Datorn når "Windows Startas" efter första booten, sen svart skärm. Fungerar dock vid restart!

Permalänk

Datorn når "Windows Startas" efter första booten, sen svart skärm. Fungerar dock vid restart!

Hej Sweclockers!

Specs:
i7 2600k
8gb ram
GTX 690
1050W Nätagg

Jag har ett ganska litet störigt problem. Datorn startas och når "windows startas" vid första booten, men efter det så blir bara skärmen svart. Jag hör dock att jag kommer in i windows genom headsetet. Då startar jag om datorn, inte stänger av den, utan startar om den. Då startas den felfritt på andra booten.

Varför startar den däremot inte på första? Varför blir skärmen bara svart och det funkar helt felfritt när jag restartar den? Den funkar alltså inte när man startar den från att den varit avstängd.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

UPDATE:

Det är ett ASUS-moderkort! Allting började några dagar efter att jag satt bytt ut mitt 580 mot ett 690. Vet inte om det är pga av men. Installerade om datorn idag då jag trodde allting skulle lösa sig! Vet inte om BIOS resetas om man installera om datorn?

Ingenting verkar fungera.. Har testat det mesta!

UPDATE:

Jag har testat lite andra grejer innan jag valt att prova er lösning. Frågade en vän faktiskt som bad mig att installera om NVIDIA drivrutiner. Det roliga är att datorn går att starta när jag har avinstallerat alla drivrutiner. Då startar den klockrent! Men när jag sen installerar drivrutinerna igen så blir det samma problem.

Hoppas detta hjälper er bedömning! Tack för alla svar!

UPDATE:

Installerade precis ny firmware, ASUS UEFI. Men problemet är tyvärr fortfarande kvar.

Värt att notera är att jag installera om datorn idag.

Om ni vill veta något mer så är det bara att skriva!

Tack på förhand

Mvh Marty

Permalänk
Hedersmedlem

Har detta alltid varit så? ASUS-moderkort? Ändrat något i bios/UEFI?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Permalänk

Det är ett ASUS-moderkort! Allting började några dagar efter att jag satt bytt ut mitt 580 mot ett 690. Vet inte om det är pga av men. Installerade om datorn idag då jag trodde allting skulle lösa sig! Vet inte om BIOS resetas om man installera om datorn?

Ingenting verkar fungera.. Har testat det mesta!

Värt att notera är att jag installera om datorn idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta en titt på denna sida med länkar och se om det kan hjälpa dig?! https://www.google.se/?gws_rd=cr&ei=YirxUqKDOaXk4QSLuYEg#q=as...

BTW använd redigera när du ska ha in något nytt så blir tråden mer ren.

Slog ihop dina senaste inlägg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marty1337:

Det är ett ASUS-moderkort! Allting började några dagar efter att jag satt bytt ut mitt 580 mot ett 690. Vet inte om det är pga av men. Installerade om datorn idag då jag trodde allting skulle lösa sig! Vet inte om BIOS resetas om man installera om datorn?

Ingenting verkar fungera.. Har testat det mesta!

Värt att notera är att jag installera om datorn idag.

Det sitter en liten rund batteri på moderkortet, stäng av datorn, ta ut batteriet, vänta typ 20 min och lägg tillbaka batteriet och starta datorn.

Permalänk
Medlem

låter som ett drivrutins fel, kolla i system logen. borde vara något error eller critical i den.

manage > event vewier > system

alternativt c:\windows\system32\compmgmt.msc > event vewier > system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Det sitter en liten rund batteri på moderkortet, stäng av datorn, ta ut batteriet, vänta typ 20 min och lägg tillbaka batteriet och starta datorn.

det går att på skynda den där processen genom att ta ut bateriet och el sladden till nät aggregatet och trycka på power on ett par gånger utan någon el sladd i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

det går att på skynda den där processen genom att ta ut bateriet och el sladden till nät aggregatet och trycka på power on ett par gånger utan någon el sladd i.

Japp jag vet men vill inte krångla till det för han

Permalänk

Jag har testat lite andra grejer innan jag valt att prova er lösning. Frågade en vän faktiskt som bad mig att installera om NVIDIA drivrutiner. Det roliga är att datorn går att starta när jag har avinstallerat alla drivrutiner. Då startar den klockrent! Men när jag sen installerar drivrutinerna igen så blir det samma problem.

Hoppas detta hjälper er bedömning! Tack för alla svar!