Torvalds ger tummen upp till Nvidias satsning på öppen källkod för Tegra K1

Permalänk
Medlem

Bra nVidia!

Bra också att Torvalds tog chansen att tacka dem!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Nvidias stängda drivare är inte perfekta. Jag har aldrig varit med om en installation som varit tearing-fri. Iaf inte när man kollar på nån play-kanal.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror inte på drivrutinen. Du måste använda en window compositor, exempelvis compiz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Nvidias stängda drivare är inte perfekta. Jag har aldrig varit med om en installation som varit tearing-fri. Iaf inte när man kollar på nån play-kanal.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det beror inte på drivrutinen. Du måste använda en window compositor, exempelvis compiz.

Jag har testat hur många "lösningar" som helst. Aldrig fått det att funka. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Samma för mig.

Skrivet av dalu1976:

Jag har testat hur många "lösningar" som helst. Aldrig fått det att funka. Tyvärr.

Lite OT nu kanske, men två distros som fungerat tear-free out of the box för mig är Mageia (3) och Linux Mint Cinnamon (med GTX 580).
Kommer dock inte ihåg om flash fungerade tear-free eller inte.. Har för mig att det måste till ytterligare någon inställning där.

Men instämmer att det verkligen borde fungera bättre. Problemet är att de underliggande fönsterhanteraren X inte är tear free (stöder inte double buffering), och det måste till något annat lager ovanpå (window compositor) som hämtar info från X och ritar upp utan tearing (typ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Nouveau har bättre bakåtkompatibilitet än de nyare drivarna enligt min upplevelse.
I och för sig har de problem jag haft främst berört ett gammalt OEM använt chipset så jag är inte hundra.
Dock, nvidia är ju enormt duktiga på att rulla ut instabila drivare. Man får verkligen axplocka innan man hittar en som fungerar i så många skrivbordsmiljöer som möjligt, med hyfsad prestanda och utan att krascha X.

Mitt 560 Ti har fungerat hyfsat dock, vissa problem med 304/310 drivarna.
Nouveau: NP, bara att fläktarna inte kunde styras.

Ursäkta, men vad det gäller drivare till linux är fan AMD det drygaste företag jag vet för de slutar stödja äldre kort medan Nvidia gör det.

Nvidia stödjer 6000 serien från 2004-2005 på sina 304/310 drivare. (det fungerar rätt hyfsat)
AMD stödjer inte r600 från 2006-2007 ihop med nyaste X (inte för att jag provat, men det verkar ju lönlöst när de själva säger detta)

Men AMD open source drivrutiner funkar bra även med äldre kort. Nu handlade det inte om stängda drivrutiner. Historiskt sett har AMD varit öppnare och mer hjälpsamma mot open source.

Permalänk
Medlem

Tegra 3 var under all förväntan och Tegra 4 vart aldrig någon nämnvärd succé, något måste de göra för att locka tillbaka sina kunder.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig (svenska är mitt fjärde språk) , men heter det verkligen portera? Låter så ofantligt fel i mina öron. Om du slänger ut nån igenom porten, är det att portera då? Både port och port härstammar ju ändå från samma ord (enligt vissa är det rent samma ord rakt igenom med samma betydelse).

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ursäkta mig (svenska är mitt fjärde språk) , men heter det verkligen portera? Låter så ofantligt fel i mina öron. Om du slänger ut nån igenom porten, är det att portera då? Både port och port härstammar ju ändå från samma ord (enligt vissa är det rent samma ord rakt igenom med samma betydelse).

Någorlunda rätt, då det är en teknisk term, portering blir det på svenska (eng port/porting). Portering är också det svenska ordet inom telefoni när man flyttar nummer till andra abonnemang/operatörer, den korrekta böjningen där är eller skulle kunna vara precis som med portering portera eller det mer vardagliga porta. Det sistnämnda betyder att kasta ut någon däremot. Alltså det du syftar på när du pratar porten. Inom mjukvara kommer du se portering, porteras osv. Frågan handlar mer om böjningen här.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att folk inte kan vara lite positiva

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tragiskt att folk inte kan vara lite positiva

Som du över amd produkter?
Jag tycker det är bra. Annars hade denna varit lika ointressant som de tidigare modellerna. Nu är det iaf ett litet plus i kanten.