Windows 7 installlerar fel drivrutiner

Permalänk

Windows 7 installlerar fel drivrutiner

Hej

Jag använder windows 7, och har stött på ett problem.
Tidigare idag startade datorn om sig själv för att genomföra en windows-uppdatering, och sedan dess fungerar ingen mus jag kopplar in.
Problemet verkar vara att windows inte installerar rätt drivrutiner för musen, utan några generiska från 2006.

Hur kan jag fixa detta?

Visa signatur

jag har alltid rätt, om jag inte har fel, då ska du skita i vad jag säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddelunk:

Hej

Jag använder windows 7, och har stött på ett problem.
Tidigare idag startade datorn om sig själv för att genomföra en windows-uppdatering, och sedan dess fungerar ingen mus jag kopplar in.
Problemet verkar vara att windows inte installerar rätt drivrutiner för musen, utan några generiska från 2006.

Hur kan jag fixa detta?

du är det bara att ta bort den uppdateringen och lada ner rätt drivrutin för musen, vad heter den?

Permalänk
Skrivet av Repair:

du är det bara att ta bort den uppdateringen och lada ner rätt drivrutin för musen, vad heter den?

Det är en qpad 5k, och jag har försökt flera gånger med att installera de drivrutinerna, men inget händer.

Hur tar jag bort den senaste uppdateringen?

Visa signatur

jag har alltid rätt, om jag inte har fel, då ska du skita i vad jag säger

Permalänk
Permalänk

jo dem har jag använt tidigare, men det fungerade inte.

Visa signatur

jag har alltid rätt, om jag inte har fel, då ska du skita i vad jag säger

Permalänk
Medlem

http://www.qpad.com/uploads/drivers/mouse/5k/QPAD%205K%20Firm... ladda ner denna och skriv vilken firmware version du har.

Permalänk
Skrivet av Repair:

http://www.qpad.com/uploads/drivers/mouse/5k/QPAD%205K%20Firm... ladda ner denna och skriv vilken firmware version du har.

Jag har version 17 enligt den, men problemet är inte de drivrutinerna, utan snarare att windows struntar i att de existerar och istället använder drivrutiner som gör att musen inte fungerar.

Visa signatur

jag har alltid rätt, om jag inte har fel, då ska du skita i vad jag säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddelunk:

Jag har version 17 enligt den, men problemet är inte de drivrutinerna, utan snarare att windows struntar i att de existerar och istället använder drivrutiner som gör att musen inte fungerar.

Då går du in på enhets hanterar en, väljer musen och trycker på avinstallera, sedan sök efter ny hårdvara. Om den inte hitta rätt igen så kan du välja att manuellt länka till drivrutinerna. Klart!

Permalänk
Skrivet av Repair:

Då går du in på enhets hanterar en, väljer musen och trycker på avinstallera, sedan sök efter ny hårdvara. Om den inte hitta rätt igen så kan du välja att manuellt länka till drivrutinerna. Klart!

Jag har försökt att manuelllt länka till drivrutinerna, men windows säger att det inte finns några drivrutiner i mappen jag installerade till.

Visa signatur

jag har alltid rätt, om jag inte har fel, då ska du skita i vad jag säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddelunk:

Jag har försökt att manuelllt länka till drivrutinerna, men windows säger att det inte finns några drivrutiner i mappen jag installerade till.

Prova länka till zipen du laddar ner

Permalänk
Skrivet av Repair:

Prova länka till zipen du laddar ner

Jag försökte länka till zip-filen men windows lät mig inte välja den.

Visa signatur

jag har alltid rätt, om jag inte har fel, då ska du skita i vad jag säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddelunk:

Jag försökte länka till zip-filen men windows lät mig inte välja den.

Extracta den då och välj den extraktade mappen

Permalänk
Skrivet av Repair:

Extracta den då och välj den extraktade mappen

Har testat det med, windows säger att det inte finns några drivrutiner där.

Visa signatur

jag har alltid rätt, om jag inte har fel, då ska du skita i vad jag säger

Permalänk
Medlem

Finns det någon fil med filändelsen .inf bland de extraherade filerna?
I så fall kan du pröva med att högerklicka på den och välja Installera.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Finns det någon fil med filändelsen .inf bland de extraherade filerna?
I så fall kan du pröva med att högerklicka på den och välja Installera.

Jag kan tyvärr inte högerklicka då min mus inte fungerar på grund av det här problemet.
Går det att göra med tangentbordet?

Visa signatur

jag har alltid rätt, om jag inte har fel, då ska du skita i vad jag säger

Permalänk
Inaktiv

Qpad 5k ska inte ha någon drivrutin då musen är en plug n play mus. Detta ska stå någonstans på deras hemsida. Alla ändringar du gör med musen sparas i musens minne, och pluggar du sedan in den i en annan dator så finns alla inställningar där redan.

Filen som man ska ladda hem från Qpad är bara programvara för att ändra inställningar som saknas i Windows.

Med andra ord så heter drivrutinen för musen HID kompatibel mus som är Microsoft egna från 06.

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Qpad 5k ska inte ha någon drivrutin då musen är en plug n play mus. Detta ska stå någonstans på deras hemsida. Alla ändringar du gör med musen sparas i musens minne, och pluggar du sedan in den i en annan dator så finns alla inställningar där redan.

Filen som man ska ladda hem från Qpad är bara programvara för att ändra inställningar som saknas i Windows.

Med andra ord så heter drivrutinen för musen HID kompatibel mus som är Microsoft egna från 06.

Då är det problem med den drivrutinen, för om jag raderar den och startar om datorn så fungerar musen fram tills dess att drivrutinen installeras.

Kan jag ladda ner en nyare version av den drivrutinen någonstans?

Visa signatur

jag har alltid rätt, om jag inte har fel, då ska du skita i vad jag säger