FPS-Drop i CS GO. Snälla, snälla läs och kom med tips!!

Permalänk

FPS-Drop i CS GO. Snälla, snälla läs och kom med tips!!

Hej!
Har under helgen fått fps drop på min stationära dator när jag spelar spel, tex cs:go.
Köpte nyligen ett nytt grafikkort och SSD och omformaterade datorn på den, fungerade klockrent i en vecka men nu i helgen började fps-dropsen komma.

I CS:GO låg jag först på 130-150 fps efter nya grafikkortet och ssd-disken och allt var frid och fröjd.
Har nu omformaterat 3-4 gånger men FPS-dropsen kvarstår.
Efter senaste formateringen i morse så var fpsen sådär, låg på 120 men den sjönk var 10 sek ner till 50-80 fps för att sedan gå upp igen.

Nu när jag försöker spela lägger sig fpsen på ungefär 60, för att sedan droppa ner till 30-40, upp till 100, ner till 60-80 igen...helt åt helvete med andra ord...bara hackar när jag pangar runt.

För att ge er en så bra förklaring som möjligt så ska jag berätta vad min hemmabyggda PC innehåller samt vad jag möjligtvis har gjort för att skapa problemet samt vad jag har testat för att fixa det.

Specifikationer:
Cpu: AMD Phenom II X2 555 (köpt 2010)
Moderkort: MSI 870A-G54 (köpt 2010)
Minnen: 8Gb DDR3 2gbx4st (köpt 2010)
Grafikkort: AMD XFX Radeon R9 270X 2GB (köpt nyligen)
Hårddisk: SSD 128GB (köpt nyligen)
Operativsystem: Windows 7

Som sagt så fungerade datorn jätte bra med nya grafikkortet och SSD disken i någon vecka innan jag började lagga.

Det jag har gjort för att eventuellt ha sönder något:

Jag använde försiktigt AMD Overdrive för CPU och Grafikkortet, kunde höja CPU minneshastighet från 3.2 Ghz till 3.8 Ghz. Använde autotune som ingår i mitt moder/grafikkort och har därmed bara höjt multiplikation några steg utan att röra spänningen.

Det verkade inte vara några problem.
Sen höjde jag grafikkortets minneshastighet och klockfrekvens från 1050 och 1400 till 1225 samt
1520.
Det verkade inte vara några problem, kollade med det där programet vad det nu heter där man testkör grafikortet och orkade inte ens hålla på tills jag maxade något/fick problem.

Allt frid och fröjd. Spelade på som vanligt men efter 1-2 dagar så började fps dropsen under en spelsession.

Det jag har testat för att få bukt på problemet hittils:
Omformaterat 2 gånger och installerade varenda jäkla win-update samt drivrutiner väldigt noggrant båda gångerna.
Sökt efter folk som haft liknande problem i cs men då blir det bara vanliga inställningar i cs o liknande man kan prova utan resultat. V-sync är avstängt automatiskt. Har inte pillat på något.

Jag har även testat att sätta i mitt "gamla" grafikkort (2010, fullt dugligt) och gått in och lirat, men fpsen beter sig exakt likadant...

Kände lite av en lättnad att jag nu kan utesluta mitt nya grafikkort och det därför måste vara något annat problem...

Så från min amatörmässiga sida så vågar jag utesluta Windows-drivisar, övriga drivisar samt mitt nya grafikkort XFX R9 270x 2gb.

Så nu ber jag er, vem som helt om tips på vad det kan vara, har jag "slaktat" min processor med den inbyggda auto-tune funktionen som lägger sig på en bra nivå? Datorn dog vid 4Ghz så jag kan max ha den på 3.8 Ghz utan att pilla på spänningen...Kan Cpu'n orsaka dessa fps-drops?

Snälla hjälp mig, spelar sjukt mycken hela min vardag blir förstörd av detta problem.
Droppa tips - jag provar allt!

PS: Både processorn och grafikkortets fläktar surrar på som vanligt och ingen överhettning är det inte heller..har läst om andra vars fläktar inte fungerat därav överhettning.
Jag får ingen bluescreen (förutom när datorn dog vid overclock då autotune nådde sitt max), den dör inte eller något..allt fungerar ok förutom att jag laggar utav helvete helt plötsligt i spelet.

All kärlek till den som orkar läsa och komma med tips!

Permalänk

Har du prövat stänga av all överklockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ZENiTH EXTREME ALPHA | TR 2970WX | 64GB RAM | RTX 2080ti

Permalänk
Medlem

kolla vilken hastighet som pci-express bussen kör ska köra 16x eller 32x (cpu-z)

kontrolera att du har installerat chipset drivrutinen för moderkortet. http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows+7+-+... (troligen men dubbel kolla vilket du har)

har du tillräckligt med ström du nämner ingen psu.

Kolla i event viewer i windows om det är några eror eller critical warnings som ligger där.

kolla hur det ser ut i prefmon.exe med disk användning.

och som tidigare sa stäng av överclockningen och kolla om det är någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa överhettande cpu så den klockar ner sig, kolla över värmen på cpun och eventuellt om fläkten lossnat, kanske behövs ny kylpasta om du inte haft isär det sen 2010.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Prova lägg till "-processheap" i launch options, utan citationstecknen.

Visa signatur

Tofu bud