Permalänk
Medlem

Underklocka? Undervolta? En AMD A10 5800K

Har en A10 5800K som jag skulle vilja få in i ett fläktfritt chassi Streacom F7C Evo. Har precis installerat Big Shuriken rev 2 B.
Vill att det ska låta så lite som möjligt. Och just nu tycker jag att Shuriken låter liiiiiite för mycket. Tänkte fråga om någon vet hur man underklockar eller undervoltar en A10? Jag är helt grön.

Permalänk

Beror på moderkort men vad jag minns går det att skruva ner spänningen en hel del på den processorn, och det bör inte finnas några begränsningar från moderkortstillverkarens sida. I regel går det hela ut på att du går in i bios och sedan justerar ner spänningen i små steg, för att sedan starta upp och stresstesta för stabiitet. Funkar det så justera ner ännu mer.

Permalänk
Medlem

Det är bara att gå in i bios och ändra om du har ett mobo som stödjer det. Går inte det så brukar man kunna ställa in i windows så att den lägger sig på lägsta frekvens hela tiden (om det är en cpu som klockar upp och ned efter belastning)

Är det verkligen en bra idé att inte ha chassifläktar om du har en lyftkylare där inne? Personligen hade jag valt ett chassi där man använder själva chassit som kylfläns till cpu om jag hade kört fläktlös htpc.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Beror på moderkort men vad jag minns går det att skruva ner spänningen en hel del på den processorn, och det bör inte finnas några begränsningar från moderkortstillverkarens sida. I regel går det hela ut på att du går in i bios och sedan justerar ner spänningen i små steg, för att sedan starta upp och stresstesta för stabiitet. Funkar det så justera ner ännu mer.

Okej, jag har ett ASRock FM2A75M ITX! Så det kanske går? Är inte jätte hundra på hur man gör. Skruva ner ¿spänningen?

Skrivet av deadich:

Det är bara att gå in i bios och ändra om du har ett mobo som stödjer det. Går inte det så brukar man kunna ställa in i windows så att den lägger sig på lägsta frekvens hela tiden (om det är en cpu som klockar upp och ned efter belastning)

Är det verkligen en bra idé att inte ha chassifläktar om du har en lyftkylare där inne? Personligen hade jag valt ett chassi där man använder själva chassit som kylfläns till cpu om jag hade kört fläktlös htpc.

Hur menar du då? Kan du förklara, chassit som kylfläns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Okej, jag har ett ASRock FM2A75M ITX! Så det kanske går? Är inte jätte hundra på hur man gör. Skruva ner ¿spänningen?

Hur menar du då? Kan du förklara, chassit som kylfläns?

Finns chassin (streacom har flera) där man inte har någon cpu-kylare, man leder värmen från cpu'n till chassit. Mycket praktiskt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Finns chassin (streacom har flera) där man inte har någon cpu-kylare, man leder värmen från cpu'n till chassit. Mycket praktiskt.

http://www.inet.se/files/img/max/6911653_5.png

Grymt, finns det nånstans att köpa i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Finns chassin (streacom har flera) där man inte har någon cpu-kylare, man leder värmen från cpu'n till chassit. Mycket praktiskt.

http://www.inet.se/files/img/max/6911653_5.png

F8c evo va? Läst att den inte kyler min cpu något vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Okej, jag har ett ASRock FM2A75M ITX! Så det kanske går? Är inte jätte hundra på hur man gör. Skruva ner ¿spänningen?

I BIOS har du en multiplicerare för CPU-frekvensen, minska den 2 steg från 38 till 36.
Sök reda på Inställningarna för CPU spänning (CPU-voltage) minska den ett snäpp i taget,
spara/starta om testa att datorn är stabil.
När den inte längre är stabil, öka spänningen 2 snäpp.
Och provkör ett lite längre tag.
(Kan vara så att man ska slå av turbo-funktionen,
för att ovanstående skall ge bra resultat, testa!)

Om du inte är nöjd med resultatet, dvs fortfarande för varm/högljudd.
Minska då multipliceraren 1-2 steg till och fortsätt sänka spänningen enligt ovan.

Till sist, om det behövs, kan du göra en försiktig underklock/volt för GPUn.

Slutgiltig stabilitetstest görs tex med Prime95.

Big Shuriken på ett ASRock FM2A75M ITX, finns det verkligen tillräckligt med utrymme för minnena?

Fo3

http://hardforum.com/showthread.php?t=1758898

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Grymt, finns det nånstans att köpa i Sverige?

Inet hade flera olika förut men nu finns bara en modell kvar
http://www.inet.se/produkt/6911653/streacom-fc9-svart

Skrivet av Nreko:

F8c evo va? Läst att den inte kyler min cpu något vidare.

Din cpu har en tdp på 100w så ja, det är lite väl mycket. Dock om man underklockar så borde det ju inte vara några problem, men kanske dumt att chansa.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

I BIOS har du en multiplicerare för CPU-frekvensen, minska den 2 steg från 38 till 36.
Sök reda på Inställningarna för CPU spänning (CPU-voltage) minska den ett snäpp i taget,
spara/starta om testa att datorn är stabil.
När den inte längre är stabil, öka spänningen 2 snäpp.
Och provkör ett lite längre tag.
(Kan vara så att man ska slå av turbo-funktionen,
för att ovanstående skall ge bra resultat, testa!)

Om du inte är nöjd med resultatet, dvs fortfarande för varm/högljudd.
Minska då multipliceraren 1-2 steg till och fortsätt sänka spänningen enligt ovan.

Till sist, om det behövs, kan du göra en försiktig underklock/volt för GPUn.

Slutgiltig stabilitetstest görs tex med Prime95.

Big Shuriken på ett ASRock FM2A75M ITX, finns det verkligen tillräckligt med utrymme för minnena?

Fo3

http://hardforum.com/showthread.php?t=1758898

Perfekt guide för en dummie! Tack som fan fader Jakob! Nu ska jag prova litegran, vad är duglig temperatur på cpu'n då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

I BIOS har du en multiplicerare för CPU-frekvensen, minska den 2 steg från 38 till 36.
Sök reda på Inställningarna för CPU spänning (CPU-voltage) minska den ett snäpp i taget,
spara/starta om testa att datorn är stabil.
När den inte längre är stabil, öka spänningen 2 snäpp.
Och provkör ett lite längre tag.
(Kan vara så att man ska slå av turbo-funktionen,
för att ovanstående skall ge bra resultat, testa!)

Om du inte är nöjd med resultatet, dvs fortfarande för varm/högljudd.
Minska då multipliceraren 1-2 steg till och fortsätt sänka spänningen enligt ovan.

Till sist, om det behövs, kan du göra en försiktig underklock/volt för GPUn.

Slutgiltig stabilitetstest görs tex med Prime95.

Big Shuriken på ett ASRock FM2A75M ITX, finns det verkligen tillräckligt med utrymme för minnena?

Fo3

http://hardforum.com/showthread.php?t=1758898

Hej igen!
Nu har jag testat lite, och den blir bara varmare och varmare ju mer jag underklockar. Just nu är jag nere på 22 av 38.. Vettefan om jag gör nå fel. Känns skit läskigt det här, aldrig gjort något liknande förut!

Nreko

Permalänk
Medlem

Ser läskigt ut, kör prime atm! Sista testet... Känns som den är för mycket underklockad??

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nreko:

http://i62.tinypic.com/25rgynb.jpg

Ser läskigt ut, kör prime atm! Sista testet... Känns som den är för mycket underklockad??

Du borde kunna minska spänningen avsevärt mer än bara 1.25V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du borde kunna minska spänningen avsevärt mer än bara 1.25V.

Underclocka ännu mer??

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du borde kunna minska spänningen avsevärt mer än bara 1.25V.

Eller kan jag klocka upp den, och sänka volten?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nreko:

Underclocka ännu mer??

Jag pratar om sänka spänningen. Ändrar du frekvenserna så måste du ändra spänningarna. Inte säkert att du kan sänka spänningen om du höjer frekvenserna igen.

Skrivet av Nreko:

Eller kan jag klocka upp den, och sänka volten?

Sänker du klocken så kan du sänka spänningen. That's how it works.
Sänker du spänningen och klocken så får du lägre energiutveckling vilket var vad du ville åstadkomma till att börja med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag pratar om sänka spänningen. Ändrar du frekvenserna så måste du ändra spänningarna. Inte säkert att du kan sänka spänningen om du höjer frekvenserna igen.

Sänker du klocken så kan du sänka spänningen. That's how it works.
Sänker du spänningen och klocken så får du lägre energiutveckling vilket var vad du ville åstadkomma till att börja med.

Okej, då fortsätter jag. Från 20x till 18x klock och volten en gång, tills det blir ostabilt?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nreko:

Okej, då fortsätter jag. Från 20x till 18x klock och volten en gång, tills det blir ostabilt?

Eller så nöjer du dig med 2000MHz och bara sänker spänningen? Det är vad jag menar.

Du borde kunna sänka spänningen lite till på den bild som du postar ovan.
Dvs lägre spänning på samma frekvens.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Eller så nöjer du dig med 2000MHz och bara sänker spänningen? Det är vad jag menar.

Du borde kunna sänka spänningen lite till på den bild som du postar ovan.
Dvs lägre spänning på samma frekvens.

Jaha. Okej! Är riktigt grön på detta. Vad är lite till i dessa sammanhang?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nreko:

Jaha. Okej! Är riktigt grön på detta. Vad är lite till i dessa sammanhang?

Du borde kunna lägga dig mellan 1.1V och 1.2V utan större problem, kanske tom ännu lägre.
Tänk även på att iGPU går att underklocka och kan hjälpa stabilare spänningar om du underklockar den integrerade grafikkretsen låt säga 10%.

Kom ihåg att köra Small FFT för stabilitetstest på CPU, blend för Ram och Large in-place FFT för heat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du borde kunna lägga dig mellan 1.1V och 1.2V utan större problem, kanske tom ännu lägre.
Tänk även på att iGPU går att underklocka och kan hjälpa stabilare spänningar om du underklockar den integrerade grafikkretsen låt säga 10%.

Kom ihåg att köra Small FFT för stabilitetstest på CPU, blend för Ram och Large in-place FFT för heat.

Okej, då vet jag! Hur underklockar man igpun då?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nreko:

Okej, då vet jag! Hur underklockar man igpun då?

Sitter dessvärre inte på någon Richland/Trinity så jag kan kolla. :/
Det ska iaf finnas settings för det med på de flesta moderkorten. Kolla runt lite. Det är såklart inte garanterat att det finns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

http://i62.tinypic.com/25rgynb.jpg

Ser läskigt ut, kör prime atm! Sista testet... Känns som den är för mycket underklockad??

Du behöver förmodligen sänka processorspänningen (Core voltage) i BIOS.
Om du inte alls ändrat CPU-spänningen i BIOS,
är det nog enklast om du börjar om från början med 36x

Sedan tror jag att inte att du borde behöva gå ner till lägre än 30-32x i multiplier,
för att få en märkbar effekt. + Boost frequency multiplier från 4 till 2 (nytt)

Processortemperaturen kan vara lurig, eftersom kylfläkten regleras med automatik från BIOS.
Du får försöka bedöma om värmeutvecklingen minskat tillräckligt vid vanlig drift, spel, film whatever...
Dvs är luften som blåses ut lite svalare, mindre ljud från CPU-fläkten, även lägre CPU temperatur.

Prime95 är mest till att testa stabiliteten av din underklockning.

Fo3

Tillägg:

Om du minskar Boost Frequency Multiplier från 4 till tex 2,
så kan du förmodligen gå lite lägre med CPU Voltage, utan instabilitet

Jag tror inte att du behöver underklocka GPU,
men om du vill testa, så är det GFX Engine Clock du kan minska samt CPU NB/GFX Voltage du skall sänka i SMÅ steg.

Sammanfattning:
Underklocka och sänk spänning på CPU enligt ovan, till dess du har en stabil underklock.
Sedan kan du eventuellt underklocka GPU-delen lite försiktigt.

Jag har inte själv denna plattform, så jag kan inte testa/ge mer exakta råd.
Kanske någon annan kan flika in.

PS
Hur var det, har du monterat en Big Shuriken på FM2A75M-ITX utan konflikt med minnesplatserna?
DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du behöver förmodligen sänka processorspänningen (Core voltage) i BIOS.
Om du inte alls ändrat CPU-spänningen i BIOS,
är det nog enklast om du börjar om från början med 36x

Sedan tror jag att inte att du borde behöva gå ner till lägre än 30-32x i multiplier,
för att få en märkbar effekt.

Processortemperaturen kan vara lurig, eftersom kylfläkten regleras med automatik från BIOS.
Du får försöka bedöma om värmeutvecklingen minskat tillräckligt vid vanlig drift, spel, film whatever...
Dvs är luften som blåses ut lite svalare, mindre ljud från CPU-fläkten, även lägre CPU temperatur.

Prime95 är mest till att testa stabiliteten av din underklockning.

Fo3

Skrivet av DavidtheDoom:

Sitter dessvärre inte på någon Richland/Trinity så jag kan kolla. :/
Det ska iaf finnas settings för det med på de flesta moderkorten. Kolla runt lite. Det är såklart inte garanterat att det finns.

Jag vill tacka er vänligast men hjälpen. Utan er skulle jag haft ett flygplan här i vardagsrummet. Nu är jag relativt nöjd med temp å ljudnivå. Allting rullar på bra i film å så, stresstestet klarade den. Dock så var temperaturen något hög under prime, ca 92-95. Men kommer aldrig utsätta den för något så hårt, utan bara filmtittande. Men vill återigen tacka så mycket. Ha en fortsatt trevlig vecka och helg!

Nreko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Jag vill tacka er vänligast men hjälpen. Utan er skulle jag haft ett flygplan här i vardagsrummet. Nu är jag relativt nöjd med temp å ljudnivå. Allting rullar på bra i film å så, stresstestet klarade den. Dock så var temperaturen något hög under prime, ca 92-95. Men kommer aldrig utsätta den för något så hårt, utan bara filmtittande. Men vill återigen tacka så mycket. Ha en fortsatt trevlig vecka och helg!

Nreko

Vill bara uppmärksamma att jag har gjort några tillägg i min tidigare post...

Roligt att insatserna gav resultat!

Fo3

PS
Hur var det, har du monterat en Big Shuriken på FM2A75M-ITX utan att det blockerar minnesplatserna?
DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

90 grader i stresstest... då hade jag stängt av testet för länge sedan. Jag låter inte min A10-5800k gå över de rekommenderade 62-63 graderna i full belastning.

Jag bytte bara ut fläkten på min Big Shuriken till en tyst 800rpm Scythe Glidestream/Slipstream nånting, så blev det lagom tyst.

Skrivet av FatherOfThree:

Vill bara uppmärksamma att jag har gjort några tillägg i min tidigare post...

Roligt att insatserna gav resultat!

Fo3

PS
Hur var det, har du monterat en Big Shuriken på FM2A75M-ITX utan att det blockerar minnesplatserna?
DS

Jag har monterat en Big Shuriken (första modellen) på mitt FM2A75M-ITX ihop med 2133MHz G.skill Ares.
Den går ut över minnesplatserna, så man får ha vanliga minnen (eller lågprofil som Corsair kallar det).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

90 grader i stresstest... då hade jag stängt av testet för länge sedan. Jag låter inte min A10-5800k gå över de rekommenderade 62-63 graderna i full belastning.

Jag tyckte att värdet i HWmonitor var så uppenbart orimligt, att jag glömde kommentera det.
Värdet i det andra programmet 66grader verkar mer rimligt.
(Är inte 70grader gränsen för Richland/Trinity? kan ha fel...)

Citat:

Jag har monterat en Big Shuriken (första modellen) på mitt FM2A75M-ITX ihop med 2133MHz G.skill Ares.
Den går ut över minnesplatserna, så man får ha vanliga minnen (eller lågprofil som Corsair kallar det).

Tack! Ares är väl 32mm höga, då vet jag. Funderar själv på Kaveri.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

90 grader i stresstest... då hade jag stängt av testet för länge sedan. Jag låter inte min A10-5800k gå över de rekommenderade 62-63 graderna i full belastning.

Jag bytte bara ut fläkten på min Big Shuriken till en tyst 800rpm Scythe Glidestream/Slipstream nånting, så blev det lagom tyst.

Jag har monterat en Big Shuriken (första modellen) på mitt FM2A75M-ITX ihop med 2133MHz G.skill Ares.
Den går ut över minnesplatserna, så man får ha vanliga minnen (eller lågprofil som Corsair kallar det).

Jag litar nog mer på speedfan än hwmonitor. 60 i load!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nreko:

Jag vill tacka er vänligast men hjälpen. Utan er skulle jag haft ett flygplan här i vardagsrummet. Nu är jag relativt nöjd med temp å ljudnivå. Allting rullar på bra i film å så, stresstestet klarade den. Dock så var temperaturen något hög under prime, ca 92-95. Men kommer aldrig utsätta den för något så hårt, utan bara filmtittande. Men vill återigen tacka så mycket. Ha en fortsatt trevlig vecka och helg!

Nreko

Kul att höra. Vad landade Vcore på?

Skrivet av FatherOfThree:

Vill bara uppmärksamma att jag har gjort några tillägg i min tidigare post...

Roligt att insatserna gav resultat!

Fo3

PS
Hur var det, har du monterat en Big Shuriken på FM2A75M-ITX utan att det blockerar minnesplatserna?
DS

Den plockerar inte heller minnesplatserna på LGA 1155. På mitt Asus P8Z77I (monster mITXkortet) så kan man bara köra LP minnen och då kan man inte montera ut något minne efter kylar montering.

Sitter faktiskt med en Shuriken Rev. 2 på Min i5:a just nu. ATX moderkortet gör att jag kan plocka ut de tre minnen längst bort från sockeln efter montering.

Skrivet av blackeagle:

90 grader i stresstest... då hade jag stängt av testet för länge sedan. Jag låter inte min A10-5800k gå över de rekommenderade 62-63 graderna i full belastning.

Jag bytte bara ut fläkten på min Big Shuriken till en tyst 800rpm Scythe Glidestream/Slipstream nånting, så blev det lagom tyst.

Jag har monterat en Big Shuriken (första modellen) på mitt FM2A75M-ITX ihop med 2133MHz G.skill Ares.
Den går ut över minnesplatserna, så man får ha vanliga minnen (eller lågprofil som Corsair kallar det).

Ja rekommenderade i långvarig permanent belastning. Inte tillfällig.

Skrivet av FatherOfThree:

Jag tyckte att värdet i HWmonitor var så uppenbart orimligt, att jag glömde kommentera det.
Värdet i det andra programmet 66grader verkar mer rimligt.
(Är inte 70grader gränsen för Richland/Trinity? kan ha fel...)

Tack! Ares är väl 32mm höga, då vet jag. Funderar själv på Kaveri.

Fo3

Gränsen för throttling ligger nog runt 70-80°C, vet inte exakt på richland/trinity/kaveri. Vishera och bulldoser har #THERMTRIP @ 90°C och kislet som chippet är byggt på är garanterat för mer än 94°C.

Har en 760K på ingång som jag ska testa att överklocka och underklocka så gott det går. Måste bara få tag på ett moderkort först (ont om stålar).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kul att höra. Vad landade Vcore på?

1,136 vcore på!