testat att nollställa bios ordentligt (glöm inte att strömkabel ska vara utdragen) efter att ni uppdaterade bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Tjenare!
Jag och min polare byggde ihop en ny dator då han har börjat spela BF4 vilket kräver en del kräm. Vad vi inte förstår är varför datorn hela tiden stänger ner sig. Jag har gjort lite googling och kollat upp felkoder men jag har ingen aning om hur jag ska tolka dem. Någon som kanske begriper sig på detta?
https://www.dropbox.com/s/zjdbtwpvn91tvmc/WER-13837-0.sysdata...

Får ni BSOD, eller dör det bara?

Kan vara PSU eller CPU som spökar.

Permalänk
Medlem

Scenariot när den där består i av den först hänger sig i ungefär 4-5 sekunder sedan dör skärmen och datorn startas upp igen som vanligt och väl inne i windows igen får vi ett fönster som talar om för oss att vi har fått blåskärm. En firmware till SSD kan man ju prova, till slut hittar man väl vad som är fel.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Kolla vad loggfilen säger gällande blåskärmen

Permalänk
Inaktiv

Exakt, kolla loggen först. Funkar andra spel utan krascher så kan du ju sortera bort moderkort etc från sökningen.
Känns lite onödigt att beställa ett nytt moderkort nu utan att veta att det faktiskt är där problemet finns.
Dom flesta krascher jag har haft har kunnat lösas efter sökning på nätet. Finns alltid någon med exakt samma problem som du som har hittat orsaken och lösningen.