Permalänk
Medlem

Köra fläktar på nätaggets 5v?

Jag har ett bekymmer med min fläktkontroller att alla fläktar jag kopplar på den klickar, och det lutar just nu åt att köpa något annat, troligt någon typ av såna 5V "stryp" kablar.
men sen kom jag ihåg nåt jag läste nångång om att köra fläktarna på 5V direkt ifrån nätagget, och det leder ju till min fråga då:
Är detta möjligt och är det på något sätt riskabelt?
min tanke vore isådanafall att jag pillar ihop en kabel som sätter fläktarna på 5V + - istället för 12V, läste något om "7V tricket" och att det fanns vissa risker med det, men de är ju inget jag tänker göra utan undrar bara helt enkelt om det är möjligt/okej att köra direkt på 5V.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på fläkten, en del orkar inte starta, andra funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns förgreningskablar att köpa som både 5 och 12V varianter med molex.
Har själv kört en variant med en brytare som jag snickrade ihop själv så jag kunde byta mellan 5 och 12V.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Finns förgreningskablar att köpa som både 5 och 12V varianter med molex.
Har själv kört en variant med en brytare som jag snickrade ihop själv så jag kunde byta mellan 5 och 12V.

Var kan man hitta såna här kablar?

Och med andra ord är det helt okej att köra dom på det sättet då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xedoz1:

Var kan man hitta såna här kablar?

Och med andra ord är det helt okej att köra dom på det sättet då?

Det finns hos de flesta datorhandlare tex
http://www.inet.se/produkt/8906185/adapterkabel-4-pins-till-4...
Men om dina fläktar funkar eller inte får du prova eller söka reda på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns hos de flesta datorhandlare tex
http://www.inet.se/produkt/8906185/adapterkabel-4-pins-till-4...
Men om dina fläktar funkar eller inte får du prova eller söka reda på.

Jag såg nåt test på dessa fläktar då de startade runt 4.8V och då borde ju 5V fungera med

Permalänk
Medlem

Jag har nog bara stött på en handfull fläktar som inte startar på 5 V, så det är väldigt ovanligt. Det är snarare ner mot ~3 V det blir problem för de flesta.
Kör i vind!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Går ju även att koppla mellan 12V och 5V och då få 7V. Brukar fungera bättre än 5V. Lite mera fart, men knappt nån högre ljudnivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Går ju även att koppla mellan 12V och 5V och då få 7V. Brukar fungera bättre än 5V. Lite mera fart, men knappt nån högre ljudnivå

med dom där 7V man får med låter fläktarna enligt mig för mycke helt i onödan, är därför jag behöver 5V, hade jag verkligen velat ha 7V så skulle jag ju bara kört med dom adaptrarna jag redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

med dom där 7V man får med låter fläktarna enligt mig för mycke helt i onödan, är därför jag behöver 5V, hade jag verkligen velat ha 7V så skulle jag ju bara kört med dom adaptrarna jag redan har.

Ja men om den bara får 5v så gör ju den typ inget.... hellre köpa en tystare då....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Ja men om den bara får 5v så gör ju den typ inget.... hellre köpa en tystare då....

Jag har 2st AF120performance och 2st 140 som bara finns i quiet, köpte performance för att jag har en fläktkontroller och dom går o ställa ner väldigt lågt, och med tanke på att jag kör dom i lägsta möjligt på fläktkontrollern vilket får dom att knappt höras förutom det klickandet, 7V låter alldelles för mycket med dom.

Så helt enkelt får jag antingen skaffa quiet o köra i 7V eller behålla mina och köra dom i 5V, misstänker att performance i 5V bör gå ungefär som quiet gör i 7V, (kör för övrigt mina af140quiet i lägsta med).

Men sen kan vi kolla på kostnaden med att köpa 2 nya fläktar, 260kr mot de 29kr en adapter kostar, eller till o med "gratis" om jag bygger en själv.
hade jag velat lägga mer pengar på fläktar osv så hade jag ju skaffat PWM fläktar och en corsair LINK, men nu är ju inte "köpa andra fläktar osv" något som står på listan.

EDIT: och vad gäller "5V så gör dom inget", så tyst som mina fläktar går nu så kan man tro att det inte gör nån skillnad men det är flera grader i skillnad om jag kopplar ur dom alla och kör en kombustor så något gör dom ju och de är ju syftet

Har dessutom performance fläktar på mitt H80 som jag kör i 40% (800RPM), låter nästan inget, men om jag verkligen bara brydde mig om hur mycke fläktarna gör och ljudnivån inte va ett problem skulle jag ju köra dom i 2350RPM, då dom låter helt löjligt mycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Jag har 2st AF120performance och 2st 140 som bara finns i quiet, köpte performance för att jag har en fläktkontroller och dom går o ställa ner väldigt lågt, och med tanke på att jag kör dom i lägsta möjligt på fläktkontrollern vilket får dom att knappt höras förutom det klickandet, 7V låter alldelles för mycket med dom.

Så helt enkelt får jag antingen skaffa quiet o köra i 7V eller behålla mina och köra dom i 5V, misstänker att performance i 5V bör gå ungefär som quiet gör i 7V, (kör för övrigt mina af140quiet i lägsta med).

Men sen kan vi kolla på kostnaden med att köpa 2 nya fläktar, 260kr mot de 29kr en adapter kostar, eller till o med "gratis" om jag bygger en själv.
hade jag velat lägga mer pengar på fläktar osv så hade jag ju skaffat PWM fläktar och en corsair LINK, men nu är ju inte "köpa andra fläktar osv" något som står på listan.

Men du hade redan en 7v adapter va? Då är det bara att ta bort resistorn och sätta dit en starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Men du hade redan en 7v adapter va? Då är det bara att ta bort resistorn och sätta dit en starkare.

fast det känns ju som mer arbete och kostnader än att bara köra dom direkt på 5V